Veelgestelde vragen

Door de barre weersomstandigheden kan de bedeling van je krant de komende dagen hinder ondervinden. Hou er rekening mee dat jouw krant later dan normaal in de brievenbus kan belanden. Toch geen krant ontvangen? Meld het ons hier. Onze excuses voor het mogelijke ongemak.

veelgestelde vragen Veelgestelde vraag FAQ FAQ FAQ's meestgestelde vragen vragen

Mijn abonnement

Jouw abonneenummer is een 6- of 7-cijferige code en zal je terugvinden op de welkomstbrief of overschrijving die je ontvangen hebt na intekening of hernieuwing van het abonnement. Indien je betaalt via domiciliëring, zal je dit nummer ook terugvinden op je rekeninguittreksel. We raden je alvast aan om dit nummer ergens te noteren zodat je dit gemakkelijk kan opvragen. Het is nuttig bij elke verdere communicatie met onze klantendienst.

Indien je een profiel aangemaakt hebt en dit profiel gekoppeld hebt aan je abonnement, kan je via het portaal 'MyAccount' de vervaldatum van jouw abonnement online raadplegen.

Nog geen profiel? Kijk dan eerst naar deze handige instructievideo. Vervolgens mag je volgende stappen volgen:

Stap 1: Ga naar www.hln.be.

Stap 2: Klik rechstboven op 'Inloggen' en geef je e-mailadres en wachtwoord in.

Stap 3: Klik op ‘Instellingen’. Je wordt doorverwezen naar MyAccount (portaal waar je jouw abonnement kan beheren).

Stap 4: Klik naast 'Profiel' op 'Abonnement'. Daar krijg je vervolgens een overzicht van je actieve abonnement(en). Bij looptijd kan je aflezen tot wanneer je abonnement loopt.

 

 

We vinden het alvast erg jammer dat je overweegt om jouw abonnement op te zeggen. Conform de algemene voorwaarden dient een stopzetting steeds telefonisch te gebeuren en dit minstens 1 maand voor de einddatum van het abonnement. Je kan ons bereiken op weekdagen van 8 uur tot 17 uur op het nummer 02 454 25 90 (optie stopzettingen). Enkel na telefonisch contact kunnen wij het abonnement stopzetten.

Je kan je nieuwe adresgegevens hier doorgeven.
We vragen om elke wijziging minstens 1 week op voorhand door te geven zodat onze klantendienst dit tijdig kan verwerken.

Je kan als bestaande abonnee ook genieten van één van onze promoties, mits aan onderstaande voorwaarden wordt voldaan:

- Jouw huidig abonnement loopt nog maximum 6 maanden

- Je verlengt voor de duur van het promotieabonnement (12, 18, 24, .. maanden)

Voldoe je aan deze voorwaarden of wil je weten of je aan deze voorwaarden voldoet? Bel ons op het nummer 02 454 25 90.

Indien jouw huidig abonnement nog langer dan zes maanden loopt, kunnen we je nieuwe aanvraag helaas niet laten doorgaan. We raden je aan om ons minstens 1 maand voor het einde van je abonnement te contacteren. Onze klantendienst kijkt op dat moment graag de mogelijkheden voor je na.

Alle lopende promoties vind je hier.

 

Wanneer je als bestaande klant intekent op een nieuw abonnement krijg je automatisch een nieuw abonneenummer. Dit zorgt er voor dat we jou de correcte informatie (brieven en mails) kunnen bezorgen over de nieuwe formule. Je blijft bij ons in het systeem uiteraard herkenbaar als bestaande en trouwe klant. 

Je hebt recht om binnen de 14 dagen zonder opgave van redenen jouw abonnement te herroepen. Deze termijn verstrijkt:

- in geval van een compleet abonnement, zaterdagabonnement of weekend + digitaal abonnement: 14 dagen nadat de eerste papieren krant geleverd werd.

- in geval van een digitaal abonnement: 14 dagen nadat de toegang tot de digitale krant opgestart werd.

Meer info over het herroepingsrecht vind je ook onder onze algemene voorwaarden.

Levering van mijn krant

Het Laatste Nieuws streeft ernaar de krant te leveren voor 7.30 u. tijdens de week en voor 10 u. in het weekend. Indien dit niet het geval is, wat we erg betreuren, dan raden we je aan om dit hier te melden. We verlengen je abonnement vervolgens met het gemiste exemplaar.

We geven graag mee dat je de krant ook digitaal kan downloaden. Voor meer info over de digitale krant klik hier.

Wanneer je intekent op een nieuw abonnement ontvang je de eerste krant ongeveer 4 à 5 dagen na intekening. Dit hangt ook vaak af van het moment van intekening. Wanneer je bijvoorbeeld kiest voor een weekend + digitaal abonnement en je tekent in op zaterdag, zal je pas de zaterdag erna de eerste papieren krant ontvangen. Vanaf moment van intekening kan je wel meteen digitaal lezen. 

