Nachttrein van Brussel naar Oostenrijk zal twee keer per week rijden

Foto ter illustratie.
EPA Foto ter illustratie.
Vanaf midden januari zou er twee keer per week een nachttrein moeten rijden tussen Oostenrijk en België. Dat heeft de Oostenrijkse spoormaatschappij ÖBB bevestigd bij de voorstelling van haar nieuwe dienstregeling. In België zou de zogenoemde Nightjet halt houden in Brussel en Luik.

ÖBB-topman Andreas Matthä had de nieuwe nachtroute begin oktober al aangekondigd in een interview, en hij bevestigde ze vandaag tijdens een persconferentie.

Maandag en donderdag
Vanaf midden januari zal je vanuit Wenen of Innsbruck op zondag- en woensdagavond kunnen vertrekken, om via Duitsland daags nadien in België aan te komen. Volgens de website van de zogenoemde Nightjets zal de trein in België stoppen in Luik, Brussel-Noord en Brussel-Zuid, met aankomst in het eindstation om 10.55 uur.

Wie met de nachttrein richting Oostenrijk wil, kan vertrekken op maandag en donderdag (trein vertrekt in Brussel-Zuid om 18.04 uur). De volgende ochtend komt u dan aan in Wenen (8.27 uur) of Innsbruck (9.14 uur).

Tarieven niet bekend
Over tarieven werd niet meteen gesproken. Tickets voor de nieuwe verbinding zouden vanaf midden november te boeken moeten zijn, staat op de website te lezen.

De verbinding zou tot stand komen in samenwerking met de Belgische spoormaatschappij NMBS, die de nachttrein in België op sleeptouw zou nemen. “NMBS wil een actieve rol opnemen in het verbinden van de Europese steden per trein”, reageert de maatschappij. In december 2020 zou ÖBB ook een nachttrein willen inleggen vanuit Oostenrijk naar Amsterdam.




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • MICHEL Van Eycken

    Op voorhand hopeloos geval samenwerken !! met NMBS , gaat nooit rendabel zijn

  • Nils De Vriendt

    Voor de juiste prijs een absolute topper!

  • bart van camp

    Waw 100 vluchten per dag en 2 treinen in de week... Benieuwd naar de prijs...Wanneer maakt de overheid eens echt werk van milieuvriendelijke alternatieven?