Exclusief voor abonnees

Luk Wyns (59) koopt al 25 jaar zijn geluk dankzij radiospotjes Doe-Het-zelfzaak

Luk Wyns neemt 25 jaar lang spots op voor Gamma. Interview: Sander Van Den Broecke.
Jan Aelberts Luk Wyns neemt 25 jaar lang spots op voor Gamma. Interview: Sander Van Den Broecke.
Luk Wyns (59) viert volgende maand 25 jaar Gamma-spotjes op de radio. Wat begon als een eenmalig probeersel met de personages uit ‘De Familie Backeljau’, groeide uit tot de langstlopende reclamespot van het land. Gamma zag de verkoop stijgen, Wyns kocht er zijn vrijheid mee. Dankzij het vaste inkomen van Gamma doet hij op artistiek vlak al jaren alleen nog maar zijn zin.

Exact veertig seconden. Zo lang had Luk Wyns vorige woensdag nodig om de nieuwe reclamespot voor Gamma op te nemen. De tekst paste, zoals altijd, op één vel papier. De briefing die hij van Gamma had gekregen, was beknopt: “17 procent korting tijdens de krokusvakantie. Misschien iets met carnaval doen.” Na anderhalve dag denken en schrijven - tussen veel andere bedrijven door - werd het een dialoog waarin Vader, Bompi, Moeder en de kinderen beslissen om zich voor carnaval in doe-het-zelvers te verkleden.

In de studio die Wyns in de tuin van zijn villa in Schoten heeft gebouwd (voor een groot deel met Gamma-geld), leest hij de hele dialoog in één ruk in. Zonder haperen switcht hij van het ene stemmetje naar het andere, na 25 jaar is het voor hem even vanzelfsprekend als ademen. Af en toe herhaalt hij hetzelfde woord, maar dan elke keer met het stemmetje van een ander personage. Die stukjes legt zijn zoon Jonez achteraf op de computer over elkaar, zodat het klinkt alsof de familie Gammermans in koor spreekt. Er kruipt in die montage iets meer tijd dan in de opname, maar een half uur nadat Wyns voor het eerst “Mannekes!” heeft gezegd, is de spot klaar.

Elke maand doet hij dit een keer of twee, nu al 25 jaar. Hoe veel hij er precies heeft opgenomen, weet hij niet, maar hij moet aan ongeveer 400 spots van dertig seconden zitten, samen meer dan drie uur en twintig minuten onnozel gekwebbel en gekibbel waar Vlaanderen maar niet genoeg van krijgt. Nog altijd is de Gamma-spot volgens de metingen van reclameregie VAR één van de populairste bij de luisteraars. En het einde is nog niet in zicht.

Werner Van Gansbeke, de marketingdirecteur van het doe-het-zelfbedrijf, heeft in een interview vorig jaar toegegeven dat hij er bij zijn aantreden in 2010 even aan heeft gedacht om de samenwerking met Wyns stop te zetten - niet uit onvrede, maar om te vernieuwen - maar dat idee smeet hij rap in de vuilbak. De grote baas van Gamma had het hem al eens voorgedaan: na drie jaar samenwerking, in 1996, zegde Eddy Priem het contract met Wyns op. Zes maanden later kwam hij met hangende pootjes terug. De omzet van Gamma was aanzienlijk gedaald, met hoeveel procent werd nooit gezegd.

Om de impact van de spots te schetsen, vertelt Wyns het verhaal van één van de allereerste.

“We maakten reclame voor potgrond. Binnen de kortste keren was die uitverkocht en moest er in Duitsland gegraven worden om nieuwe zakken te kunnen vullen. In die periode heeft zich op bijna elke parking van een Gamma-vestiging in Vlaanderen een ongeval met blikschade voorgedaan: karren vol zakken potgrond die tegen stilstaande auto’s waren gebold. En dat is géén grap.”

“Dat effect hebben we bij mijn weten nooit meer herhaald, maar ik heb ook geen enkele keer gehoord dat een spot niét heeft gewerkt. Het is bijna beangstigend: als Bompi iets aanprijst, staan de mensen op uit hun zetel en gaan ze het halen. Alsof die stemmetjes hen hypnotiseren. (Lacht)”

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en steun Rode Neuzen Dag. Jouw eerste betaling gaat integraal naar Rode Neuzen Dag

  • Steun Rode Neuzen Dag en word abonnee voor 27/11
  • Slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wil
Abonneer je nu



23 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Dominique Cardon

    uiterst irritant, maar wel effectief ... missie geslaagd dus!

  • Karine Roeland

    Alleen al omdat ze idiote reclame maken ga ik naar de Hubo.

  • maurice Verstuyf

    Mannekes! Top! Goeie reclame en nu waarde bompie marketing manager van de Gamma: 2 voor de prijs van 1. En betaalt de Luc met potgrond om in zijn living gras te laten groeien en laminaat op caoutchouc voor zijne studio. De vakman groet u.

  • Christel Smet

    Of de reclame nu goed is of niet het is en blijft een te dure winkel behalve voor hun eigen verfmengservice dat is niet overdreven duur en verwerkt heel goed.

  • Ronny Van Looy

    Blijven doordoen Luk ik hoor jouw reclame spotjes graag.