Er zijn twee mogelijkheden:

  • Postabonnement: De post heeft contractueel de tijd om de krant te leveren voor 7.30 u. tijdens de week en voor 10 u. tijdens het weekend.
  • Winkelabonnement: Indien jouw krant thuis geleverd wordt door de rondeman, kan je bij hem informeren wanneer de krant ongeveer zal geleverd worden. Kies je om zelf de krant te gaan afhalen, dan kan je het tijdstip zelf bepalen.

Er zijn twee mogelijkheden:

  • Een postabonnement: de postbode levert de krant bij jou thuis op weekdagen voor 7.30 u. en tijdens het weekend voor 10 u.
  • Een winkelabonnement: jouw krant wordt dagelijks geleverd door dezelfde rondeman of krantenwinkel of je gaat jouw krant dagelijks afhalen in een vaste krantenwinkel.

Indien je kiest voor een winkelabonnement, kan je kiezen uit twee opties:

  • thuislevering door een vaste rondeman of krantenwinkel (indien mogelijk)
  • de krant zelf afhalen in een vaste krantenwinkel

Indien je kiest voor thuislevering hoef je zelf verder niets te doen. Je kan daarnaast even bij de rondeman informeren om welk uur hij de krant ongeveer zal leveren. Opgelet: een rondeman is niet mogelijk op elk adres. Daarnaast kunnen we ook geen garanties geven omtrent het tijdstip van levering.

Indien je kiest voor afhaling dan kan je jouw krant zelf gaan afhalen in de krantenwinkel die je gekozen hebt. Opgelet: je moet kiezen voor één krantenwinkel. Je kan bijgevolg niet in elke krantenwinkel jouw krant gaan afhalen, maar enkel in de winkel die je opgegeven hebt bij inschrijving. De krantenwinkel wordt vervolgens door ons op de hoogte gebracht dat jij de krant daar zal komen afhalen.

Hoe werkt een winkelabonnement (keuze afhalen)?

1. Ga op de startdatum van jouw abonnement naar je gekozen dagbladhandelaar.

2. Haal je krant uit de rekken.

3. Ga even langs de kassa en zeg je naam. De dagbladhandelaar heeft van ons doorgekregen dat je recht hebt op de krant.

Wil je voortaan een postabonnement of een winkelabonnement? Bel ons dan op het nummer 02 454 25 90. Onze klantendienst is op weekdagen bereikbaar van 8 u. - 18 u. en op zaterdag van 13 u. - 18 u. 

Heb je de krant later ontvangen dan 7.30 u. tijdens de week of 10 u. tijdens het weekend? Meld het ons hier.

We geven graag mee dat je de krant ook digitaal kan downloaden. Voor meer info over de digitale krant klik hier.

 

Onze excuses dat je een beschadigde krant ontvangen hebt, dat is uiteraard niet de bedoeling.

Meld het ons hier. Je abonnement wordt vervolgens verlengd met het gemiste exemplaar alsook de bedeler wordt op de hoogte gebracht.

Bijlage niet ontvangen? Onze excuses voor het ongemak.

Meld het ons hier. We sturen vervolgens de bijlage nog naar je op.

Vakantie

Jouw abonnement kan tijdens je vakantie voor een minimumperiode van 1 week onderbroken worden of doorgestuurd worden naar een ander adres in België of in het buitenland. Je kan eenvoudig je keuze en vakantieperiode doorgeven. Volgende opties zijn mogelijk:

  • De levering van je krant onderbreken en digitaal blijven verder lezen. Zo geniet je nog van al het nieuws op je vakantiebestemming. Indien je een 6-daags papieren abonnement hebt, wordt jouw abonnement verlengd met 2 kranten per week vakantie. Dit is het verschil in prijs tussen papier en digitaal. Heb je geen 6-daags papieren abonnement, loopt jouw abonnement gewoon door.
  • De krant laten bezorgen bij een vriend of familielid in België. Je digitale toegang blijft actief en jouw abonnement loopt gewoon door.
  • De krant laten doorsturen naar een vakantieadres in België. Je digitale toegang blijft actief en jouw abonnement loopt gewoon door.
  • De krant laten doorsturen naar een vakantieadres in het buitenland. Je digitale toegang blijft actief en jouw abonnement loopt gewoon door.

Je ontvangt van je aanvraag nog een bevestigingsmail. We vragen om elke wijziging minstens 1 week op voorhand door te geven zodat onze klantendienst dit tijdig kan verwerken.

In alle vier de gevallen kan je de krant digitaal blijven verder lezen. Meer info over de digitale krant vind je hier.

