Ticketprijzen namen laatste jaren duikvlucht en het wordt nog goedkoper: "Binnenkort vlieg je gratis"

Thinkstock
Vliegreizen zijn de laatste jaren een stuk betaalbaarder geworden. Lowcostmaatschappijen hebben de prijzen flink gedrukt. Niet alleen is luchtvaart niet meer enkel voor wie veel geld kan neertellen voor een ticket, we nemen ook vaker het vliegtuig dan vroeger. Dit jaar zal het aantal vliegtuigpassagiers in Europa voor het eerst meer dan 1 miljard bedragen. Maar die medaille heeft ook een keerzijde: luchtvaart is immers erg belastend voor het klimaat.

Deze paasvakantie verwacht Brussels Airport een recordaantal passagiers: 1,3 miljoen mensen zullen er op het vliegtuig stappen, goed voor een stijging van vijf procent ten opzichte van 2017. lagekostenmaatschappij spelen daarin een grote rol. De prijs van een vlucht van Milaan naar Parijs is sinds 1992 bijvoorbeeld zestien keer goedkoper geworden.

We kunnen een commissie krijgen op alle andere dingen die je doet tijdens je reis en die inkomstenstroom kunnen we gebruiken om de prijs van je ticket verder te verlagen.

Skuli Mogensen, CEO WOW air

Nóg goedkoper

Ryanair-CEO Michael O’Leary verwacht de komende jaren nog meer groei: “De volgende acht jaar gaan we groeien van 130 miljoen passagiers naar 200 miljoen passagiers per jaar. Daarvoor moeten we de komende acht jaar 250 nieuwe vliegtuigen laten leveren, dus we zijn druk bezig met groeien in Europa. En dat is goed nieuws voor de klanten in Europa, want het zal de prijzen van tickets verder doen dalen”, zegt hij in een aflevering van ‘Pano’ op Eén, die zich vanavond buigt over goedkope vliegtickets.

Lees verder onder de video

Het kan trouwens nog goedkoper, zegt Skuli Mogensen, CEO van de IJslandse lowcostmaatschappij WOW air. "Wij zullen je uiteindelijk nog betalen om te vliegen. Natuurlijk zullen mensen zeggen dat er niet zoiets bestaat als een gratis maaltijd (niets is gratis, red.). Uiteraard moeten we onze inkomsten uiteindelijk elders halen. We kunnen een commissie krijgen op alle andere dingen die je doet tijdens je reis en die inkomstenstroom kunnen we gebruiken om de prijs van je ticket verder te verlagen.”

Ik denk dat de luchtvaart een taks zal moeten aanvaarden op CO2-uitstoot. Ze gaat daar niet van sterven, ze gaat zich daaraan aanpassen.

Geert Noels, econoom

Drama voor milieu

Maar de luchtvaartsector heeft een enorme impact op het milieu. Econoom Geert Noels betreurt dat de sector niet opgenomen is in het klimaatakkoord van Parijs en bijgevolg aan alle maatregelen ontsnapt. "Ik denk dat de luchtvaart een taks zal moeten aanvaarden op CO2-uitstoot. Ze gaat daar niet van sterven, ze gaat zich daaraan aanpassen. En de nieuwe luchtvaarttechnieken, vooral dan in de bouw van de nieuwe vliegtuigen, zullen maken dat men daar ook mee rekening zal houden, dus zowel geluidsoverlast als brandstofverbruik is echt een aandachtspunt en ik denk dat we versteld zullen staan wat de technologie gaat doen in de luchtvaartsector in de volgende 20 à 30 jaar”, aldus Noels in Pano.




77 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Lydia Appelmans

    Goed nieuws voor ons, dan kunnen we dikwijls de kleinkindjes in België opzoeken :-)

  • Gerard Braeckmans

    Eerst en vooral Johan Emmers. Je zou misschien eens op internet kunnen kijken en de prijzen vergelijken. En als je je golfzak kan meesleuren naar ginder moet je niet op een frank zien, zoals ze zeggen. En daarom zijn het nog geen leugens wat men schrijft.

  • Gino Denil

    De zegeningen van de neoliberale economie. Ik wacht gewoon op die restaurants waar je gratis eten krijgt. Mits het betalen van de toeslagen voor je bord, het bestek, je glas, je servet, de bediening, de stoel, de tafel, de parking, het gebruik van de menukaart en de afwas.

  • Peter Nols

    Ze zijn weer daar om extra taksen te innen. In autotermen: een verbruik van 1 op 39. Een Boeing 737 gebruikt 1 liter brandstof per 39 kilometer per passagier. En dat alles bij snelheden van 800 km/uur en meer. De door de overheid gesponsorde bedrijfsauto's vervuilen veelvouden hiervan.

  • Leon Mertens

    Mensen zijndom vliegen veel te veel vliegtuigen zijn de grootste vervuilers al die groenen die vliegen dat ze trein nemen stem nooit op groenen !

Video