Voor wie deze krokusvakantie met de auto op reis gaat: hier zijn winterbanden verplicht (en de regels zijn strenger)

Getty Images/iStockphoto
Wie deze krokusvakantie of later op het jaar naar de wintersportgebieden reist met de auto, moet rekening houden met strengere veiligheidsregels in Duitsland. Winterbanden zijn er al even verplicht, maar die moeten vanaf dit jaar ook een bijkomend icoontje hebben, het sneeuwvlokje. Rijd je met de verkeerde banden, dan riskeer je tot 80 euro boete. 

Vanaf 1 januari moeten winterbanden in Duitsland niet enkel het keurmerk M+S hebben (dat staat voor modder en sneeuw), maar ook het sneeuwvlokje of alpinesymbool. De meeste Belgen zijn niet op de hoogte van de nieuwe regels, maar ze riskeren wel een boete tussen 60 en 80 euro. Die kan zelfs oplopen wanneer je geen ruitensproeivloeistof of geen sneeuwkettingen hebt.

Al lijkt het hoogstonwaarschijnlijk dat de politie de auto aan de kant zet en een blik werpt op de banden. Wel kan het problemen veroorzaken wanneer de auto betrokken raakt bij een ongeval.  Wie zopas nieuwe winterbanden heeft aangekocht en morgen vertrekt, hoeft ook niet onmiddellijk te panikeren. Modder- en sneeuwwinterbanden mogen nog tot 2024 - alleen als ze zijn aangeschaft vóór 1 januari. Wie winterbanden na de jaarwisseling heeft gekocht, moet er wel voor zorgen dat ze het bijkomende symbool hebben. 

In Duitsland wordt trouwens ook overwogen om een minimale profieldiepte van vier millimeter te verplichten, zoals dat nu al in Oostenrijk en Tsjechië geldt. Hoe zit het trouwens in andere landen? Een overzicht.

Oostenrijk en Zwitserland

In Oostenrijk zijn winterbanden niet verplicht, maar moeten automobilisten tussen 1 november en 15 april wel het hoofd kunnen bieden aan winterse omstandigheden. Hetzij met winterbanden, voorzien van de aanduiding M+S en een profiel van minstens vier millimeter diep, hetzij met sneeuwkettingen rond de zomerbanden.

In Zwitserland geldt evenmin een winterbandenverplichting. Komt het bij winterweer tot een ongeval en heeft uw eigen wagen zomerbanden, dan dreigt wel mede-aansprakelijkheid. Wie met winterbanden rijdt, moet banden hebben met een profiel van minstens 1,6 millimeter diep.

Italie en Frankrijk

In Italië kan elke provincie zelf bepalen of winterbanden verplicht zijn. Dat wordt aangeduid met verkeersborden. In Frankrijk geldt geen winterbandenverplichting. Verkeersborden met een witte autoband met een sneeuwketting tegen blauwe achtergrond geven aan waar sneeuwkettingen zijn voorgeschreven. Als alleen winterbanden voldoende zijn, staat dat op de borden. Die kunnen gewisseld worden afhankelijk van de weersomstandigheden.

Ons land en Luxemburg

Ook in ons land zijn winterbanden niet verplicht. Sneeuwkettingen of spijkerbanden mogen trouwens alleen worden gemonteerd als het wegdek is bedekt met sneeuw en/of ijs en niet beschadigd raakt. In het Groothertogdom Luxemburg zijn winterbanden wel verplicht bij sneeuw en ijs.




24 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • raf peeters

    @Steve Verwimp,Op mijn winterbanden staat het "V " label voor 240 km/hr,neen ik rij geen 240, maar als je wagen volgens de constructeur die snelheid aankan moet je zo'n banden leggen.Als je alsnog winterbanden legt die lagere snelheid aan- kunnen bv 190km/hr is dit toegelaten mits VERPLICHT een stikker aan te brengen op je stuur of instrumentenbord die de max toegelaten snelheid vd banden aan-geeft, maar stukjes rubber vliegen er niet af,nooit winterbanden gehad hè.

  • Johan Van Biesen

    Men kan de wagens uitgerust met bijna versleten zomerbanden er zo uithalen als het regent of als er een halve centimeter sneeuw ligt, dat zijn de wagens die zorgen dat IEDEREEN aan 20 per uur moet aanschuiven, ik vind dat die bestuurders arrogante idioten zijn en van de weg moeten geband worden.

  • Ivo Torfs

    @Dirk Sonck. Volledig eens met U, maar kijk eens op een parking naar de banden van de vele wagens die daar staan, het is niet te geloven dat mensen in de winter nog met bijna slicks (zomerbanden ) rondrijden, verleden week nog gezien ééntje met maatje 265/55, een wagen van rond de 70.000 € en dan besparen op uw veiligheid, onbegrijpelijk.

  • Johan Billiet

    @Steve.Verwimp..niet overdrijven éh: .vorige week nog eens kort (zeer uitzonderlijk, om roetfilter leeg te maken) met 160 per uur op lege snelweg tussen Luik en Duitse grens gereden met m'n 7 jaar oude winterbanden (begrens tot 160km/u daar Scandinavische winterbanden) en met nog 60 % restprofiel..Niks gebeurd. komende winter worden ze echter wel vervangen, niet omdat ze "versleten" zijn maar na meer dan 6 jaar worden de banden meer poreus (ook zomerbanden)..

  • Dirk Sonck

    Zou hier ook verplicht moeten zijn. Bij de eerste sneeuw zie je in Barchon onmiddellijk wie nog zomerbanden heeft. Ik snap niet dat er nog mensen zijn bezuinigen op hun veiligheid en op die van anderen.