Jouw krant kan doorgestuurd worden naar een buitenlands vakantieadres. Hierbij dien je wel rekening te houden met extra portkosten. Bovendien zal de krant geleverd worden door een buitenlandse postdienst. Het is daarom mogelijk dat je de krant pas later of niet ontvangt. We raden je aan om tijdens je vakantie gebruik te maken van de digitale toegang van jouw abonnement en de papieren levering te onderbreken.

De portkosten voor het doorsturen van de krant naar het buitenland zijn de volgende:

  • binnen Europa: 
    • buurlanden: 1.75 euro per exemplaar 
    • niet buurlanden: 2 euro per exemplaar
  • buiten Europa: 3 euro per exemplaar

Betaling

Je kan kiezen uit onderstaande mogelijkheden:

  • betalen via overschrijving
  • betalen via domiciliëring
  • betalen via kredietkaart
  • online betalen

De betaalbrief wordt tot maximum 7 dagen na intekening opgestuurd. Deze brief is tevens de bevestigingsbrief van jouw abonnement.

Heb je de overschrijving na twee weken nog niet ontvangen of ben je de overschrijving verloren? Je kan een nieuwe overschrijving aanvragen door contact op te nemen met onze klantendienst. We sturen dan zo snel mogelijk een nieuwe overschrijving naar jou op.

We kunnen je enkel een factuur bezorgen van de betaling als we van jou geldige facturatiegegevens hebben. De factuur wordt telkens opgestuurd na ontvangst en verwerking van de betaling. Dit kan een drietal weken duren.

Wens je voortaan een factuur te ontvangen van je betaling? Klik hier om je aanvraag door te sturen. Vergeet zeker niet de nodige facturatiegegevens door te geven. 

Je mag dit formulier doorsturen naar sepa@persgroep.be of mag dit per post opsturen naar Het Laatste Nieuws, Brusselsesteenweg 347 1730 Asse.

Wanneer je intekent op een nieuw abonnement ontvang je bij de brief een retourenvelop zodat je het domiciliëringsformulier gratis kan terugsturen.

Van zodra je intekent op een abonnement en je kiest op dat moment voor betaling via domiciliëring, geef je dan reeds jouw rekeningnummer en jouw akkoord door. Hierdoor kunnen wij ervoor zorgen dat je zo snel mogelijk de krant ontvangt en dat er reeds een betaling kan aangevraagd worden.

De brief die je ontvangen hebt, dient ter vervollediging van jouw abonnement. Het terugsturen van dit document is steeds vereist. Wij kunnen met dit document ook verifiëren of we het juiste rekeningnummer geregistreerd hebben. Ook al is de domiciliëring reeds in orde, dan nog hebben we dit document nodig. Je mag uiteraard gerust zijn dat er slechts één domiciliëring zal geactiveerd worden.

Wanneer je intekent op een abonnement via domiciliëring geef je reeds telefonisch of online jouw akkoord. Je geeft dan ook al jouw rekeningnummer door. Om ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk de krant ontvangt, sturen wij de aanvraag voor de domiciliëring op moment van intekening reeds door naar jouw bank. Hierdoor kunnen we snel een betaling aanvragen.
Dit is ook voordelig wanneer je gekozen hebt voor een abonnement met een cadeau: de betaling wordt zo snel mogelijk aangevraagd waardoor het cadeau ook zo snel mogelijk kan geleverd worden. Ongeveer een week na intekening ontvang je dan alle nodige documenten. Het papier ter ondertekening mag je gewoon naar ons terugsturen: dit is ter vervollediging van jouw abonnement. 

Heb je gemerkt dat jouw betaling via domiciliëring om een bepaalde reden niet is gelukt? Dan zal je van ons een mail én brief ontvangen om de betaling manueel uit te voeren. Nadien zal je abonnement en de domiciliëring opnieuw opstarten. 

Het is niet mogelijk om de domiciliëring op een vaste datum van de maand af te houden. Wij hebben hier namelijk geen invloed op. We kunnen de exacte datum van afhouding om deze reden ook niet doorgeven. Dit is steeds afhankelijk van het aantal dagen in de maand, doorgegeven vakantieperiodes, feestdagen, ... .

Indien je jouw rekeningnummer voor de domiciliëring wenst te veranderen, moet je dit inderdaad aan ons doorgeven. Je mag het nieuwe rekeningnummer hier doorgeven. Nadien sturen we jou nog een domiciliëringsformulier op dat je enkel nog ter bevestiging mag invullen en terug doorsturen.

Een aantal weken voor jouw abonnement vervalt, zal je van ons een betalingsuitnodiging ontvangen met daar bijgevoegd een overschrijvingsformulier. Maak gebruik van dit overschrijvingsformulier om de betaling te verrichten. Op deze manier zal jouw abonnement zonder onderbreking verder gezet worden. Je hebt een abonnement met factuur dat je wenst te verlengen? Maak gebruik van het overschrijvingsformulier om het abonnement te betalen, de factuur wordt na jouw betaling verstuurd. 

