Gemeenteraad wil dat stationsloket openblijft: “De NMBS wil van Ronse een spookstation maken”
RonseHet loket in het station van Ronse moet openblijven. Dat vinden alle partijen met een zitje in de gemeenteraad. De fractieleiders hebben samen een motie opgesteld die ze naar de NMBS zullen opsturen. “Sluiting van de loketten raakt vooral kwetsbare reizigers.”
Delen per e-mail
De aankondiging dat het stationsloket in Ronse eind 2021 definitief zal sluiten, kan bij de Ronsese politici op weinig begrip rekenen. “De NMBS wil van Ronse een spookstation maken”, zegt fractieleider van N-VA Ronse David Vandekerkhove. “Daarom heb ik meteen contact opgenomen met alle partijen in de gemeenteraad om samen een motie te schrijven. Daarin roepen we op om de sluiting van het loket te herzien.”
Als motivatie halen de fractieleiders onder meer aan dat het station in Ronse nog veel reizigers trekt. “Dagelijks nemen 1.212 reizigers de trein in Ronse. Dat is meer dan andere stations waar de loketten wel mogen openblijven”, verduidelijkt gemeenteraadsvoorzitter Diederik Van Hamme. “De sluiting van de loketten raakt ook vooral sociaal kwetsbare reizigers, ouderen en mensen met een beperking. Bovendien garandeert een bemand station de veiligheid in de wachtruimte en de stationsbuurt en kunnen reizigers bij de loketbediende informatie inwinnen over treinreizen, het optimale vervoersbewijs en abonnementen. Dat is niet mogelijk via de automaten.”
Levendige plek
De motie gaat ook over meer dan het loket op zich. De gemeenteraad wil dat de NMBS eens goed nadenkt over waar het naartoe wil met het station in Ronse. “We vragen om de veiligheid in en rond het station te garanderen en we willen de fysieke ondersteuning aan hulpbehoevende reizigers onder de aandacht brengen”, verduidelijkt Vandekerkhove. “We willen dat de stad Ronse en de NMBS rond de tafel gaan zitten om van het station een levendige en aangename plek te maken. Samen met andere lokale partners kunnen ze extra activiteiten voorzien, zoals een Hoppin-punt (een knooppunt van verschillende vervoersmiddelen, red.). Ook niet-commerciële organisaties en verenigingen zouden de mogelijkheid moeten krijgen om aan een voordelige prijs ruimtes te huren in het station. Met het oog op een fietssnelweg aan het station is dat geen overbodige luxe.”
Weg met dieseltreinen
In de motie vraagt de gemeenteraad in één adem om ook de dieseltreinen af te schaffen. “De dieseltreinen zijn niet meer van deze tijd. De nieuwe generatie treinen zijn geëlektrificeerd. Ronse kan en mag niet achterblijven. Daarom roepen we de NMBS op om de omwenteling te maken naar milieuvriendelijke treinen. Dat zou trouwens een opportuniteit zijn om opnieuw een rechtstreekse treinverbinding naar Brussel te voorzien. Naast de mobiliteitsproblematiek rond de N60 is namelijk ook dat een missing link in Ronse”, besluit Vandekerkhove.
Het is nu afwachten hoe de NMBS zal reageren op de motie. Schepen van Mobiliteit Jan Foulon (CD&V) zal de motie alvast ter sprake brengen op een overleg met de diensten van de NMBS dat gepland staat op 22 maart. Het is trouwens niet de eerste keer dat de Ronsese gemeenteraad een motie richt aan de spoorwegmaatschappij. In november 2019 vertrok er nog een brief met de vraag om extra avondtreinen te voorzien en op zondag één trein per uur te laten rijden. Die extra treinen zijn er voorlopig nog niet.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ronse
Tijdelijk skatepark op parking Portois
De Ronsese skaters zullen zich kunnen uitleven in een pop-upskatepark op parking Portois. Tot 30 juni zullen ze er terecht kunnen om hun skatevaardigheden bij te spijkeren. -
Ronse
Herstellingswerken aan mozaïektegels in Oswald Ponettestraat
De mozaïektegels en snelheidsremmers in de Oswald Ponettestraat in Ronse zijn aan herstelling toe. De werken zullen plaatsvinden van dinsdag 6 tot en met vrijdag 9 april. -
PREMIUM
Op pad in de Ronde van Vlaanderenstraat en op de Oude Kwaremont: “Geen publiek én geen horeca, nog minder ambiance dan vorig jaar dus”
-
-
Brakel/Horebeke/Maarkedal/Zwalm
Politie betrapt 93 chauffeurs die te snel rijden op dag van Ronde van Vlaanderen
Op de dag van de Ronde van Vlaanderen heeft politiezone Brakel/Horebeke/Maarkedal/Zwalm 93 bestuurders betrapt die te snel reden. Eén bestuurder die reed onder invloed, moest zijn rijbewijs voor een paar uur inleveren. -
Energie
Wassen op 30 graden of je koffiezet uitschakelen: zo bespaar jij op je energiefactuur
Vele kleintjes maken één groot. En dat geldt zeker voor je energiefactuur. Een doorsnee Vlaams gezin (van 2,2 personen) betaalt jaarlijks zo’n 2000 euro aan energie. Die prijs kan je niet alleen onderdrukken met grote investeringen, zoals zonnepanelen of dakisolatie, maar ook met kleine gewoontes zoals wassen op lagere temperatuur of het stopcontact van je computer uittrekken. Wat is daar nu het precieze effect van? Mijnenergie.be zocht het uit. -
Jobs
Van werfleider tot schilder: zoveel verdien je in de bouw
Overweeg je soms een job in de bouw? De sector kent in ieder geval heel wat zware knelpuntberoepen. Jobat.be somt op wat de mogelijkheden zijn en wat je (bruto) kan verdienen. -
HLN Drive
Elektrisch rijden duur? Te weinig laadpalen en modellen? Deze beweringen houden (geen) steek
Elektrisch rijden is duur, het laden neemt veel tijd in beslag,… er heersen heel wat vooroordelen over EV’s. Maar vaak zijn die gebaseerd op conclusies die enkele jaren geleden waarheid waren. Welke vooroordelen over elektrisch rijden houden vandaag nog steek? HLN Drive zocht het uit.