Ryanair: "Vraag compensatie rechtstreeks aan ons in plaats van Happy Flights in te schakelen"

AP
Ryanair betwist dat het de reizigers moeilijk maakt om een compensatie in te dienen. De lagekostenmaatschappij bekijkt geval per geval en vraagt de reizigers om een vraag tot compensatie direct in te dienen bij Ryanair zelf, voor zich tot een derde partij te wenden als Happy Flights. Dat bedrijf claimt tegen een vergoeding compensatie bij afgeschafte vluchten.

Ook over die dagvaardingen is er trouwens twist ontstaan. Happy Flights beweerde de luchtvaartmaatschappij al 98 keer gedagvaard te hebben in naam van 375 passagiers, Ryanair zegt niets ontvangen te hebben. Nochtans is in Charleroi in dat verband een inleidende zitting gepland op 26 februari. 

"Ryanair maakt het de reizigers niet moeilijk om een compensatie te vragen", klinkt het bij Ryanair. "Maar doe dit rechtstreeks." 

"'Claim chasers' lichten klanten op"
Het Ierse bedrijf wijst hiermee firma's als Happy Flights fors de vinger. "We doen dit enkel om te verzekeren dat alle klanten 100 procent van hun vergoeding (de zogenaamde EU261-vergoeding; nvdr) krijgen. Veel 'claim chasers' lichten hun klanten op door tot 50 procent van de compensatie aan te rekenen", klinkt het. "Klanten met een geldige claim krijgen bij ons hun volledige compensatie, zonder dat 'claim chasers' een excessieve vergoeding kunnen vragen. Dergelijke bedrijven bieden geen enkele nuttige dienst aan."

240 tot 400 euro
Voorts betreurt Ryanair naar eigen zeggen de vele annuleringen in het najaar omwille van personeelsproblemen. "Alle ingediende claims werden verwerkt en de EU261-verplichtingen werden ten volle nagekomen." Er is sprake van een kost van zowat 25 miljoen euro in het eerste semester. De betrokken reizigers kregen ook een waardebon van 40 euro per vlucht. 

Ryanair zegt tot slot dat het nauw samenwerkt met de Belgische regulator.
Bij een vertraging van meer dan 3 uur of een annulatie heeft de reiziger volgens de Europese regels recht op schadevergoeding, aldus Happy Flights. Voor de Ryanair-passagiers kan die 240 tot 400 euro bedragen. Bij een succesvolle claim vraagt Happy Flights een kwart van dat bedrag, plus administratiekosten.




4 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Georges Vande Velde

    Alles via tussenpersonen of maatschappijen is bedoeld om deze tussenschakels geld te laten verdienen aan gedupeerde klanten. Ryan Air vraagt rechtstreeks uw schadedossier aan hen over te maken , dus doe het dan.

  • Bert Hoover

    Ga Ryanair al voor de 2de keer op een dag gelijk moeten geven! Die ‘delayed flight’ claim offices doen idd niks meer dan wat je zelf kan doen, desnoods via je rechtsbijstand als het wat lang duurt. Zelf al verschillende succesvolle compensaties geclaimd voor mezelf en anderen. United was de enige die wat moeilijk deed wegens geen zetel in Europa. Verder: graag extra laten betalen voor handbagage! Heb ik eindelijk ruimte voor mijn additional pieces, als frequent flyer.

  • Gerard Braeckmans

    Heb je dan geen kopij van je boeking? Kan je toch verder mee procederen?

  • Rudy Huybens

    ik heb ooit 4 uur vertraging gehad met veuling, van allicante naar brussel. de piloot zei ons om een mail te sturen naar veuling met alle gegevens. 14 dagen nadien had ik mijn vergoeding. 260 euro voor 2 personen :)