Een hernieuwingsbrief wordt een maand voor de vervaldatum van jouw abonnement opgestuurd. Nadien zal er ook nog een herinnering verstuurd worden.

Als jouw kredietkaartgegevens gewijzigd zijn of als jouw kredietkaart vervallen is en je betaalt via terugkerende betaling via kredietkaart, kunnen wij deze gegevens niet aanpassen. In dat geval raden we je aan om over te stappen naar een gewone domiciliëring. Klik hier om het contactformulier in te vullen. We doen vervolgens het nodige. 

Mijn cadeau

De standaard levertermijn is maximum 8 weken na ontvangst van de eerste betaling. De betaling is bijgevolg nodig om het geschenk te kunnen ontvangen.

Standaard wordt het geschenk geleverd onder de vorm van een postpakket. Afhankelijk van de promotie kan het geschenk echter ook geleverd worden door een andere partner of koerierdienst. Hoe het geschenk geleverd wordt, wordt bij intekening van het abonnement meegegeven.

Na ontvangst van de betaling, brengen we de betrokken leverancier op de hoogte. Zij nemen vervolgens contact op met Bpost om je cadeau te versturen. Deze betaling is bijgevolg nodig om je cadeau te kunnen versturen.

Tot slot houden we ook rekening met de voorraad. Is er een ruime voorraad aanwezig? Dan krijg je je geschenk binnen 2 à 3 weken. Kent de actie een groot succes? Dan kan de levertermijn oplopen tot maximum 8 weken.

Met een maximum levertermijn van 8 weken kunnen we verzekeren dat elke abonnee binnen deze termijn zijn of haar geschenk zal ontvangen. 

Zijn de 8 weken al verstreken en heb je het geschenk nog steeds niet ontvangen? Meld het ons. We kijken dan graag de status van jouw geschenk na.

Indien je niet thuis was bij de levering, laat de postbode een briefje achter met de boodschap dat hij is langs geweest. Je kan dan kiezen voor een tweede levering of je kan het pakket samen met het briefje afhalen bij je postkantoor. Het pakket blijft daar tot twee weken liggen. Nadien wordt het terug naar ons verstuurd.

Op elektronische toestellen heb je een garantie van 2 jaar. Bij het toestel wordt steeds een garantiebrief geleverd, hou deze dus zorgvuldig bij.

Indien je een abonnement bent aangegaan waarbij je een geschenk met meerprijs zal ontvangen, wordt de meerprijs van dit geschenk bijgerekend bij de eerste betaling. Bij de eerste betaling van jouw abonnement zal je dus altijd meer betalen. Je zal dan het bedrag voor de kranten betalen + de meerprijs van het geschenk. In geval van domiciliëring of terugkerende betaling via kredietkaart, zal de meerprijs er automatisch bijgerekend worden. In geval van overschrijving is dit ook het geval. Dit zal ook duidelijk op de bevestigingsbrief staan die je na inschrijving op het abonnement zal ontvangen.

Mijn abonnementsacties

Indien je geabonneerd bent op Het Laatste Nieuws kan je genieten van talrijke acties (spaaracties, kortingen, …) die wij doorheen het jaar aanbieden. Ze zitten niet standaard inbegrepen in de prijs van het abonnement, maar je zal tijdig per brief geïnformeerd worden hoe je de producten in één keer kan aankopen.

Bepaalde producten worden gratis thuisbezorgd. Indien het product een afwijkend gewicht of grootte heeft, kunnen er extra verzendkosten aangerekend worden. Dit hangt echter af van actie tot actie. Deze informatie zal dan ook meegegeven worden in de brief.

Het pakket zal geleverd worden binnen de 2 tot 8 weken na ontvangst van de betaling. Het zal geleverd worden onder de vorm van een postpakket.

Zijn de 8 weken al verstreken en heb je het geschenk nog steeds niet ontvangen? Meld het ons. We kijken dan graag de status van je bestelling na.

Indien je niet thuis was bij de levering, laat de postbode een briefje achter met de boodschap dat hij is langs geweest. Je kan dan kiezen voor een tweede levering of je kan het pakket samen met het briefje afhalen bij jouw postkantoor. Het pakket blijft daar tot twee weken liggen. Nadien wordt het teruggestuurd naar de afzender.

Digitaal lezen

Jouw abonneenummer is een 6- of 7-cijferige code en zal je terugvinden op de welkomstbrief of overschrijving die je ontvangen hebt na intekening of hernieuwing van het abonnement. Indien je betaalt via domiciliëring, zal je dit nummer ook terugvinden op je rekeninguittreksel. We raden je alvast aan om dit nummer ergens te noteren zodat je dit gemakkelijk kan opvragen. Het is nuttig bij elke verdere communicatie met onze klantendienst.

