Meer klachten over ‘spookvluchten’: vandaag reis boeken, morgen geannuleerd

De meeste klachten die bij Test Aankoop binnenlopen, gaan over Ryanair.
Photo News De meeste klachten die bij Test Aankoop binnenlopen, gaan over Ryanair.
Test Aankoop ontvangt sinds kort klachten over spotgoedkope aanbiedingen van luchtvaartmaatschappijen, die vervolgens direct worden geannuleerd. Andere vluchten naar dezelfde bestemming worden vervolgens tegen veel hogere prijzen aangeboden. “Dit kan echt niet”, zegt Simon November van Test Aankoop. 

Sinds het begin van de coronacrisis krijgt Test Aankoop 30 procent meer klachten over reizen en luchtvaart, zo meldt de consumentenorganisatie in een persbericht. De meeste klachten zijn aan het adres van Ryanair, gevolgd door TUI en Brussels Airlines.

Test Aankoop stelt vast dat er nog heel wat luchtvaartmaatschappijen zijn die weigeren om geannuleerde vluchten terug te betalen. Ook de vouchers, die reizigers krijgen ter compensatie, laten vaak te lang op zich wachten. “De wetgeving is nochtans duidelijk en moet dus correct worden toegepast door de luchtvaartmaatschappijen”, aldus Test Aankoop.

‘Spookvluchten’

De consumentenorganisatie ontvangt sinds kort ook klachten over ‘spookvluchten’. “Het gaat om spotgoedkope aanbiedingen, die vervolgens direct worden geannuleerd. Andere vluchten naar dezelfde bestemming worden vervolgens tegen veel hogere prijzen aangeboden. De luchtvaartmaatschappijen bieden een voucher aan om consumenten tegemoet te komen, maar voldoen zo niet aan hun verplichting tot onmiddellijke terugbetaling of het voorstellen van een alternatieve vlucht zonder extra kosten”, klinkt het bij Test Aankoop.

“Wij zullen niet aarzelen om de nodige acties te ondernemen, zoals een vordering tot staking, om een einde te maken aan deze praktijken”, aldus nog Simon November van Test Aankoop.

Lees ook:

REPORTAGE. Bang dat de maskers vallen: zo voelt het om met 180 passagiers van Brussel naar Rome te vliegen (+)

Het regent klachten over vliegmaatschappijen: “Corona als excuus om vliegen duurder te maken” (+)

Urenlang met 200 anderen in smalle buis: hoe coronaveilig is vliegen? (+)




5 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Lies Coppens

    Ik heb vandaag hetzelfde probleem met ryanair. Maanden geleden geboekt. Woensdag ingecheckt en vandaag 2 dagen later, boeking verdwenen zonder enig bericht. Geen enkel spoor meer, geen boekingsnummer, geen vluchtnummet. Alle gegevens zijn verwijderd van my ryanair. Ik krijg niemand te/pakken. Via chat krijg ik steeds een standaardantwoord met de vraag of ik gevonden heb wat ik zocht. Klk ik op nee, dan krijg ik weer een standdardantwoord met andere opties en begint het spelletje opnieuw.

  • Luc D'haese

    Zelf geen probleem met TUI.

  • Yvette Dekleermaeker

    Mocht dit na controle kloppen, reizigers gratis ter plaatse brengen en terughalen met als sanctie het tijdelijk of permanent intrekken van de vergunning.

  • Koen Theys

    Straf die dan toch gewoon wat is het probleem eigenlijk?!?

  • Piet Deroover

    Ook een manier om geld in het bakje te krijgen. Onbestaande vluchten verkopen en daarna een tegoedbon geven. Slim bekeken maar onaanvaardbaar.