De Vlaamse regering heeft beslist: het doortrekken van de N60 gebeurt via een tunnel tussen de Kruisberg en de Zonnestraat
RONSEDe Vlaamse regering zet het licht op groen om de doortrekking van de N60 met een boortunnel op te lossen via wat het centrale tracé heet. Dat loopt van de top van de Kruisstraat onder de heuvelzone om in de Zonnestraat weer bovengronds te eindigen. De verdere contouren van dit tracé worden nu uitgewerkt in een voorlopig Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP). Daaraan kunnen opnieuw alle betrokkenen meewerken in een participatief project.
Op 14 juli 2017 besliste toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts om werk te maken van de ontsluiting van Ronse en de al jaren aanslepende doortrekking van de N60 te realiseren. Om het project alle slaagkansen te geven, duidde hij De Werkvennootschap aan als initiatiefnemer. Zo ontstond het participatief traject ‘Rond Ronse’. De Werkvennootschap heeft nu de fase afgewerkt waarbij alle mogelijke opties werden onderzocht en schuift één tracé naar voren: het centraal tracé met een boortunnel, het zogenaamde Plusalternatief G4. “De Vlaamse regering neemt akte van deze keuze en gaf De Werkvennootschap de goedkeuring om verder te werken rond dit plan. Eind 2022 moet er een voorlopig Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan komen dat de contouren van het gekozen tracé verder vorm geeft”, aldus huidig Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD).
Het centrale tracé
Het gekozen tracé Plusalternatief G4 heeft als uitgangspunt om een boortunnel te realiseren vanaf de noordelijke N60 boven de Kruisberg tot net voorbij de Kapellestraat. Minister Peeters: “Dat wordt één lange boortunnel door de diepe kleilagen heen die volledig onder de heuvelzone passeert. De impact aan de oppervlakte blijft zo beperkt. De mogelijke grondverschuivingsvlakken hoopt men te kunnen ontwijken. Ter hoogte van de Zonnestraat wordt bovengronds een knooppunt voorzien. Net voor de vallei van de Sint-Maartensbeek komt er een bocht naar het oosten richting de huidige Leuzesteenweg en de gemeente Frasnes in het Waals Gewest. In de zuidelijke richting vervolledigt een omleidingsweg de verbinding met de industriezone Klein-Frankrijk. Die moet een betere verkeersleefbaarheid voor het centrum van de stad mogelijk maken.”
De nabije toekomst
De volgende stappen die moeten worden gezet zullen opnieuw verlopen via een participatief project van De Werkvennootschap op basis van alle onderzoeksresultaten. Vlaams Minister Lydia Peeters: “Op basis van het gevoerde onderzoek zal met inspraak van alle betrokkenen verder gewerkt worden aan een concreet voorontwerp van Ruimtelijk Uitvoeringsplan op basis van het Plusalternatief G4, dus met de boortunnel tussen Kruisberg en Zonnestraat. In principe moet dat voorlopig GRUP in de loop van 2022 rond zijn. Daarmee respecteren we wel degelijk de vooropgestelde timing, ook al was daar recent twijfel over gezaaid door Groen. Daarna volgt het openbaar onderzoek en zetten we de verdere stappen aan een concrete realisatie van de doortrekking.” Hoeveel het hele project moet kosten is niet helemaal duidelijk. Er was eerder vooropgesteld 250 miljoen euro, het zou intussen om het dubbele gaan.
Zichtbaar onzichtbaar
Fractieleider van N-VA in de gemeenteraad David Vandekerkhove is tevreden met de keuze van de Vlaamse regering : “Vlaams Minister en streekgenoot Matthias Diependaele heeft dit dossier van dichtbij opgevolgd en het resultaat hiervan zien we vandaag in de beslissing. De Vlaamse Ardennen is één van de mooiste landschappen van Vlaanderen. Door het centraal tracé met tunnelvariant voorop te stellen, kiest de Vlaamse regering ervoor om dat erfgoed te bewaren. Zo wordt de ontsluiting van Ronse zichtbaar onzichtbaar en daar worden we allemaal beter van.”
Bij oppositiepartij Groen is bij monde van Lech Schelfout een kritische stem te horen: “We staan sowieso afwijzend tegenover elke doortrekking van de N60 maar van alle mogelijke alternatieven is de keuze voor het centrale tracé met of zonder tunnel de slechtste. De impact daarvan op het landschap blijft immers zeer groot. Het gaat bovendien nog altijd over een voorlopig ruimtelijk uitvoeringsplan. De vraag is of de Vlaamse regering eind dit jaar de vooropgestelde miljoenen euro die dat gaat kosten op tafel zal leggen. Dat in de veronderstelling dat er bij het openbaar onderzoek niet opnieuw bezwaren worden ingediend tegen de plannen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijnenergie
Minister Demir uiterst kritisch over Fluvius: “Je moet maar eens een eigenaar van zonnepanelen zijn”
-
PREMIUM
RESTOTIP. Moriaanshoofd Mullem, waar de chef een grillmaster is
’t Moriaanshoofd in Mullem is vooral bij wielrenners en wielertoeristen gekend als fietshotel. De zaak ligt vlak bij de N60, maar is toch helemaal omgeven door groen en beschikt ook over een gezellig restaurant. Zowat alles komt hier van de grill.Mullem -
Berchem Bruist: drie dagen feest en dan mogen de kinderen gratis naar Bellewaerde
Berchem Bruist op 30 juni en 1 en 2 juli. De opbrengst van de feestelijkheden is bestemd voor een bezoek aan Bellewaerde voor alle kinderen van de gemeente in de komende zomervakantie.Kluisbergen -
-
Eerste Sint-Hermesommegang onder burgemeester Michaux staat in het teken van vernieuwing: Ronse is helemaal klaar voor de Fiertel
Ronse -
Kunst in Kapellen: wandelen en fietsen langs nissen en kapelletjes met werk van lokale artiesten
Aan de Sint-Pieterskerk in Schorisse werd het startschot gegeven voor het project Kunst in Kapellen. Lokale kunstenaars plaatsten een werk in negentien kapellen en nissen die te ontdekken zijn op een wandel- en fietstocht.Maarkedal -
VDAB komt naar je toe om knelpuntberoepen in te vullen: reizend opleidingscentrum houdt halt op industrieterrein in Ronse
Een opleidingscentrum van de VDAB slaat voor twintig weken haar tenten op in Ronse. Op de terreinen van elektronicaproducent C-MAC moet het reizend atelier het nijpend tekort aan technisch geschoold personeel opvangen. Wij gingen langs.Ronse -
Livios
Geen airco, maar toch een frisse woning? Deze negen tips helpen je op weg