Ook Belgische piloten veroordelen lekken van informatie en speculaties

REUTERS
De Belgian Cockpit Association (BeCA) veroordeelt het lekken van informatie in het onderzoek naar de crash van Germanwings-vlucht 4U9525. Ook de beweringen van de Franse procureur over de mogelijke oorzaak kunnen volgens de piloten niet door de beugel. "Dit is in tegenspraak met de principes en procedures van een veiligheidsonderzoek zoals dat wordt voorgeschreven in ICAO-conventie Annex 13", klinkt het vandaag in een persmededeling. "De gegevens van de zwarte dozen mogen enkel gebruikt worden voor het verbeteren van de veiligheid, niet om de schuldigen aan te wijzen."

De Belgische piloten wijzen erop dat enkel een "afgerond onderzoek" kan leiden tot conlusies zoals "zelfmoord" of "terreuraanval". Voor een geldig veiligheidsonderzoek zijn "absoluut" de twee zwarte dozen nodig: de Cockpit Voice Recorder (CVR), waarop de geluiden en stemmen in de cockpit tijdens de laatste 30 minuten van de vlucht zijn opgenomen, en de Flight Data Recorder (FDR). Die laatste bevat de technische informatie over de vlucht.

"Verwijzen naar 'ademgeluiden' en andere geluiden om te speculeren over de oorzaak van het ongeval is zeer onprofessineel en ondermijnt de integriteit en onafhankelijkheid van het onderzoek", aldus BeCA, dat er verder voor pleit om de onderzoekers hun werk te laten doen. "De redenen die gesuggereerd worden waarom de copiloot de landing inzette, waarom de piloot de cockpit niet binnenraakte, waarom de copiloot de deur niet opende en waarom hij niet antwoordde op Air Traffic Control zijn zuivere speculaties."

Eerder vandaag maakte de Franse pilotenvereniging SNPL bekend dat ze een klacht indient wegens schending van het beroepsgeheim. De Europese pilotenvereniging ECA heeft haar vrees uitgedrukt voor de onafhankelijkheid van het onderzoek.