Robots, UV-lampen en virusdodende stoelhoezen moeten Covid uit het vliegtuig houden
Vroeger kozen de meeste reizigers een luchtvaartmaatschappij op basis van één enkele, duidelijke factor: de prijs. Maar sinds de pandemie zetten passagiers hygiëne met stip op nummer één. Airlines doen er dan ook alles aan om de netheid aan boord te verbeteren en Covid uit het vliegtuig te houden. Enter: robots, UV-lampen en virusdodende stoelhoezen.
Uit gegevens van de International Air Transport Association blijkt dat passagiers zich zorgen maken bij het boarden, 42 procent voelt zich bovendien ongemakkelijk bij het gebruik van de toiletten en meer dan een derde is bezorgd over het inademen van gerecirculeerde lucht in de cabine.
We weten dat onze klanten zich meer dan ooit bewust zijn van netheid en hygiëne.
“We weten dat onze klanten zich meer dan ooit bewust zijn van netheid en hygiëne”, zegt Anil Jain, hoofd engineering bij Air India Express, dat robots heeft geïntroduceerd om zijn vliegtuigen schoon te maken. “We moeten proactief zijn.”
Omikron
Veel vliegtuigen worden nu elke dag grondig gereinigd met virusdodende chemicaliën, antibacteriële vernevelaars, elektrostatische sproeiers of ultraviolette lampen die ziektekiemen verwijderen, zo weet ‘Bloomberg’. Maar nu de omikronvariant wereldwijd verantwoordelijk is voor hoge besmettingscijfers, neemt de angst van de consument weer toe. En moet alles zo proper mogelijk zijn. Veel airlines laten dan ook niets aan het toeval over.
Zo besproeit Korean Air alle oppervlakken met een reinigingsvloeistof die naar eigen zeggen meer dan 100 bacteriën en virussen neutraliseert. United Airlines maakt gebruik van elektrostatische sproeiers en desinfectiesystemen op basis van UV-licht. De schoonmaakrobots bij Air India Express hebben ‘reinigingsarmen’ die alle hoeken en gaten bereiken.
Vorig jaar zijn zowel Honeywell als Boeing begonnen met de verkoop van draagbare staven met UV-licht om moeilijk schoon te maken plaatsen zoals de cockpit te desinfecteren.
Alternatieve benadering
Een alternatieve benadering is om te voorkomen dat ziektekiemen in de eerste plaats aan oppervlakken blijven kleven. De Franse vliegtuigonderdelenbouwer Safran SA is bezig met het ontwikkelen van virusdodende stoelbekleding die naar eigen zeggen in staat is om een jaar of langer virussen te neutraliseren.
Ik denk niet dat wij als reizend publiek luchtvaartmaatschappijen weer zullen toestaan om vliegende varkensstallen te exploiteren.
Voorbij zijn dus de dagen waarop luchtvaartmaatschappijen weg konden komen met snel het afval op te ruimen en een kleine opkuis te doen tussen de vluchten door. “Ik denk niet dat wij als reizend publiek luchtvaartmaatschappijen weer zullen toestaan om vliegende varkensstallen te exploiteren”, zegt de Amerikaanse reisexpert Henry Harteveldt aan ‘Bloomberg’. “We zijn ons nu allemaal hyperbewust van hygiëne aan boord.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Prijzen voor huurauto's swingen de pan uit: “Je eigen wagen laten overbrengen of er eentje kopen kan goedkoper uitvallen”
-
Livios
Kan je nu nog een airco laten plaatsen voor de zomer? Zo zit het met de wachttijden
Wie deze zomer niet wil puffen in een veel te warm huis, kan investeren in een airco of lucht-luchtwarmtepomp. Dat is een effectieve manier om de temperatuur binnenshuis het hele jaar door comfortabel te houden. In de zomer worden de kamers gekoeld en ontvochtigd en tijdens de winter doet de lucht-luchtwarmtepomp dienst als energiezuinige elektrische bijverwarming. Maar hoe zit het met de wachttijden voor die aircotoestellen? Ben je hopeloos te laat als je er nog eentje wil voor de zomer? Bouwsite Livios vroeg het aan Lieven Verstaen van Daikin. -
Volgende week nieuwe toeristische ruimtevlucht van Blue Origin
De volgende toeristische ruimtevlucht van Blue Origin zal op 20 mei plaatsvinden. Dat maakte het ruimtevaartbedrijf van Amazon-oprichter Jeff Bezos vrijdag bekend. -
-
PREMIUM67
Vliegen wordt flink duurder door hoge brandstofprijzen: 70 tot meer dan 300 euro extra
-
Ryanair streng voor lege vluchten bij Brussels Airlines en Lufthansa: “Oplossing is simpel”
Ryanair loopt niet hoog op met de lege vluchten die luchtvaartmaatschappijen laten vliegen zodat ze hun tijdslots kunnen behouden op de luchthavens. In een persbericht van de Ierse budgetvlieger moet Lufthansa, de Duitse moedergroep van Brussels Airlines, het ontgelden. Zo hekelt het bedrijf van topman Michael O'Leary "krokodillentranen" en "spookvluchten". Volgens Ryanair volstaat het om de zitjes op die vluchten te verkopen aan een lage prijs. -
Gouden Giro
1+1 actie: schrijf je Gouden Giro-ploeg in voor de start van de volgende etappe en krijg er een gratis team bij
Arnaud Démare heeft de dertiende etappe in de Ronde van Italië op zijn naam geschreven. Ook jij kunt in deze Giro het zegegebaar maken door deel te nemen aan de Gouden Giro. Schrijf voor morgen om 13u15 jouw Gouden Giro-ploeg in en krijg er gratis een team bij. -
Amper passagiers en toch de lucht in: 3.000 ‘spookvluchten’ van Brussels Airlines om vliegrechten te behouden
Om te vermijden dat ze start- en landingsrechten verliezen, voeren luchtvaartmaatschappijen vluchten uit waar niemand op zit te wachten. Ook bij Brussels Airlines gaan zowat 3.000 bijna lege vliegtuigen de lucht in. De Belgische regering vraagt Europa om soepelere regels omtrent tijdsloten, schrijven de kranten van Mediahuis woensdag.
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMich Vanderhoydonck
Geert Landsman
Lisette van Dijk
peter pierreux
PAUL WILS