Minister Beke en Garantiefonds raden toeristen die vastzitten in hotel af om nog eens verblijf te betalen

Federaal minister Wouter Beke.
BELGA Federaal minister Wouter Beke.
Minister van Consumentenzaken Wouter Beke (CD&V) maant toeristen aan om zeker niet nog eens te betalen in een hotel als ze daar gegijzeld worden. Het Garantiefonds Reizen betaalt die sommen niet terug, waarschuwde Beke in ‘De Ochtend’ op Radio 1.

Hoteleigenaren eisen tot duizenden euro’s van verschillende Belgische Thomas Cook-klanten, omdat zij hun geld nog niet kregen van de reisorganisatie. Zo zitten twee Vlaamse koppels vast in een Spaans hotel. “Ze deblokkeren onze kaarten pas als we 1.038 euro betalen”, zeggen ze. Volgens Neckermann mogen de toeristen het bedrag niet betalen omdat het niet zeker is of ze het geld ooit zullen terugzien. 

Men maakt misbruik van de kwetsbare situaties waarin die reizigers zitten. Ik kan maar één boodschap geven: ga daar niet op in

Minister van Consumentenzaken Wouter Beke

Ook Beke raadt dus toeristen af om nog eens voor hun verblijf te betalen. Het Garantiefonds Reizen vergoedt reizigers die hun vakantie in het water zien vallen en brengt gestrande vakantiegangers terug, maar dergelijke extra kosten in hotels vallen niet onder die regeling, waarschuwt hij. “Dat zijn verschrikkelijke situaties. Men maakt misbruik van de kwetsbare situaties waarin die reizigers zitten. Ik kan maar één boodschap geven: ga daar niet op in.”

Dezelfde boodschap klinkt bij het Garantiefonds Reizen. “Dat is totaal tegen de rechtsregels”, zei directeur Mark De Vriendt. “Desnoods moeten ze aankloppen bij lokale autoriteiten of bij de ambassade.” Gestrande reizigers boeken ook maar beter geen terugvlucht op eigen initiatief, waarschuwt het Garantiefonds op zijn website. Wie dat wel doet, riskeert de tickets niet terugbetaald te krijgen. 




41 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • patrick feyen

    Dat hij dan voor een oplossing zorgt

  • Moehmena Rahous

    Opgelet! Het GFG (garantiefonds) in de reissector dekt enkel de toeristen die boekten via een bij het GFG aangesloten kantoor. Zie hun website : "Als uw reisorganisator, doorverkoper of reisbureau aangesloten is bij GFG®, dan zit u goed. Het GFG® komt immers tussen en biedt u oplossingen."

  • valee frans

    hij zal het zeggen zit er maar eens in tunesie of een ander land op straat is geen optie

  • anna vandenberg

    Moehmena Rahous, ik geef je helemaal gelijk, met mensen die in de problemen geraken door een faillisement van de aannemer die moeten ook de rekening betalen. De aannemer start 's anderdaag een firma en politci staan in de rij om lintjes door te knippen. Het is een luxeprobleem van de reizigers en die moeten maar zien dat ze thuis geraken een geduppeerd gezin met een bouwprobleem moet ook zien dat ze rekeningen betalen en anders komt de deurwaarder of de bank.

  • Erik De Smet

    Beste Moehmena Rahous, u haalt een verkeerde vergelijking aan. In de bouwsector kan de verschuldigde RSZ van een onderaannemer opgeëist worden bij de hoofdaannemer. Het zou straf zijn dat elke onderaannemer aansprakelijk zou zijn voor de hoofdaannemer.