Worden vliegtuigtickets binnenkort pak goedkoper?

De vijf grootste luchtvaartgroepen van Europa hebben een plan voorgesteld om de Europese luchtvaart competitiever te maken. Ze willen minder regels, minder taksen en vooral een eengemaakt luchtruim. Als dat plan door de Europese Commissie geraakt, kunnen de vliegtickets een pak goedkoper worden.

Het is de allereerste keer dat de toplui van Air France-KLM, easyJet, International Airlines Group (IAG, met de maatschappijen British Airways, Iberia en Vueling), Lufthansa Group (Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines en moederconcern van Brussels Airlines) en Ryanair samen naar buiten komen.

"Dit is het goede moment, want de nieuwe eurocommissaris voor Transport, Violeta Bulc, werkt aan een nieuwe EU-luchtvaartstrategie", klonk het woensdag tijdens een persconferentie. "Wij moeten daarbij gehoord worden en hebben besloten de krachten te bundelen over de thema's waarover we het eens zijn."

De maatschappijen pleiten allereerst voor een meer coherent beleid. Het ontbreekt de EU volgens hen al jaren aan een gezamenlijke strategie voor de luchtvaart. In bijvoorbeeld de Verenigde Staten en de Golfregio is die er wel. "Het is een voorwaarde voor en sterke en competitieve sector zoals we die vroeger hadden", zei topman Carsten Spohr van Lufthansa.

Daarna volgde een pleidooi voor lagere kosten. "De kosten die luchtvaartmaatschappijen zelf aanrekenen, zijn de voorbije twintig jaar met 1 à 2 procent per jaar gedaald", stellen de vijf groepen. "Eenzelfde daling is nodig voor de kosten die luchtvaartmaatschappijen niet zelf controleren."

Zo pleitte Alexandre de Juniac, de topman van Air France-KLM, voor lagere luchthavenkosten. "Van de vijf duurste hubs ter wereld zijn er drie Europees", stelde hij. Ook de vergoeding voor luchtverkeersleiding moet omlaag, vinden de vijf groepen. En er moet ook een einde komen aan luchthavens waar de grondafhandeling in handen is van één enkel bedrijf.

IAG-topman Willie Walsh hekelde de "onredelijke taksen" in verschillende landen, zoals milieu- en passagierstaksen. Deze laatste zijn contraproductief, luidde het. "Het schrappen van de pasagierstaks in Nederland en Ierland heeft geleid tot een toename van de luchtvaartactiviteiten en tot economische groei."

Michel O'Leary, de CEO van Ryanair, vroeg om oplossingen zodat stakingen bij luchtverkeersleiders het vliegverkeer niet langer zouden hinderen. "Door dergelijke acties zijn dit jaar al 3.000 vluchten geschrapt moeten worden", stelde O'Leary.

De vijf riepen nog op de plannen voor een "Single European Sky" (eengemaakt Europees luchtruim) te versnellen. "We kunnen nog altijd niet gewoon rechtdoor vliegen", hekelde O'Leary. Daardoor verbruiken vliegtuigen meer brandstof dan nodig.

De geschetste maatregelen zullen honderdduizenden banen scheppen, de economische groei ten goede komen en meer efficiëntie creëren, klonk het. Bovendien zouden de prijzen van tickets omlaag kunnen.

Carolyn McCall, de topvrouw van easyJet, erkende dat het geen nieuwe geluiden zijn. "Het zijn punten waar wij alle vijf afzonderlijk al langer met de Europese Commissie over spreken", zei zij. Door met één stem te spreken hopen de vijf grootmachten wel sneller zaken gedaan te krijgen die al veel te lang op zich laten wachten.

De vijf zijn ook van plan hun hun overleg tegen oktober te concretiseren in een nieuw platform, dat ook zal openstaan voor andere Europese maatschappijen. De huidige vertegenwoordiging bij de Europese instellingen in Brussel, met zes verschillende represantatieve organisaties, is volgens hen niet efficiënt genoeg.

Air France-KLM, easyJet, IAG, Lufthansa Group en Ryanair vervoerden vorig jaar 420 miljoen passagiers. Daarmee waren ze naar eigen zeggen goed voor de helft van de Europese vliegtuigreizen.

Eurocommissaris Violeta Bulc zou haar plannen voor de luchtvaartsector tegen eind dit jaar naar buiten willen brengen.