Op vakantie met de elektrische wagen? 5 tips voor een zorgeloze autoreis

Beeld ter illustratie, elektrische wagen.
ANP Beeld ter illustratie, elektrische wagen.
Het dagelijkse woon-werk verkeer vormt geen probleem voor de elektrische wagen, maar waarmee moet je rekening houden als je een autoreis maakt naar bijvoorbeeld de Côte d’Azur of Lloret de Mar? Wanneer moet je opladen? Hoeveel tijd verlies je met laden? Johan Stevens, trainer en adviseur bij Het Leuvense opleidingscentrum DrivOlution, geeft je zijn belangrijkste tips om met een gerust gemoed te vertrekken. 

“Elektrisch rijden vraagt een andere mindset. Lange afstanden zijn perfect mogelijk met een elektrisch voertuig. Ontspannen vertrekken vraagt meer voorbereiding en vooral een andere manier van kijken op reizen. Ben je de gestreste kilometervreter die trots vertelt dat hij op 10 uur in Zuid-Frankrijk stond? Dan is elektrisch rijden misschien niet echt de oplossing voor jou. Kies je resoluut voor veiliger en meer ontspannen rijden en reizen, dan is elektrisch rijden wél iets voor jou”, zegt Stevens. 

Voorbereiding

Stippel je route op voorhand uit. Je vermijdt op deze manier verrassingen. Bepaal hoe ver je gemiddeld kan rijden met een volgeladen batterij, waar je kan bijtanken, waar er snelladers zijn op je route en of je de juiste laadpas hebt. Je vraagt best op voorhand een laadpas aan. Bekijk de voorwaarden en kostprijs van de laadpas en hoe er gefactureerd wordt. Er zijn immers toch wel wat (grote) verschillen. Heb je reeds een laadpas dan kan je nagaan of deze aanvaard wordt op de plaats waar je wil laden. De facturatie gebeurt dan via je laadpas. 

GPS

Je GPS geeft duidelijk aan waar je ‘elektriciteit’ kan bijtanken. Belangrijk! Bekijk wanneer je je GPS voor het laatst hebt geüpdatet. Bovendien bestaan er voldoende applicaties die je informeren over de beschikbaarheid van vrije laadpalen. In veel gevallen wordt ook de prijs meegegeven. Hierbij enkele voorbeelden: Chargemap Pass, newmotion, Plugsurfing en Ionity. Ter verduidelijking, wie van Wijgmaal naar bijvoorbeeld de Côte d’Azur rijdt, legt ongeveer 1.161 kilometer af. Via Chargemap Pass kun je je traject ingeven, waarna je een overzicht met laadpunten krijgt langs jouw traject. Tip: geef het type stekker van jouw wagen in. Dit geeft al een heel ander beeld. 

Voorbeeld: overzicht laadpunten van Wijgmaal naar Côte d’Azur via Charemapp Pass.
RV Voorbeeld: overzicht laadpunten van Wijgmaal naar Côte d’Azur via Charemapp Pass.

Het aantal laadstations is de voorbije jaren in Spanje fors toegenomen. De gemiddelde kostprijs per lading bedraagt 0,39 euro/kWh. De geschatte kostprijs is ongeveer 34 euro voor het gedeelte in Frankrijk. Een doorsnee laadbeurt aan een publieke laadpaal (Type 2 Mennekes - IEC 62196) om bijvoorbeeld 36,87 kWh bij te laden in een tijdspanne van 9u15 komt op ongeveer 10 euro (op basis van ontvangen factuur van NewMotion). Maak een foto van je laadbeurt. Op die manier kan je je factuur bij ontvangst makkelijker controleren. 

Bekijk ook op de plaats van bestemming wat de mogelijkheden zijn. Steeds meer hotels spelen in op de noden van klanten en stellen laadpalen ter beschikking. Via Chargehotels kun je hierover meer informatie vinden. 

Aangepaste rijstijl

Hou je een hoog tempo aan, dan daalt je bereik zienderogen. Doseer je gaspedaal, hou je snelheid zo constant mogelijk door de cruise control te gebruiken en anticipeer maximaal. Ook het gebruik van de airco in de wagen en de kilo’s bagage hebben een invloed op je rijbereik, hou hier rekening mee. Daarnaast hebben ook de weersomstandigheden onderweg een (grote) invloed op het bereik.

Pauzes

Je hoeft je eindbestemming niet in één keer te bereiken. Las elke twee uur een pauze in van minimaal 10 tot 20 minuten en strek je benen. Gebruik je pauze om een kopje koffie te drinken, een sanitaire stop in te plannen en je wagen een nieuwe ‘electricity-boost’ te geven. Zo verhoogt je concentratie achter het stuur, rij je veiliger en arriveer je frisser op je plaats van bestemming.

Snelladers

Wist je dat je vandaag de dag de batterij van jouw elektrische wagen voor 80 procent kan opladen in 30 tot 45 minuten aan een snellader? Er komen steeds meer en meer ‘fast chargers’ of snelladers. Check best even of jouw wagen hiervan gebruik kan maken. Hou er wel rekening mee dat snelladen duurder is dan gewoon laden.

“Snelladen is vooral een middel om onderweg in korte tijd veel actieradius te voegen. Het gaat hier dus niet om een leeg-vol lading. De snelheid van het laden hangt af van het gekozen snellaadpunt en het laadvermogen van de wagen. In de praktijk is het eenvoudig om snel tot 80 procent bij te laden, de laadsnelheid neemt immers fors af de laatste 20 procent”, verduidelijkt Stevens. 

Lees ook binnen HLN+ :

Dit is wanneer het volgens experts goedkoper wordt om voor een benzineauto te kiezen

Willen we over 5 jaar echt alleen nog elektrisch rijden?

Met de auto op vakantie: deze bestemmingen zijn nog vrij van het massatoerisme




29 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Dirk Saenen

    Slechts 1 tip volstaat : koop een Tesla. Tesla heeft als enige begrepen dat een uitgebreid, eenvoudig en betrouwbaar laadnetwerk essentieel is.

  • Geert Tamsyn

    Regelgeving zoals die vermeld wordt in de urban access regulations data base van de EU. Ik denk niet die aan wishful thinking doet. En dan heb ik het nog niet over de vele tijdelijke verboden. Je zal na 2 dagen rijden maar bij Rome staan en niet binnen mogen wegens te veel smog. Maar je hebt onderweg dan toch kunnen tanken in 5 minuten. Vrijheid?

  • PAUL VERSPEELT

    Als het van Khan afhangt, rijden er vanaf 2050 geen voertuigen op diesel of benzine meer rond in Londen. De gemeente Amsterdam wil graag dat er in 2030 een verbod op benzine- en dieselauto’s geldt in de stad, maar dat moet dan wel mogelijk zijn tegen die tijd, verklaart een woordvoerder van wethouder Dijksma. Het Parijse bestuur wil niet spreken van een ‘ban’, maar eerder van een haalbare deadline om het gebruik van diesel- en benzinewagens te doen uitdoven. Wet of wishful thinking ?

  • PAUL VERSPEELT

    Er is blijkbaar iets misgelopen bij de verwerking van mijn vorige posting. Daarom : U grossiert in kwakkels , Tamsyn. Zeg me eens , waar ik de eerstkomende 30 jaar en langer , met niets anders dan een elektrische auto zou binnenmogen. Wettelijke bepalingen aub, geen intenties , verklaringen , voorstellen , verwachtingen , glazen bol visioenen , fantasietjes, wishful thinking ,maar concreet : hier mag u wettelijk niet meer binnen met een verbrandingsmotor.

  • Geert Tamsyn

    Paul Verspeelt, de lijst is te lang: Londen vanaf 2025, Amsterdam vanaf 2030, Parijs vanaf 2030, enz ... en waar je wel nog binnen mag, moet je auto vol hangen met peperdure stickers. Wie een uitstapje doet, is dagen bezig met opzoekwerk en het bestellen van allerhande groene, blauwe, rode of witte stickers. Vrijheid?