Noorwegen in poleposition om ‘s werelds eerste ‘zwevende tunnel’ te bouwen

NPRA
Van Kristiansand in het zuiden naar Trondheim in het noorden van Noorwegen is langs de westkust een rit van 21 uur. Dat komt omdat de snelweg onderbroken wordt door maar liefst zeven overtochten met de ferry. Oplossing? ‘Zwevende’ tunnels, die de reistijd zouden halveren. De Noren willen die primeur maar wat graag binnenhalen.

Noorwegen is een land met een adembenemende natuur. Je rijdt er met de auto constant door indrukwekkende landschappen met bergen en fjorden. Maar dat specifieke terrein leidt vaak tot lange reistijden, zoals van Kristiansand naar Trondheim via de E39 langs de westkust.  

Die is van groot belang voor Noorwegen. 5,3 miljoen Noren - een derde van de hele bevolking - wonen er tussen de meer dan 1.000 fjorden. De hoofdas voor hen loopt van Kristiansand helemaal in het zuiden naar Trondheim in het noorden. Een afstand van ongeveer 1.100 kilometer, waar je weliswaar 21 uur over doet. Dat komt vooral door de zeven overzetboten waar je noodgedwongen op moet. Het Noorse agentschap voor wegen en verkeer (de NPRA) wil de ferry’s nu overbodig maken. Met een project van 40 miljard dollar (35 mijard euro).

De tunnel hangt vast aan drijvende platformen, ver genoeg uit elkaar geplaatst zodat ze de scheepvaart niet hinderen.
NPRA De tunnel hangt vast aan drijvende platformen, ver genoeg uit elkaar geplaatst zodat ze de scheepvaart niet hinderen.

Dat geld is bestemd voor een aantal bruggen en voor de diepste en langste tunnel door rotsen gehouwen ter wereld. 27 kilometer lang en geboord door gesteente onder de zeebodem op 392 meter diepte. Een huzarenstukje, maar toch is het niet het meest ambitieuze onderdeel van het miljardenplan. Die eer gaat naar de “zwevende” tunnel zo’n 30 meter onder de zeespiegel. Als dat lukt, dan zou Noorwegen mogelijk rivalen als China, Zuid-Korea en Italië te snel af zijn. Die landen zijn met gelijkaardige projecten bezig. De Noorse planning voorziet de oplevering der werken voor 2050.

Waarom nu precies zo’n ‘zwevende tunnel’? Aan CNN legt projectmanager Kjersti Kvalheim Dunham uit dat de E39 een hoofdweg is voor Noorwegen, bestaande uit autosnelwegen, andere banen en ferrylijnen. De E39 loopt naar het noorden via de zuidwestkust, waar meer dan de helft van de Noorse exportgoederen vandaan komen. Maar vooral de ferry’s doen het tijdverlies oplopen. De autoriteiten rekenen daarom op een dubbelslag: een verbetering voor de handel én voor de lokale bewoners.

NPRA

Bedoeling is om drie hangbruggen en vijf pontonbruggen te bouwen. Dat soort constructies is evenwel niet mogelijk voor fjorden dieper dan 1 kilometer of breder dan 5 kilometer. De funderingen van hangbruggen kunnen in dat geval niet worden gelegd en de zeebodem ligt bovendien ook te diep om een ondergrondse tunnel te boren. Pontonbruggen kunnen dan weer niet zomaar overal geplaatst worden omdat ze gevoelig zijn voor sterke golven en stromingen.

NPRA

En dus komen ingenieurs uit bij de ‘zwevende tunnel’. Geen nieuw idee, overigens. Al in 1882 had de Britse scheepbouwkundige Edward Reed plannen voor zo’n zwevende tunnel in het Kanaal, maar hij kreeg een njet. Het woord ‘zwevend’ is enigszins misleidend, omdat zulke tunnels wel degelijk op hun plaats moeten worden gehouden met kabels, verankerd in de zeebodem of vastgemaakt aan pontons. De tunnels zijn van beton en functioneren voor de rest zoals hun soortgenoten: auto’s kunnen er van de ene kant van het fjord naar de andere kant rijden.

NPRA

Voordelen van zo’n onderwatertunnel zijn dat hij grotendeels onttrokken wordt aan het zicht en minder geluidshinder met zich meebrengt dan een brug. Maar er zijn ook risico’s aan verbonden. Wat als er zich een explosie in zo’n tunnel voordoet? Of een brand? Wat als een duikboot erop botst? Uit tests blijkt alvast dat door de constante waterdruk errond de schade bij ontploffingen in een onderwatertunnel zou meevallen.

Noorwegen wil graag de eerste zijn met de oplevering van zwevende tunnels. Dat zou de aantrekkingskracht voor toeristen alleen maar ten goede komen. Over ruim dertig jaar is het misschien zover.




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jurgen Van Den Bergh

    Als toerist ga je die tunnel niet gebruiken. Een van de charmes van door Noorwegen te rijden is het adembenemend mooie landschap en de vele verplichte overtochten met ferries.

  • Bart Werbrouck

    De vliegende auto is toch een goedkopere oplossing. Eerst zullen het wel de rijken zijn die zich zoiets kunnen veroorloven, dan volgt de rest.

  • Jan Verstrepen

    En het prijskaartje om door dat ding te rijden?

  • Abel Ragman

    Mij krijg je daar niet in, liever een paar uur langer en genieten van de overzet en de vergezichten.

  • Frederik Janssens

    5,3 miljoen Noren is geen derde, dat is de ganse bevolking...