Om een profiel te maken, moet je volgende stappen volgen:

Stap 1: Surf naar www.hln.be/registreren

Stap 2: Vul je e-mailadres, een eigen gekozen wachtwoord (2 maal) en je gegevens in.

Stap 3: Klik op ‘Registreer’.

Stap 4: Je zal een mail ontvangen met een activatielink. Jouw profiel dient eerst geactiveerd te worden.

Dit alles wordt ook uitgelegd in een handig instructiefilmpje

Om te kunnen genieten van al je digitale voordelen, moet je je profiel koppelen aan je abonnement. Hiervoor dien je volgende stappen te volgen:

Stap 1: Surf naar www.hln.be/inloggen

Stap 2: Vul je e-mailadres en wachtwoord in en klik op 'Inloggen’.

Stap 3: Eens aangemeld, keer je terug naar de homepagina. Klik rechtsboven op je naam, klik op 'Instellingen' en ga naar 'Abonnement'. 

Stap 4: Als jouw abonnement nog niet gekoppeld is, zal je ‘Koppel abonnement’ zien staan. Daar mag je op klikken en geef je vervolgens jouw abonneenummer en postcode in.

Stap 5: Klik op ‘Koppel abonnement’ en jouw abonnement is gekoppeld.

Dit alles wordt ook uitgelegd in een handig instructiefilmpje.

Om in te loggen, mag je volgende stappen volgen:

Stap 1: Surf naar www.hln.be/inloggen.

Stap 2: Geef je e-mailadres en wachtwoord in.

Stap 3: Klik op ‘Inloggen’.

Dit alles wordt ook uitgelegd in een handig instructiefilmpje.

De digitale krant lezen op de computer of laptop is zeer simpel. Je hoeft enkel volgende stappen te volgen:

Stap 1: Ga naar www.hln.be/krant.

Stap 2: Kies eerst de gewenste editie. Om je keuze te onthouden, vink je bovenaan 'Onthoud mijn keuze' aan.

>> Eens je eenmaal de gewenste editie hebt aangeduid en 'Onthoud mijn keuze' hebt aangevinkt, hoef je deze stap niet meer te ondernemen.

Stap 3: Klik op de homepagina van de krant.

Stap 4: Geef je e-mailadres en wachtwoord in en klik op 'Login'.

Stap 5: De download start en je kan de krant lezen.

Opgelet: om de digitale krant te kunnen lezen, moet je profiel wel gekoppeld zijn aan jouw abonnement. Hoe je jouw profiel moet koppelen aan jouw abonnement, kan je bekijken in dit instructiefilmpje.

Tip: in deze video wordt dit ook stap voor stap uitgelegd.

Om de digitale krant te kunnen lezen op je smartphone of tablet, moet je eerste de app downloaden op je toestel. Je kan de app hier downloaden.

Nadien dien je volgende stappen te volgen:

Stap 1: Open de app op jouw toestel

Stap 2: Klik op de krant naar keuze en je krijgt verschillende opties: inloggen met je abonnement, inlogen met een vouchercode of een editie kopen.

Toegang krijgen kan ook via het menu (open het menu door bovenaan links te klikken), kies daar ‘aanmelden’ en vul jouw gegevens in. Afmelden kan ook via hetzelfde menu.

Stap 3: Je kan de krant downloaden en lezen!

Indien je je wachtwoord vergeten bent, kan je steeds opnieuw een nieuw wachtwoord instellen. Je hoeft enkel volgende stappen te volgen:

Stap 1: Surf naar www.hln.be/inloggen

Stap 2: Klik op 'Wachtwoord vergeten', geef je e-mailadres in en klik op 'Aanvragen'

Stap 3: Je zal van ons dan een mail ontvangen om een nieuw wachtwoord aan te maken. Nadien kan je inloggen met jouw e-mailadres en het nieuwe wachtwoord.

Dit alles wordt ook uitgelegd in een handig instructiefilmpje.

 

Als je graag hebt dat de krant al gedownload is als je opstaat, moet je dit gewoon even instellen op jouw toestel. Afhankelijk van het toestel is dit een andere handeling.

Voor iPhone / iPad:

Sinds de laatste update van de app kan je op iPhone of iPad niet meer automatisch de krant laten downloaden. De download gaat nu echter zo snel dat je meteen kan beginnen lezen van zodra je de app opent en op de krant klikt.

Voor smartphone / tablet:

  1. Open de applicatie

  2. Ga naar instellingen

  3. Duid daar "automatisch downloaden" aan 

Voorwaarden om de krant automatisch te downloaden, zijn wel de volgende:

  1. De applicatie moet op de achtergrond open staan

  2. Er moet wifi verbinding zijn

Je kan op 5 verschillende apparaten de krant downloaden. Voorwaarde is wel dat er gebruik gemaakt wordt van dezelfde logingegevens.

