Echt gebeurd: Disney bracht kleine zeemeermin tot leven

video still
Animatietekenaars kunnen de beste schetsen uit de losse pols schudden, maar soms hebben ook de meest gerenommeerde artiesten een duwtje in de rug nodig. Walt Disney Animation Studios besliste daarom om in 1989 een 'echte' Ariël op de set te zetten om het team van 'De Kleine Zeemeermin' op weg te helpen. Ik ontmoette Mark Henn, hoofd van het animatieteam, en 'live action reference model' Sherri Stoner in Burbank om het over hun bijzondere samenwerking te hebben.

"Waar begint jouw taak als hoofd van een animatieteam? En hoe begin je aan de look en research van een animatiefilm?"

Mark Henn: "Dat verschilt van film tot film. We wisten (bij 'De Kleine Zeemeermin') dat we een film over zeemeerminnen gingen maken en dat Sherri (Stoner) naar de set zou komen om model te staan voor Ariël. Ons team keek in de eerste plaats naar dieren en verschillende skeletten. Ik heb bijvoorbeeld heel veel beelden bekeken van hoe zeehonden zich voortbewegen. Tijdens 'De Leeuwenkoning' hebben we bezoek van een aantal experts gehad die een paar leeuwen hadden meegebracht. Die moesten we dan van dichtbij observeren. Omdat het hier over een zeemeermin was, was onze aanpak ook anders: we moesten namelijk onze verbeelding laten werken om Ariël 'echt' te doen lijken. Sherri heeft ons daar als model enorm mee geholpen."

"Was er een auditieronde om de levende versie van Ariël te vinden?"

Sherri Stoner: "Ik zat indertijd in een improvisatiegroepje toen ik telefoon kreeg van de regisseurs. Ze vroegen of ik zin had om aan een workshop deel te nemen. Ik sprong door mijn lange haren en mijn lichaam meteen in het oog. Ik moest daarna nog een keertje op auditie om te kijken of ik niet te zenuwachtig zou zijn, maar het is allemaal in orde gekomen!" (lacht)

Disney
Disney
Disney
Mark Henn en Sherri Stoner
Disney Mark Henn en Sherri Stoner

"Een model voor een animatiefilm moet haar scènes 'overacteren', dat lijkt me geen gemakkelijke job."

Henn: "
Dat klopt, maar je mag ook niet té veel overacteren want het moet er in de eerste plaats toch nog geloofwaardig uitzien. We kennen allemaal Bambi en consoorten. We weten allemaal dat deze Disneyfiguren niet echt zijn, maar ze moeten wél geloofwaardig zijn. Dat is het geheim van een goede animatiefilm: je moet je kunnen identificeren met één van de personages."

"Was er als model voor Ariël ook ruimte voor improvisatie? Zit er in de film iets wat oorspronkelijk niet in het script stond?"

Stoner:
"Ja! Dat waren dan maar kleine dingen, zoals het feit dat ik altijd mijn haar uit mijn gezicht blies. Mijn haar lag voortdurend in de war! De animators hebben ook mijn handbewegingen overgenomen."

Disney
Sherri Stoner
video still Sherri Stoner

"Hoe moeilijk was het voor jullie om je de wereld van 'De Kleine Zeemeermin' in te beelden?"

Henn: "We hadden maar een paar filmrekwisieten en een piepkleine set waar we gebruik van konden maken. We hebben daar heel wat beelden geschoten van Sherri. Ook het hoofd van de layout was er om ons en de cameramensen te helpen wanneer we ons ergens vragen bij stelden. We moesten met het minimum aan rekwisieten werken. Zo deed een strandbal bijvoorbeeld dienst als Botje. Dat zag er allemaal zo onnozel uit, maar het marcheerde wel! Ik moest bovendien maar naar Sherri kijken en ik wist meteen hoe ik het hele plaatje moest animeren."

"We zijn nu bijna vijfentwintig jaar verder. Wat zou je als animatietekenaar nu nog graag aan de film willen veranderen?"

Henn: "Er zijn altijd dingen die je achteraf zo graag zou willen veranderen! We waren destijds zo jong en we moesten de kneepjes van het vak nog leren. Ik herinner me nog dat we zo opgewonden waren dat we deel mochten uitmaken van deze film. Fouten maken hoort erbij, that's just being an artist. Ik vind het altijd moeilijk om naar mijn vorige werken te kijken, dan denk ik altijd: 'Oh, God!'. You can't change it, so you move on. That's the way life is, right?" (lacht)

'The Little Mermaid Diamond Edition' is vanaf 25 september verkrijgbaar op dvd en Blu-ray.

Disney