Baas schuldig aan dood van trouwe werknemer?
SCHOTEN/ESSENDe baas van een firma uit Schoten dreigt veroordeeld te worden voor de dood
van een trouwe werknemer.
Dirk De Brandt (52) uit Essen stierf op 4 oktober 2016 nadat hij tussen de kraanarm van een vrachtwagen terechtkwam. De arbeidsauditeur vindt dat de zaakvoerder hem een onverantwoorde opdracht had gegeven.
Kraanman Dirk De Brandt (52) uit Essen werkte al 12 jaar lang bij E2MS, een bedrijf aan de Melkerijstraat in Schoten dat gespecialiseerd is in elektrische installaties aan gebouwen. Hij was een uitermate loyale werknemer: na een zware rugoperatie in de zomer van 2016 en de daaropvolgende verplichte rust, stond hij begin oktober te popelen om weer deeltijds aan de slag te gaan.
Een van zijn eerste karweien na zijn terugkeer: achterhalen wat er mis was met de kraanarm van een vrachtwagen. Werknemers van E2MS hadden gemerkt dat het gevaarte haperde. De Brandt onderzocht op 4 oktober 2016 vroeg in de ochtend de kraan en schroefde met een inbussleutel een verwrongen afdekplaatje los. Drie van de vier bouten had De Brandt verwijderd, toen het noodlot toesloeg. Alle olie spoot uit de kraanarm en het gevaarte sloeg dicht. De Brandt werd verpletterd en overleed onmiddellijk.
Ruim twee jaar na de dood van De Brandt staan zijn baas Wim A. en de vennootschap achter de firma voor de correctionele rechtbank in Antwerpen. De betichtingen luiden: onopzettelijke doding en inbreuken op de welzijnswet. Volgens de arbeidsauditeur had Wim A. zijn werknemer opgedragen om de defecte kraanarm te manipuleren, zonder dat die ervoor de juiste opleiding had genoten. "Niet een werknemer, maar gespecialiseerde onderhoudsfirma, had de kraanarm moeten herstellen. Zo staat het zelfs in de handleiding van de kraan", klonk het.
8 maanden met uitstel
Wat de straf voor zaakvoerder Wim A. betreft, laat de arbeidsauditeur de rechtbank de keuze: 8 maanden voorwaardelijke celstraf of een geldboete van 1.200 euro boete. De vennootschap achter E2MS riskeert een boete van 30.000 euro.
Fabrikant
De verdediging ging resoluut voor de vrijspraak. "De zaakvoerder van E2MS heeft zijn werknemer opgedragen om even naar de kraanarm te 'kijken', niet om eraan te prutsen", stelden advocaten Steven Boeynaems en Patrick Waeterinckx. "De dood van Dirk heeft hem zeer sterk aangegrepen. Hij is in een depressie beland en heeft intussen al zijn aandelen in de firma van de hand gedaan."
De advocaten plaatsten ook grote vraagtekens bij de manier waarop het onderzoek was gevoerd. "Waarom is de fabrikant van de kraan nooit aan de tand gevoeld? Het is onbegrijpelijk dat een simpele manipulatie met een IKEA-sleutel aan het afdekplaatje de kraan kan doen toeplooien. En bovendien: nergens was er een waarschuwingssticker aangebracht."
Nooit kwalijk genomen
Wim A. nam op het proces ook zelf het woord. "Ik begrijp niet waarom ik mij hier moet verantwoorden", zei hij. "Ik heb Dirk enkel gevraagd om naar het plaatje te kijken zodat we de hersteller goed konden briefen. In mijn hele carrière is veiligheid altijd mijn prioriteit geweest. Zet uw veiligheidsbril op, volg de geijkte procedures... ik zeg het mijn werknemers elke dag."
De Brandt liet een dochtertje en twee pluskinderen na. Zijn partner deed gisteren ook een woordje: "Ik heb Dirks baas nooit iets kwalijk genomen. Het was een inschattingsfout. Na Dirks dood heeft hij me toegegeven dat hij Dirk een duidelijke opdracht had gegeven: het bewuste afdekplaatje verwijderen. Dat hij dat nu ontkent, doet me pijn."
De rechtbank doet uitspraak op 20 februari.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Verkeersinfo
Half uur file op E17 van Sint-Niklaas naar Antwerpen
Je verliest momenteel 30 minuten tussen Sint-Niklaas en Antwerpen-West op de E17 richting Antwerpen.Antwerpen -
Zware regen en bewolking in Schoten vanochtend
Het belooft een regenachtige dag te worden in Schoten. De regen begint rond 5 uur en zal ongeveer 19 uur aanhouden, met een stevige wind uit het zuidwesten. De temperatuur wordt maximaal 12 graden. -
Jobat
De populairste elektrische bedrijfsauto’s op een rij: dit moet je weten over de kosten bij privé en professioneel gebruik
Het loon op een fiscaal aantrekkelijke manier spekken gebeurt met extralegale voordelen, zoals maaltijdcheques, een groepsverzekering of een hospitalisatieverzekering. In dat rijtje hoort uiteraard ook de bedrijfswagen thuis. Welke elektrische modellen krijgen daarbij de voorkeur? En hoe zit het precies met de kostenverdeling tussen werkgever en werknemer? Jobat.be biedt een overzicht. -
-
VERKEERSINFO
Klein halfuur vertraging na ongeval op Ring ter hoogte van Antwerpen-Oost
Op de Antwerpse Ring richting Nederland is vrijdagochtend een ongeval gebeurd ter hoogte van Antwerpen-Oost. Er is daar één rijstrook versperd.Antwerpen -
Hoogstraatse aardbeien voor gouverneur Cathy Berx
Na Koning Filip en Koningin Mathilde heeft ook gouverneur Cathy Berx een van de eerste Hoogstraatse aardbeien in ontvangst mogen nemen.Antwerpen -
Tweakers
Welke laptops kunnen pronken met de beste batterij? “De langste accuduur van maar liefst 19 uur en 21 minuten hebben we op dit toestel gemeten”
De bedenkers van de laptop hadden destijds een helder doel: computers makkelijk overal mee naartoe nemen. In bepaalde omstandigheden wil je zo’n ding dan ook gebruiken op plaatsen waar niet meteen een stopcontact in de buurt is. En dat liefst zo lang mogelijk. Laptopexpert Jelle Stuip van technologiesite Tweakers tipt daarom, binnen drie prijsklassen, de laptops met een langgerekt batterijleven. -
Mijntelco
Niet langer gebonden aan de (mindere) modem van je operator: kiezen we binnenkort zelf ons ideale apparaat?
Als het van het BIPT afhangt, kunnen we straks kiezen welke modem we nemen wanneer we een nieuw internetabonnement afsluiten. De Belgische telecomregulator kondigde daar eind vorig jaar een ontwerpbesluit voor aan. Het zou betekenen dat je als klant niet langer verplicht bent om de modem van je internetprovider te gebruiken, maar je eigen apparaat kan aansluiten op het netwerk. Mijntelco.be zoekt uit of dat een goede verandering zou zijn.