De manier om kranten te verwijderen hangt opnieuw af van het type toestel. We tonen hieronder hoe je dit moet doen.

Op iPhone / iPad:

  1. Open de applicatie

  2. Ga via het tandwieltje rechtsboven naar de instellingen

  3. Klik op "kranten verwijderen"

  4. Duid de gewenste optie aan

Je kan ook kiezen om de kranten manueel te verwijderen.

  1. Ga via de kiosk naar "mijn kranten"

  2. Klik op "wijzig"

  3. Duid de gewenste krant(en) aan

  4. Klik op "verwijder"

Op smartphone / tablet:

  1. Open de applicatie

  2. Ga naar de instellingen

  3. Vink "automatisch opkuisen" aan: kranten ouder dan 7 dagen worden dan automatisch verwijderd

Je kan de editie van jouw digitale krant elk moment aanpassen. Je vindt dit terug onder de instellingen van jouw applicatie.

Indien je gebruik maakt van een Apple toestel:

  1. open de applicatie

  2. klik op het tandwieltje

  3. klik helemaal op onderaan op "Kies uw editie" en duid vervolgens de gewenste editie aan

Indien je gebruik maakt van een Android toestel:

  1. open de applicatie

  2. ga naar de instellingen

  3. klik op de tweede optie "uw keuze editie" en duid vervolgens opnieuw de gewenste editie aan

Wanneer je een digitale krant offline wenst te lezen (bijvoorbeeld op de trein) is het belangrijk dat je de krant eerst online volledig gedownload hebt. Zo niet, zal je de krant offline niet kunnen raadplegen. Belangrijk is ook dat de download niet onderbroken wordt.

Volledig gedownloade kranten vind je terug onder 'Mijn kranten'. 

Als je de krant via computer of laptop leest, kan je een artikel afprinten en/of opslaan in pdf-vorm. Om artikels via de website af te printen en/of op te slaan, volg je deze stappen:

  1. Surf naar www.hln.be en klik boven op 'Digikrant'.
  2. Klik op de krant waarin het artikel verschenen is.
  3. Geef je e-mailadres en wachtwoord in en klik op 'Login'.
  4. Klik op het artikel dat je wilt afprinten of opslaan.
  5. Druk op de printknop en het artikel wordt geopend in een pdf-bestand.
  6. Kies voor printen of opslaan.

Het is jammer genoeg niet mogelijk om kruiswoordraadsels en andere puzzels digitaal in te vullen. Je kan deze puzzels echter wel afprinten via de website.

Momenteel ondersteunen wij volgende toestellen:

  1. Android (tablets en smartphones)

  2. iOS (iPad en en iPhone)

  3. gewone PC's en laptops (Windows, Mac, Linux)

Sinds 22/06/2017 staat er een nieuwe versie van de app klaar. Van zodra je deze nieuwe versie downloadt, kan je nadien onbeperkt kranten downloaden, ongeacht de datum. De termijn van maximum 7 dagen vervalt bijgevolg.

De digitale krant is beschikbaar tussen 4 u. en 4.30 u. 's morgens. 

Doordat wij de applicatie gratis ter beschikking wilden stellen van de lezers van HLN op iPad, tablet, iPhone of smartphone, zijn we op zoek gegaan naar sponsors om de applicatie gratis aan te bieden. De advertenties, die in de digitale versie verschijnen, zorgen ervoor dat de applicatie gratis ter beschikking wordt gesteld van onze lezers. Dit wil zeggen dat de applicatie in de stores gratis kan gedownload worden.

Het slotje dat bovenaan de digitale krant staat (bij 'Mijn kranten'), wil op de eerste plaats zeggen dat deze krant volledig gedownload is. Daarnaast kan je op dit slotje duwen waarop dit slotje sluit. Dit zal ervoor zorgen dat deze krant in de bibliotheek blijft staan en dat deze niet automatisch zal verwijderd worden. Je kan dit slotje steeds openen en sluiten door er gewoon op te klikken.

Om de digitale krant te kunnen lezen op je iPhone of iPad, moet je eerste de app downloaden op je toestel. Je kan de app hier downloaden.

Nadien dien je volgende stappen te volgen:

Stap 1: Open de app op jouw toestel

Stap 2: Klik op de krant naar keuze en je krijgt verschillende opties: inloggen met je abonnement, inloggen met een vouchercode of een editie kopen.

Inloggen kan ook via de button ‘inloggen’ rechts onderaan. Kies voor ‘inloggen als abonnee’ en vul jouw gegevens in. Ga nadien naar ‘kiosk’ en je kan alle kranten lezen. Afmelden kan via dezelfde pagina.

Stap 3: Je kan de krant downloaden en lezen!

Het leuke aan de digitale krant is dat de edities niet regio gebonden zijn. Je kan digitaal bijgevolg eender welke editie downloaden.

Je kan voortaan via de computer de volledige krant downloaden en opslaan in pdf-vorm. Volg hiervoor volgende stappen:

Stap 1: Ga naar www.hln.be

Stap 2: Klik bovenaan op 'Digikrant'

Stap 3: Klik op de homepagina van de krant 

Stap 4: Geef je e-mailadres en wachtwoord in en klik op 'Login'

Stap 5: De krant wordt gedownload. Klik in het grijze menu rechts op 'Uitgave opslaan als PDF'.

Je kan de tekstgrootte steeds aanpassen. Hoe moet je dit doen? Via volgende stappen:

Op iPhone / iPad:

  1. Open de applicatie

  2. Ga via het tandwieltje rechtsboven naar de instellingen

  3. Klik op tekstgrootte

  4. Scroll totdat je de gewenste grootte hebt

Op smartphone / tablet:

  1. Open de applicatie

  2. Ga naar de instellingen

  3. Klik op tekstgrootte

  4. Scroll totdat je de gewenste grootte hebt

Indien je jouw e-mailadres wenst te wijzigen, moet je volgende stappen volgen:

Stap 1: Ga naar www.hln.be.

Stap 2: Klik rechtsboven op 'Inloggen' en geef je e-mailadres en wachtwoord in.

Stap 3: Klik op instellingen. Je wordt doorverwezen naar MyAccount (portaal waar je jouw abonnement kan beheren).

Stap 4: Klik onder 'Login gegevens' op 'e-mailadres' en geef een nieuw e-mailadres in.

Stap 5: Klik tenslotte op 'e-mailadres toevoegen'.

Om de digitale krant in het buitenland te downloaden, is een goede wifi verbinding nodig. Aan de receptie van een hotel kan je hier meestal wel gebruik van maken.

Vanaf 15 juni 2017 worden daarnaast ook de roamingkosten afgeschaft waardoor je binnen Europa geen extra kosten meer moet betalen voor het gebruik van mobiele data. Hou er wel rekening mee dat de download via mobiel internet wel trager kan verlopen.

HLN+

HLN+ voordelen (wedstrijden, tickets, ...) is alle dagen toegankelijk voor alle abonnees. Heb je een abonnement met beperkte digitale toegang en wens je HLN+ dagelijks te raadplegen? Contacteer dan onze lezersservice via 02 454 25 90. Wij zoeken voor jou de meest voordelige formule uit.

De plusartikels op de homepagina kan je lezen op de dagen dat jouw abonnement loopt. Een plusartikel herken je aan het HLN+ logo dat linksboven bij het artikel staat. 

Tip: in deze video tonen we je stap voor stap hoe je een plusartikel op HLN.be kan lezen.

Om in te loggen op HLN+ heb je een profiel nodig dat gekoppeld is aan jouw abonnement. Zodra je een profiel hebt volstaat het om te surfen naar https://voordelen.hln.be/. Daar kan je klikken op het gewenste voordeel en vervolgens inloggen door rechts op 'Log hier in' te klikken.

Tip: in deze video tonen we je stap voor stap hoe je een plusartikel op HLN.be kan lezen.

Jouw abonneenummer is een 6- of 7-cijferige code dat je zal terugvinden op jouw welkomstbriefe-mails in verband met jouw abonnement en eventueel de overschrijving die je ontvangen hebt na intekening of hernieuwing van jouw abonnement. Indien je betaalt via domiciliëring zal je dit nummer ook terugvinden op jouw rekeninguittreksel. We raden je alvast aan om dit nummer ergens te noteren zodat je dit gemakkelijk kan opvragen. Het is nuttig bij elke verdere communicatie met onze klantendienst.

Topics

Topics is een gloednieuwe gratis service voor abonnees van Het Laatste Nieuws en De Morgen.

Met Topics kan je op computer, tablet of smartphone het nieuws van 13 kranten lezen, op basis van jouw interesses. De artikels zijn automatisch gebundeld per topic. Kies zelf welke topics je volgt. Op de overzichtspagina “Jouw nieuws” komen al jouw topics samen.

Stel je persoonlijk nieuwsoverzicht samen en laat je verrassen door de aanbevelingen van de krantenredactie. Zij selecteert voor jou uit alle kranten de artikels die je zeker niet mag missen.

Je kan Topics enkel gebruiken als je een Compleet (6 dagen op papier en digitaal) Weekend + Digitaal of een Digitaal abonnement op Het Laatste Nieuws of De Morgen hebt.

Inloggen op topics.be kan met je bestaande profiel (emailadres + wachtwoord) van Het Laatste Nieuws. Indien je met je bestaande gegevens inlogt, wordt je meteen herkend als abonnee en lees je gratis verder op Topics.

Heb je wel een profiel en ben je je wachtwoord vergeten? Klik dan op 'wachtwoord vergeten' of vraag hier een nieuw wachtwoord aan.

