Nederlander rondt wereldreis met elektrische auto af in Nieuw-Zeeland

Wiebe Wakker bij de aanvankelijke eindstreep in Sydney, Australië.
WIEBE WAKKER/PLUG ME IN PROJECT Wiebe Wakker bij de aanvankelijke eindstreep in Sydney, Australië.
In het uiterste zuiden van Nieuw-Zeeland is vandaag een einde gekomen aan de wereldreis van de Nederlander Wiebe Wakker. Met een elektrische auto reed hij de halve wereld rond. De wagen, een omgebouwde Volkswagen Golf uit 2009, heeft in 1.222 dagen iets meer dan 100.000 kilometer afgelegd. Wakker wilde met zijn wereldreis laten zien waar elektrische auto's toe in staat zijn.

Op vrijdag reed Wakker het laatste stukje van zijn reis. Hij vertrok uit de zuidelijke stad Invercargill. Na enkele tientallen kilometers kwam hij aan bij Stirling Point. Daar staat een bord met de afstanden naar wereldsteden, zoals ‘London, 18.958 km’. Bij de ‘finish’ werd Wakker door een enthousiaste groep mensen opgewacht. "En daar had ik helemaal niet op gerekend", aldus de verraste man.

Zijn wereldreis heeft ruim drie jaar in beslag genomen, "maar die zijn omgevlogen", reageerde hij. "Met enorm veel hoogtepunten. Zoals reizen door Iran, een bijzonder land met ontzettend vriendelijke gastvrije mensen. Dat land en wat ik daar heb meegemaakt zal me altijd bijblijven." Ondanks alle hoogtepunten en prachtige ervaringen is Wakker blij dat hij snel weer bij familie en vrienden kan zijn.

Wiebe Wakker in Penang, Maleisië.
WIEBE WAKKER/PLUG ME IN PROJECT Wiebe Wakker in Penang, Maleisië.

Eindstreep in april al gehaald

Wakker was in april al over de eindstreep gekomen in het Australische Sydney. De finish daar zou het einde van zijn reis zijn, maar daarna kreeg hij een verzoek om ook naar Nieuw-Zeeland te komen. Begin juni vertrok hij vanuit Auckland, de grootste stad, die op het Noordereiland ligt. Via Rotorua, Taupo en Palmerston North reed hij naar de hoofdstad Wellington. "Daar heb ik de minister van Transport Megan Woods ontmoet samen met de Nederlandse ambassadeur Mira Woldberg.”

Daarna stak Wakker over naar Zuidereiland, waar hij onder meer de stad Christchurch bezocht. "Van Nieuw-Zeeland is mij vooral de natuur bijgebleven, prachtige landschappen. Om daar met je auto doorheen te rijden is wel echt heel bijzonder, sowieso het mooiste land waar ik geweest ben voor een roadtrip." Ook viel hem op hoeveel laadpalen Nieuw-Zeeland heeft.

“Nieuwe uitdaging”

Na Nieuw-Zeeland is de reis voor Wakker nu echt afgerond. "Ik voel dat ik aan een nieuwe uitdaging toe ben. Elke dag naar een nieuwe gastheer en weer mijn tas uitpakken kost veel kracht. Ik heb een heel mooi avontuur gehad, maar ik ben nu wel blij om terug naar Nederland te komen." Wakker wil onder meer een boek schrijven over zijn reis en een bedrijf over duurzaamheid oprichten.

Wakker reed op 15 maart 2016 weg uit het Nederlandse Houten. Zijn route bracht hem via West-Europa, Scandinavië, Oost-Europa, Turkije, Iran, het Midden-Oosten, India, Zuidoost-Azië en Australië naar Nieuw-Zeeland. Dat is het 34e land waar hij rondrijdt. Hij blijft nog tot begin augustus in Nieuw-Zeeland, waar hij zijn auto onder meer zal tentoonstellen op een expo over duurzaamheid.

<div style=" display: flex; flex-direction: row; align-items: center;"> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 40px; margin-right: 14px; width: 40px;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: column; flex-grow: 1; justify-content: center;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; margin-bottom: 6px; width: 100px;"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; width: 60px;"></div></div></div><div style="padding: 19% 0;"></div> <div style="display:block; height:50px; margin:0 auto 12px; width:50px;"><svg width="50px" height="50px" viewBox="0 0 60 60" version="1.1" xmlns="https://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="https://www.w3.org/1999/xlink"><g stroke="none" stroke-width="1" fill="none" fill-rule="evenodd"><g transform="translate(-511.000000, -20.000000)" fill="#000000"><g><path d="M556.869,30.41 C554.814,30.41 553.148,32.076 553.148,34.131 C553.148,36.186 554.814,37.852 556.869,37.852 C558.924,37.852 560.59,36.186 560.59,34.131 C560.59,32.076 558.924,30.41 556.869,30.41 M541,60.657 C535.114,60.657 530.342,55.887 530.342,50 C530.342,44.114 535.114,39.342 541,39.342 C546.887,39.342 551.658,44.114 551.658,50 C551.658,55.887 546.887,60.657 541,60.657 M541,33.886 C532.1,33.886 524.886,41.1 524.886,50 C524.886,58.899 532.1,66.113 541,66.113 C549.9,66.113 557.115,58.899 557.115,50 C557.115,41.1 549.9,33.886 541,33.886 M565.378,62.101 C565.244,65.022 564.756,66.606 564.346,67.663 C563.803,69.06 563.154,70.057 562.106,71.106 C561.058,72.155 560.06,72.803 558.662,73.347 C557.607,73.757 556.021,74.244 553.102,74.378 C549.944,74.521 548.997,74.552 541,74.552 C533.003,74.552 532.056,74.521 528.898,74.378 C525.979,74.244 524.393,73.757 523.338,73.347 C521.94,72.803 520.942,72.155 519.894,71.106 C518.846,70.057 518.197,69.06 517.654,67.663 C517.244,66.606 516.755,65.022 516.623,62.101 C516.479,58.943 516.448,57.996 516.448,50 C516.448,42.003 516.479,41.056 516.623,37.899 C516.755,34.978 517.244,33.391 517.654,32.338 C518.197,30.938 518.846,29.942 519.894,28.894 C520.942,27.846 521.94,27.196 523.338,26.654 C524.393,26.244 525.979,25.756 528.898,25.623 C532.057,25.479 533.004,25.448 541,25.448 C548.997,25.448 549.943,25.479 553.102,25.623 C556.021,25.756 557.607,26.244 558.662,26.654 C560.06,27.196 561.058,27.846 562.106,28.894 C563.154,29.942 563.803,30.938 564.346,32.338 C564.756,33.391 565.244,34.978 565.378,37.899 C565.522,41.056 565.552,42.003 565.552,50 C565.552,57.996 565.522,58.943 565.378,62.101 M570.82,37.631 C570.674,34.438 570.167,32.258 569.425,30.349 C568.659,28.377 567.633,26.702 565.965,25.035 C564.297,23.368 562.623,22.342 560.652,21.575 C558.743,20.834 556.562,20.326 553.369,20.18 C550.169,20.033 549.148,20 541,20 C532.853,20 531.831,20.033 528.631,20.18 C525.438,20.326 523.257,20.834 521.349,21.575 C519.376,22.342 517.703,23.368 516.035,25.035 C514.368,26.702 513.342,28.377 512.574,30.349 C511.834,32.258 511.326,34.438 511.181,37.631 C511.035,40.831 511,41.851 511,50 C511,58.147 511.035,59.17 511.181,62.369 C511.326,65.562 511.834,67.743 512.574,69.651 C513.342,71.625 514.368,73.296 516.035,74.965 C517.703,76.634 519.376,77.658 521.349,78.425 C523.257,79.167 525.438,79.673 528.631,79.82 C531.831,79.965 532.853,80.001 541,80.001 C549.148,80.001 550.169,79.965 553.369,79.82 C556.562,79.673 558.743,79.167 560.652,78.425 C562.623,77.658 564.297,76.634 565.965,74.965 C567.633,73.296 568.659,71.625 569.425,69.651 C570.167,67.743 570.674,65.562 570.82,62.369 C570.966,59.17 571,58.147 571,50 C571,41.851 570.966,40.831 570.82,37.631"></path></g></g></g></svg></div><div style="padding-top: 8px;"> <div style=" color:#3897f0; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:550; line-height:18px;"> Dit bericht bekijken op Instagram</div></div><div style="padding: 12.5% 0;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: row; margin-bottom: 14px; align-items: center;"><div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(0px) translateY(7px);"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; height: 12.5px; transform: rotate(-45deg) translateX(3px) translateY(1px); width: 12.5px; flex-grow: 0; margin-right: 14px; margin-left: 2px;"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(9px) translateY(-18px);"></div></div><div style="margin-left: 8px;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 20px; width: 20px;"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 2px solid transparent; border-left: 6px solid #f4f4f4; border-bottom: 2px solid transparent; transform: translateX(16px) translateY(-4px) rotate(30deg)"></div></div><div style="margin-left: auto;"> <div style=" width: 0px; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-right: 8px solid transparent; transform: translateY(16px);"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; flex-grow: 0; height: 12px; width: 16px; transform: translateY(-4px);"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-left: 8px solid transparent; transform: translateY(-4px) translateX(8px);"></div></div></div>

Een foto die is geplaatst door null (@plugmeintravel) op




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Johan Billiet

    maar goed dat hij niet door België moest....maar toch bewezen dat het kan en @Sven Kerstens. je wil niet weten met welke stroom jouw auto en onderdelen ervan gemaakt zijn..

  • raf peeters

    Pas op ,hier in de krant komt er dan eentje beweren dat ie met een Tesla S die pas in 2013 in Europa is ingevoerd een slordige 900000 km zou gedaan hebben wat toch maar 150000km er jaar is ,vraag mij af wanneer ze die aan de laadpaal gehangen hebben.Kan het nog ongeloofwaardiger?.

  • louis van hoeylandt

    3 jaar ......economische is dat ook niet vet ..en prestatie gezien 3 jaar voor 100.000 km ...dat doe ik tussen de soep en de petaten en moet dan werken enz enz ..zie het groot succes niet

  • Sven Kerstens

    Hoeveel vervuilende stroom die is opgewekt met bvb steenkoolcentrales is hiervoor gebruikt?

  • aytekin denizli

    Puur elektrisch ? Nooit zondergevallen ?