Vakbond wil uitleg van CEO Belgocontrol na panne: "Veiligheid primeert niet meer"

Joel Hoylaerts / Photonews
Op Brussels Airport vertrekken en landen de vliegtuigen weer zo goed als normaal, op een afgeschafte vlucht en een occasionele vertraging na. Dat zegt een woordvoerster van de nationale luchthaven in Zaventem. ACV-Transcom wil nu weten waaraan de panne te wijten is: "Wij willen een onderhoud met CEO van Belgocontrol om uitleg te vragen over wat er is fout gelopen."

Gisteren werd het Belgische luchtruim ontruimd door technische problemen bij Belgocontrol. De luchtverkeersleider moest kort na 16 uur de opdracht gegeven voor een 'clear the sky', wat inhoudt dat boven het Belgische luchtgebied geen vluchten onder de 7.500 meter meer plaatsvinden. Voor de overvliegende vluchten op grotere hoogte was er geen probleem, omdat die onder het toezicht van Eurocontrol vallen. Rond 17.30 uur waren de technische problemen van de baan.

De problemen situeerden zich bij het opladen van de vluchtgegevens. Die vertraagden het systeem. Om te vermijden dat het zou crashen, werd beslist om het herop te starten. 

Tijdens de 'clear the sky'-procedure kon geen enkel vliegtuig nog opstijgen in België. Voor de vliegtuigen in de lucht werd bekeken wat de beste oplossing was. Zo konden een aantal toestellen toch nog landen, andere moesten uitwijken of wachten.

"Er wordt naar de dieperliggende oorzaak van de problemen gezocht, maar dat zal gezien de complexiteit van het systeem de nodige tijd vragen", aldus  woordvoerder Dominique Dehaene. Belgocontrol benadrukt dat de veiligheid van het luchtverkeer op geen enkele moment in gevaar was. "De schermen, radars ... werkten allemaal nog."

Joel Hoylaerts / Photonews

"Wij willen onderhoud"

ACV-Transcom is niet te spreken over het incident: de vakbond eist meer uitleg van de organisatie. "Wij gaan een onderhoud aanvragen met CEO Johan Decuyper van Belgocontrol om uitleg te vragen over wat er is fout gelopen donderdag", zegt Kurt Callaerts van ACV-Transcom,

"Een bedrijf als Belgocontrol moet toch kunnen werken op een stabiel systeem", zegt Callaerts. "De veiligheid zou moeten primeren, maar dat is niet meer zo. Er is de laatste jaren veel expertise verloren gegaan door besparingen. Er zijn intussen investeringen vooropgesteld, maar die worden niet altijd gehaald."

Volgens Callaerts is het enkel dankzij de deskundigheid van de luchtverkeersleiders en de techniekers dat een ramp vermeden werd. "En dat ondanks een structurele onderbezetting en een drukke periode."

Joel Hoylaerts / Photonews

26 vluchten geannuleerd

Op Brussels Airport moesten 26 geplande vertrekken geannuleerd worden. Ook een dertigtal aankomsten werd geschrapt, vijf ervan weken uit naar een andere luchthaven. Zowat alle overige vluchten tussen 16.00 uur en naar schatting 20.00 uur hadden vertraging.

De luchthaven had twee ruimtes ingericht voor overnachtingen, maar daar maakten maar drie reizigers gebruik van. "We schatten dat daarnaast een twintigtal andere reizigers op de luchthaven sliepen, maar zij wensten geen gebruik te maken van de voorzieningen." De luchtvaartmaatschappijen namen de overige getroffen reizigers voor hun rekening.

Zo boekte Brussel Airlines 250 hotelkamers voor gestrande reizigers. De luchtvaartmaatschappij kampte donderdag met twaalf geannuleerde vluchten en duizend getroffen reizigers. Vandaag is één vlucht van Brussels Airlines, naar Athene, geschrapt. Eén vlucht die normaal donderdag zou vertrekken, werd verschoven naar vrijdag.

Achtergebleven bagage wordt nagestuurd of kan worden opgehaald. 




6 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • emiel wouters

    Vakbonden stoken toch mensen op om te staken. willen ze nu ook nog alles controleren? Ben je dan nog niet genoeg op de hoogte van het reilen en zeilen van het personeel. Zitten jullie er niet voor iets tussen?

  • Peeters Freddy

    Vakbonden hebben helemaal niks te willen of te eisen, voor mijn part de pot op met de vakbonden.

  • Frits Vandenberge

    Eigenlijk is dit geen reactie waard. Dat techniek en informatica niet 100% onfeilbaar zijn is te moeilijk voor sommige waterhoofden bij de vakbond. Lees hoe Belgocontrol dit professioneel opgelost heeft, maar je moet lang genoeg naar school geweest zijn om dit te begrijpen. Misschien ergens een stakingetje organiseren? Tijdens de vakantievluchten uiteraard.

  • ignace lambert

    begrijp niet goed wat vakbonden daar mee te maken hebben. Of zijn die aandeelhouder? stuur die wandelen

  • carina janssens

    Het gebeurd toch weer in de vakantie, vreemd, heb dit al tweemaal meegemaakt. Telkens UREN aanschuiven en wachten, geen communicatie en onze vakantie die slecht en vooral stressvol begint. Schandalig, bedankt Brussels Airport, wij zijn zéér mild voor jullie, zal ik maar 'sorry' zeggen aan de mensen die deze keer pech hadden.