Je hebt al een profiel, maar geraakt niet ingelogd? Koppel je Het Laatste Nieuws abonnement aan je profiel.

Jouw profiel éénmalig aanmaken is belangrijk om toegang te krijgen tot Topics:

1. Ga naar www.hln.be/topics#stap2 

2. Maak je profiel aan en koppel vervolgens je abonnement.

Hiermee ontdek je de digitale wereld van je krant én Topics.

  • Je kiest thema’s die je interesseren en selecteert jouw "topics" = jouw favoriete onderwerpen die je wilt volgen.
  • Al jouw topics vind je in mijn topics
  • Het laatste nieuws van alle topics die je volgt krijg je samen in mijn nieuws
  • Ontdek de suggesties en must reads van de redactie en voeg nieuwe topics toe.

Je kan alle print- en online artikels van alle Persgroep nieuwstitels in Topics terugvinden. In totaal krijg je toegang tot 15.000 artikels per week, het werk van 2.000 journalisten 13 kranten in één overzicht.

Topics omvat de volgende titels:

Het Laatste Nieuws (BE)
De Morgen (BE)
AD (NL)
Trouw (NL)
De Volkskrant (NL)
Het Parool (NL)
PZC (NL)
Eindhovens Dagblad (NL)
De Stentor (NL)
De Gelderlander (NL)
Tubantia (NL)
Brabants Dagblad (NL)
BN de Stem (NL)

De artikels verschijnen op Topics zo goed als tegelijkertijd met het online nieuws. In de loop van de nacht verschijnen de artikels van de ochtendkranten op Topics, ’s middags komen de artikels van de middagedities er ook bij.

Van zodra er breaking news is in één van onze kranten, verschijnt dit ook op Topics in de rubriek "Nu belangrijk".

Topics stelt het nieuws op maat voor je samen op basis van de topics die je volgt. De meest recente artikels staan bovenaan.

Ja, Topics is gratis voor de abonnees van Het Laatste Nieuws, De Morgen, AD, Trouw, De Volkskrant, Het Parool, PZC, Eindhovens Dagblad, De Stentor, De Gelderlander, Tubantia, Brabants Dagblad en BN de Stem.

Opgelet: je hebt enkel toegang met een Compleet, Weekend + Digitaal of Digitaal abonnement. Je hebt geen toegang met dagpassen, losse verkoop, abonnementen die via de appstores verkocht worden, of deelabonnementen.

Eén account kan zijn persoonlijk nieuws samenstellen met Topics. Dat is volledig inbegrepen in het abonnement van je krant.

Je kan Topics lezen op computer, laptop, tablet en smartphone.

Op de tablet en smartphone kan je ook de applicatie van Topics downloaden.

Om de app te downloaden op een iPhone of iPad klik hier.

Om de app te downloaden op een smartphone of tablet (Android) klik hier.

De lees later functie is beschikbaar.

Je kan de artikels delen via Facebook, Twitter of mail. Je vrienden kunnen deze artikels vervolgens gratis lezen.

De inhoud van je pdf-krant is in Topics beschikbaar, maar niet apart opvraagbaar. Je kan je krant dus niet op dezelfde manier doorbladeren. Je kan wel op Topics een filter instellen om enkel de artikels van jouw krant te zien.

Overige vragen

Indien je student of leerkracht bent, kan je bij ons van een korting genieten. De lopende studenten – en leerkrachtenabonnementen vind je terug hier terug: www.hln.be/student en www.hln.be/leerkracht. Je kan daar gemakkelijk intekenen op één van de verschillende formules. Nadien vragen we jou enkel nog om een kopie van de geldige studenten – of lerarenkaart door te sturen.

Opgelet: deze korting is niet combineerbaar met andere kortingen of promoties.

Voor studenten mag dit doorgestuurd worden naar het e-mailadres studenten@persgroep.be.

Voor leerkrachten mag dit doorgestuurd worden naar het e-mailadres leerkrachten@persgroep.be.

Indien je gepensioneerd bent of 65+ bent, kan je genieten van een korting van 10%. Een kopie van de ID of een bewijs van pensionering is vereist.

Opgelet: deze korting is niet combineerbaar met andere kortingen of promoties.

Indien je andersvalide bent, kan je genieten van een korting van 10%. Een bewijs van invaliditeit is vereist.

Opgelet: deze korting is niet combineerbaar met andere kortingen of promoties.

Wens je iemand een abonnement cadeau te doen op Het Laatste Nieuws? Dat kan zeker!

Klik hier om een overzicht te krijgen van onze cadeauabonnementen.

De prijs van een weekkrant is € 1,70.

Een weekendkrant kost € 2,70.

De algemene voorwaarden van een nieuw abonnement vind je hier terug.  Wanneer je intekent op een promotieabonnement verklaar je je ook akkoord met de actievoorwaarden.