Vakbonden over stakingen Ryanair: "Mensen moeten beseffen hoe het hier eraan toe gaat"

Op 25 en 26 juli staakt het personeel van Ryanair.
Photo News Op 25 en 26 juli staakt het personeel van Ryanair.

"We nemen de mensen die met Ryanair vliegen niets kwalijk, maar ze moeten wel beseffen hoe het er bij de maatschappij aan toe gaat." Dat hebben vakbondslui uit vier Europese landen donderdag in Brussel gezegd, bij de aankondiging van stakingsacties op 25 en 26 juli in België, Italië, Portugal en Spanje. "Onze belangrijkste vraag is niet geld, maar wel dat Ryanair de wet zou respecteren."

"Neem het voorbeeld van een Ryanair-personeelslid dat in Brussel woont en op Zaventem werkt", legde Didier Lebbe uit van de Franstalige christelijke bediendebond CNE. "Hij moet eerst naar de luchthaven gaan. Zijn treinticket wordt niet terugbetaald. Dan moet hij doorheen de hele luchthaven en te voet naar zijn vliegtuig, waar andere maatschappijen busjes inzetten. Dan bereidt hij de vlucht voor, maar hij wordt pas betaald vanaf het moment dat het toestel in beweging komt. Dat is gewoonweg illegaal."

Stel dat het vliegtuig een technisch defect heeft en niet onmiddellijk kan vertrekken, dan wordt de werknemer niet betaald terwijl hij wel voor de reizigers aan boord moet zorgen. En ook de wachtdienst is de vakbonden een doorn in het oog. "Van wacht zijn, dat betekent naar de luchthaven gaan en afwachten of er een collega vervangen moet worden. Is dat niet het geval, dan keer je terug naar huis - onbetaald", aldus Lebbe.

Geen water aan boord

Deze praktijken worden door een boordpersoneelslid van Ryanair, die anoniem wil blijven. "We hebben aan boord geen water tot onze beschikking", geeft de werknemer als voorbeeld. "Als we water willen, dan moeten we dat betalen." Hij hekelt ook de verkoopdoelstellingen die Ryanair oplegt. "Als we die niet halen, dreigt de directie ermee onze rang af te nemen of ons te verplaatsen naar een andere basis", klinkt het. 

Net als de vakbonden pleit de werknemer voor een gelijke behandeling van het cabinepersoneel. "Soms zit je op hetzelfde vliegtuig met collega's die allemaal voor een verschillende maatschappij werken: Ryanair zelf of onderaannemers als Workforce en Crewlink." Dat betekent allemaal verschillende contracten en voorwaarden, voor dezelfde job.

"We wilden geen staking"

De anonieme werknemer verwacht dat de staking goed zal worden opgevolgd. "De mensen zijn de angst die er was onder invloed van een jarenlange verdeel-en-heersstrategie, kwijtgeraakt. Als we iets willen veranderen, dan moet het nu gebeuren. We wilden geen staking, want dat is voor niemand leuk, maar er was geen andere optie meer."

Ondanks de kritiek blijft het personeelslid opvallend loyaal. "We willen niet weg bij Ryanair, we willen Ryanair béter maken", benadrukt de werknemer.




12 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Herman Huysentruyt

    Als het bij Ryanair zo slecht is waarom gaan jullie niet naar een andere luchtvaartmaatschappij? Er zijn maatschappijen genoeg die personeel en piloten zoeken. Niemand is verplicht van bij Ryanair te werken, of worden jullie gedwongen?

  • Leon Mertens

    Heeft al miljoenen verdiend en de mensen blijven maar vliegen met Ryanair .buit iedereen uit ,en betaald geen belasting en daar zal met deze staking geen verandering in komen .

  • Kalo Anders

    De vakbond heeft een eingen manier om de geluidsoverlast tegen te gaan. Sebiet allemaal terug met de hondekar naar het werk ! Allez, naar de OCMW bedoel ik.

  • Manfred Wauters

    Als je het erg vindt dat ze je niet uit je bed halen en naar de plaats van het werk dragen en je zelf je drinken moet betalen zoals andere werknemers dien dan je ontslag in. Collectief. Er is vraag genoeg naar piloten. Maar collectief ontslag zal er niet komen want dit is weer een aktie van een minderheid van vakbondsafgevaardigden.

  • FRANK WILLEMS

    Er is werk genoeg zegt de regering dus niet zagen of zeveren ( 50 jaar gewerkt)