Ryanair wapent zich tegen brexit en waarschuwt dat vliegtickets misschien niet meer geldig zijn

EPA
Ryanair wapent zich tegen de brexit - of toch de gevolgen ervan - en komt met een speciale clausule voor vliegtickets die binnenkort verkocht worden voor de zomer van 2019. Die zullen niet meer geldig zijn wanneer het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie geen akkoord vinden over vliegrechten.

Luchtvaartmaatschappij Ryanair start binnenkort de verkoop van vliegtickets voor de zomer van 2019. Op zich niets speciaals, maar de prijsvechter voorziet voor al die tickets een zogenaamde brexitclausule. Dat doet het om zich juridisch in te dekken wanneer het Verenigd Koninkrijk volgend jaar de Europese Unie verlaat zonder afspraken over vlieg- en landingsrechten, opgeschreven in het zogeheten 'Open Skies-verdrag'. Dat heeft marketingdirecteur Kenny Jacobs deze week laten weten. 

"Zolang er geen alternatief gevonden wordt voor dat verdrag, denken we na over een wijziging van de algemene voorwaarden voor reizen van en naar het Verenigd Koninkrijk na 1 april 2019", klonk het tijdens een persconferentie. Klanten kunnen hun vlucht dus geannuleerd zien, maar krijgen wel hun geld terugbetaald, garandeert Ryanair.

Het bedrijf is trouwens niet het enige dat zich nu al voorbereidt op de naderende brexit. Ook reisorganisatie Thomas Cook nam al een clausule op en easyJet verplaatste hun hoofdkantoor van het Verenigd Koninkrijk naar Oostenrijk.




10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Peter Palmaerts

    Ik neem mijn 10 tenen mee aan boord :-) Ryanair is top. Vlieg al 10 jaar meermaals per jaar met Ryanair en de service is steeds beter geworden. Ook al moet je veel extra's betalen. Het is toch wat van de rekening gaat dat telt. 50 Euro heen en terug inclusief vaste zitplaats, prioriteit en 10kg + kleine tas aan boord is geen uitzondering voor het zuiden van Europa.

  • Jean-Pierre Vercruysse

    Heb meer dan 400 vluchten in mijn leven gemaakt zowat overal ter wereld. Maar op Ryanair zet ik geen voet aan boord, zelfs geen teen!!! Iata maatschappijen zijn tenminste serieus. (Iata = International Air traffic Association)

  • Freddy Dreesens

    Al dat gezever hier over betalen voor extra's. Ik vlieg veel en geef even twee voorbeelden: Brussel-Porto in 2005 kostte mij 1.100 euro, vandaag gemiddeld 120 euro. Brussel-Milaan in 1996 kostte 740 euro, vandaag gemiddeld 100 euro. Je gaat nu toch niet zeuren over 25 euro voor een extra bagage of 5 euro voor een priority ticket?

  • marc rottiers

    Niks daarvan,willen de al 40 jaar tegenwerkende Britten eruit willen,goed maar op de voorwaarden van Europa.Zo simpel kan politiek zijn.Ryanair

  • Wesley Norco

    Als ze daar mee dreigen... dan durf je toch geen ticket van Ryan Air te kopen?! Aparte manier van reclame maken.