Radio 2 blijft grootste Vlaamse zender, JOE zet beste resultaat ooit neer

In september kwam Nathalie Meskens langs in de studio van Joe.
Photo News In september kwam Nathalie Meskens langs in de studio van Joe.
Radio 2 blijft de grootste Vlaamse radiozender. Het populaire VRT-merk haalt 28,6 procent marktaandeel. JOE zet een recordresultaat neer: de radiozender van Medialaan haalt met 9,1 procent marktaandeel zijn beste resultaat ooit. Dat blijkt uit de nieuwe luistercijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM), gemeten van september tot december 2016.

Bijna 4,4 miljoen Vlamingen luisteren dagelijks naar de radio, dat is nog meer dan in de vorige gemeten periode. Niet alleen het bereik van het medium is hoog, ook de luisterduur is gestegen. "Dat bewijst dat de luisteraars zeer trouw blijven aan het medium", luidt het bij de VRT.

Radio 2 blijft afgetekend de populairste zender en haalt een marktaandeel van 28,6 pct op de doelgroep 12+. Dat is iets minder dan in dezelfde periode vorig jaar (29,2 pct). Studio Brussel bekleedt de tweede plaats, met 13 pct marktaandeel (tegenover 12,9 pct in 2015). Q-Music, de andere radiozender van Medialaan, blijft met 11,6 pct stevig op de derde plaats en is nog steeds de grootste commerciële zender.

MNM zet opmars voort
MNM, de jongerenzender van de VRT, zet zijn opmars voort en klokt af op 11,2 pct (10,2 pct in 2015). "Dat is één van hoogste marktaandelen sinds de lancering", zegt radiomanager Els Van de Sijpe. "MNM is het populairst bij luisteraars tot 24 jaar. Ook de jongste generatie vindt dus zijn weg naar het medium radio. Dat doen we door een mix van muziek, informatie, boeiende verhalen en sterke persoonlijkheden. En met acties en events, live-uitzendingen, eigen apps en aanwezigheid op digitale platformen."

"Elke dag opnieuw merken we uit de vele reacties dat jonge luisteraars van MNM houden", reageert nethoofd Rino Ver Eecke. "Ze waarderen de mix van muziek, nieuws op maat, acties en thema's en verhalen uit hun leefwereld. Die reiken onze luisteraars zelf aan via alle mogelijke platformen en die werken ze mee uit in onze spitsprogramma's of programma's als 'Generation M'."

JOE stijgt van 7,8 pct naar 9,1 pct, zijn beste resultaat ooit. Radio 1 heeft een marktaandeel van 8,4 pct, tegenover 9,4 pct bij de derde golf vorig jaar. En Klara, het klassieke net van de VRT, stijgt licht tot 2,6 pct.

Nostalgie
Nostalgie, de derde commerciële zender in Vlaanderen, blijft nagenoeg stabiel op 5,7 pct. Het totaalbereik piekt op bijna 1,3 miljoen luisteraars. Dat is een stijging met 10 pct.

"Nooit heeft Nostalgie meer luisteraars bereikt dan bij deze meting", reageert algemeen directeur Dirk Guldemont. "We zijn verheugd dat we opnieuw meer luisteraars hebben bereikt. Onze vernieuwde programmatie is erin geslaagd meer luisteraars aan te trekken. De groei in West-Vlaanderen en Limburg geeft bovendien al een eerste indicatie van de verbeterde zendkwaliteit die in november werd gerealiseerd."