Nieuwe thrillride in Efteling geeft geheimen prijs

Efteling
Dat de nieuwe dive coaster van de Efteling een vrije val maakt van 37,5 meter is al een paar maanden bekend. Maar wat er daarna gebeurt heeft het attractiepark in Kaatsheuvel bewust geheim gehouden. Tot vandaag. Een Immelmann, zero g-roll, spiral en camel back maken de spectaculaire rit in de gloednieuwe achtbaan compleet.

Achter de schermen onthulden projectleider Jacco Ophorst en directeur imagineering Olaf Vugts vanmiddag op de bouwplaats hoe het gevaarte eruit komt te zien. Met behulp van een maquette en een nieuwe tekening brachten de twee details naar buiten over wat het paradepaardje van dit jaar moet worden voor het familiepark. Deze zomer zal volgens planning de nieuwe achtbaan, geheel in mijnthema, gaan rijden.

Goudmijn
Bezoekers die een ritje durven wagen in de Baron 1898, krijgen in het mijngebouw het verhaal te horen van Gustave Hoogmoed, een mijnbaron. Hij belooft de mijnwerkers (bezoekers) gouden bergen, maar de Witte Wieven (een legende) waarschuwen: 'Doe het niet!'.

Het verloop
Het voertuig, waarbij je met de benen loshangt, wordt naar boven getakeld met een lift. Op 30 meter boven de grond en in een hoek van 45 graden blijft het karretje hangen. "De stop en drop", legt Vugts uit. "De alarmbellen gaan af en PATS daar breekt de kabel. Met 90 kilometer per uur duik je naar beneden 7,5 meter de grond in, waar de Witte Wieven als mist op je afkomen". 

De baan loopt vervolgens verder in een Immelmann, een term die afkomstig van een Duitse piloot, een soort halve looping. Daarna volgt een zero g-roll, volgens Vugts een omgekeerde kurkentrekker. "Dus niet erin maar erop, zo voel je de gewichtloosheid nog beter". De spiral is het volgende onderdeel van de dive coaster. "De python heeft deze liggende looping ook, maar hier ga je zo'n 15 kilometer harder in". Als afsluiter is er een camel back, een subtiel heuveltje "waarbij je maag eventjes van die vlindertjes aanmaakt".

In het nieuwste making of-filmpje van de Efteling (hieronder) is vanaf 2.05 minuut een simulatie te zien van de achtbaan. Alsof je er echt inzit! 

AD
Olaf Vugts vertelt op de bouwplaats over de 'stop en drop', het gedeelte van de achtbaan waar je even stil hangt voordat je naar beneden duikt. ,,Dit onderdeel is zo'n zes ton'', vertelt hij.
AD Olaf Vugts vertelt op de bouwplaats over de 'stop en drop', het gedeelte van de achtbaan waar je even stil hangt voordat je naar beneden duikt. ,,Dit onderdeel is zo'n zes ton'', vertelt hij.
Olaf Vugts, directeur Imagineering
AD Olaf Vugts, directeur Imagineering
AD
Efteling



Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels