Broers lanceren eigen horlogemerk
ROESELAREArnaud (26) en Gauthier (30) Vandeputte lanceren met 'Jules & Fils' hun eigen horlogemerk. Ze hebben zich daarbij laten inspireren laten inspireren door de schetsen en ideeën van hun grootvader: horlogemaker Jules Vandeputte. "We wilden de traditie graag verderzetten en gelijktijdig een eerbetoon brengen aan onze opa", legt Arnaud uit.
De familie Vandeputte is al sinds 1882 actief in de horlogebranche. In de Ooststraat, op de hoek met de Vlamingstraat, vind je nog altijd het gebouw dat de familie in 1903 optrok om er hun juwelierszaak Vandeputte-Duyvewaardt te vestigen. Arnaud en Gauthier, de vijfde generatie ondertussen, waren aanvankelijk echter niet echt geïnteresseerd in de stiel. Tot twee jaar geleden. "We beseften plots dat er een eind zou komen aan een lange familietraditie als wij niets in de branche zouden doen", vertelt Arnaud. "Dat leek ons bijzonder jammer en al snel groeide de goesting om ons eigen ding te doen. Onze opa Jules Vandeputte overleed tien jaar geleden, maar Gauthier en ik herinneren ons nog goed dat hij vaak ontwerpen voor polshorloges zat uit te tekenen. Hij droomde van een eigen merk, maar is er nooit in geslaagd iets onder zijn eigen naam op de markt te brengen. Al die tekeningen en ideeën waren er, dus besloten wij de droom van opa waar te maken."
Heritage '23
Na goeie twee jaar voorbereiding zijn de eerste horloges van Arnaud en Gauthier op de markt onder de noemer 'Jules & Fils', een duidelijke verwijzing naar hun grootvader en de familietraditie. De broers stellen hun creaties dit weekend voor op de Gentleman's Fair in Waregem Expo. "We werken samen met een Duitse fabrikant die al decennia een trouwe partner van de familie is. Momenteel is er één collectie op de markt: Heritage '23, een verwijzing naar het geboortejaar van opa. Het gaat om een herencollectie met drie modellen: de Classic, de Daydate en de Newporter", gaat Arnaud verder.
Kerstcampagne
"We willen deze collectie verder uitwerken, volgend jaar komen er alvast enkele nieuwe modellen uit", pikt Gauthier in. "We vinden het belangrijk dat onze horloges betaalbaar zijn. De prijzen schommelen tussen 150 en 200 euro. Voorlopig kun je de horloges enkel bestellen via de webshop, maar de eerste contacten met een aantal juweliers zijn al gelegd. De verkoop loopt als een trein, de Classic is zelfs al uitverkocht, en de eindejaarperiode moet nog komen", glundert Gauthier.
"Begin december lanceren we onze eerste kerstcampagne. Ondanks de smartphones en de opmars van smartwatches merken we dat het klassieke horloge nog altijd aanzien wordt als het ideale geschenk voor vrienden en geliefden."
De broers worden gesteund door hun familie. "Die waardeert het eerbetoon enorm. Moest opa nog leven, dan had hij ons initiatief ongetwijfeld ook super gevonden."
Meer info op www.julesfils.com en www.fb.com/julesfilswatches.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Roeselare/Ingelmunster
Automobilist vrijgesproken voor weerspannigheid bij alcoholcontrole in Roeselare: “Dankzij de camerabeelden”
Een 25-jarige man uit Ingelmunster is door de rechter in Kortrijk vrijgesproken voor weerspannigheid tijdens een alcoholcontrole in Roeselare. Hij weigerde de ademtest, liep weg en botste tegen een agent maar van geweld of agressie was volgens de rechter geen sprake. “Gelukkig hadden we hier camerabeelden, want de agenten beweerden iets anders”, aldus advocate Julie Vandenbogaerde. -
TV
“Ik wist op dat moment dat ik ging sterven”: nieuwe docu ‘War Junkies’ vertelt het verhaal van oorlogsjournalisten
Op het Filmfestival van Oostende is ‘War Junkies' in première gedaan. Een driedelige documentairereeks over “de achterkant van de oorlogsjournalistiek", zoals regisseur Jasper Christiaens het omschrijft bij VTM Nieuws. “We zochten naar fotografen, fixers, cameramannen ... Mensen die anders heel weinig aan het woord komen, maar die wel daarheen gaan, hun job doen en hun leven op het spel zetten om ons te laten zien wat daar gebeurt.” Onder hen ook VTM Nieuws-cameraman Stijn De Smet. “Ik vind het handig dat je als cameraman nog een filter hebt", zegt hij. “Je kijkt niet rechtstreeks, maar door een schermpje. Dat is een vorm van afstand creëren.” -
Jobat
Wil je 100 euro netto meer verdienen? Dan moet je op deze bruto loonsverhoging rekenen
Een loonsverhoging ziet er misschien mooi uit op papier, maar kan bij de eerstvolgende loonfiche best tegenvallen. Tussen het bruto- en nettobedrag van je hoger loon zit namelijk een groot verschil. Jobat.be berekent hoeveel opslag je bruto moet vragen om netto 100 euro over te houden. -
-
Tweakers
Wat is de beste e-reader? En hoeveel kost zo’n digitale bibliotheek? Check hier dé aanraders van dit moment
Een e-reader is een must-have voor boekenwurmen die weinig ruimte hebben om veel boeken te stapelen. Ook qua duurzaamheid (papier- en energieverbruik) kan zo'n toestel tellen. Expert Eric van Ballegoie van technologiesite Tweakers onderwierp verschillende e-readers aan een vergelijkingstest en tipt drie modellen, per budget en type gebruiker. -
PREMIUMRoeselare
Barbier Mr. Steve neemt op 1 februari nieuwe start in ‘de Pussy Street’: “Meer comfort en meer beleving”
Derde keer goede keer. Dat is alvast waar Steve Desseyn, beter gekend als Mr. Steve, op hoopt. In zijn tienjarige carrière als barbier moest hij al twee keer noodgedwongen verhuizen en op 1 februari heropent hij zijn nagelnieuwe barbershop bij hem thuis langs de Kattenstraat, in een vroeger schrijnwerkersatelier. Hij belooft er meer beleving en comfort dan ooit voorheen. “Elke verhuis was pijnlijk, maar wel telkens een upgrade van de shop”, aldus Steve. -
Roeselare
Buurtwerking Rozenlicht toost op 2023
Buurtwerking Rozenlicht organiseerde donderdagavond haar allereerste nieuwjaarsdrink. De buurtwerking is pas sinds deze zomer actief en brengt de buren uit de Rumbeeksesteenweg, tussen de Rozenstraat en de Koning Albert I-laan, samen. -
Roeselare / Izegem
Roeselaarse Coalitie tegen Burn-out trekt met interactief theaterstuk naar bedrijven : “Stress op de werkvloer bespreekbaar maken
Steeds meer mensen kampen met stress op de werkvloer. Daarover praten of tijdig aan de alarmbel trekken is nog steeds een taboe en daar wil de Roeselaarse Coalitie tegen Burn-out iets aan doen. Zeven organisaties en bedrijven, waaronder de stad Roeselare, AZ Delta en Skyline Communications, slaan nu de handen in elkaar om aan de hand van een interactief ‘inspring-‘theaterstuk het onderwerp bespreekbaar te maken.