Marc (62) en Chantal (57) zitten vast in Tunesië: “Geen idee waar we zullen overnachten”

Marc en Chantal waren er vanmorgen nog gerust in, maar nu slaat de paniek toe. “Geen idee waar we zullen overnachten.”
RV/HLN Marc en Chantal waren er vanmorgen nog gerust in, maar nu slaat de paniek toe. “Geen idee waar we zullen overnachten.”
Van de hemel naar de hel: zo lijkt het te gaan voor Marc (62) en Chantal (57) uit Waregem, die vastzitten in hun hotel in Tunesië. “Eerst was alles in orde”, zeggen ze. “Onze vlucht kon niet doorgaan. Maar we mochten onze kamer houden en konden verder genieten van het hotel.” Maar vanmiddag bleek dat ze uit hun kamer moesten. “Plots staan we ongeveer op straat”, zegt Chantal. “Geen idee waar we zullen overnachten straks.”

Marc en Chantal boekten hun vakantie bij Neckermann. Ze vertrokken al op 17 september, vanuit ons land naar Zarzis, een kustgemeente in het zuidoosten van Tunesië. Ze verblijven er in hotel ‘Odyssee Resort & Thalasso’. Hun vakantie verliep fantastisch, tot ze gisteravond een brief kregen. “Daarin stond dat door het failissement van Thomas Cook onze terugvlucht naar België, die vanmorgen om 8.45 uur gepland was vanuit Djerba, niet kon doorgaan”, vertelt Chantal. Naast het koppel uit Waregem, verblijven nog tientallen Belgen in hetzelfde hotel, die allemaal in dezelfde situatie zitten.

Menselijkheid

Vanmorgen kwamen ze samen in de lobby. Een Tunesische reisleider van Thomas Cook kwam ter plaatse. “Hij zei dat hij wellicht zelf zijn job kwijt is, dus dat hij dat eigenlijk niet hoefde, maar dat hij uit menselijkheid toch was komen opdagen. Maar hij had niet veel nieuws. Er zou iemand van de Belgische ambassade zich bekommeren om ons lot.” De Belgen mochten op hun kamers blijven, die vrij waren omdat een heenvlucht naar het hotel niet was doorgegaan. 

“Toen was alles nog in orde”, zegt Chantal. “Het leek alsof onze vakantie gewoon langer zou duren.” De sfeer zat goed, niemand was ongerust. Maar vanmiddag volgde een zware domper. 

Hotel Odyssee Resort & Thalasso, waar ze verblijven.
RV Hotel Odyssee Resort & Thalasso, waar ze verblijven.

“Vanmiddag bleek plots dat we toch uit onze kamers moesten. Het hotel kreeg bij Thomas Cook niemand vast om mee te communiceren. Een heel onaangename wending”, zegt Chantal. “We staan nu zo goed als op straat. En volgens Neckermann zijn er vandaag geen vluchten meer. Waar moeten jullie dan naartoe? “Dat weet ik niet. We proberen het reisbureau te bellen en de ambassade, maar we krijgen  geen gehoor. Waarschijnlijk worden die overdonderd door ongeruste reizigers. Geen idee waar we vanavond overnachten.”

“Betaal geen extra kosten”

Intussen circuleren verschillende verhalen van reizigers die op hotel geconfronteerd worden met extra kosten, ook al hebben zij de vakantie al betaald aan Thomas Cook of Neckermann (een merk van Thomas Cook, red.) zelf. Hoteleigenaren eisen tot duizenden euro’s van verschillende Belgische Thomas Cook-klanten, omdat zij hun geld nog niet kregen van de reisorganisatie.

Voor Rob (51) en Vera (55) Verhoeven uit Tilburg zat hun huwelijksreis er al na één dag op. “We mochten onze kamer niet meer in als we niet bijbetaalden”, klinkt het.

Ook Els Luyten (27) en haar vriend Roel Speybrouck (29) uit Merchtem boekten een reis naar Tunesië, maar zagen hun vakantie in duigen vallen. “We willen gewoon terug naar huis”, getuigt Els vanuit Hammamet.

Ook twee koppels uit Klein-Brabant mochten tijdens hun Neckermann-reis naar het Spaanse Roquetas de Mar plots hun kamer niet meer in. “Ze deblokkeren onze kaarten pas als we 1.038 euro betalen”, vertellen ze.

Bekijk ook het verhaal van deze Vlaamse reizigers die bedreigd worden in Tunesië:

Minister van Consumentenzaken Wouter Beke waarschuwt de getroffen reizigers om daar in geen geval op in te gaan. Het Garantiefonds Reizen vergoedt reizigers die hun vakantie in het water zien vallen en brengt gestrande vakantiegangers terug, maar dergelijke extra kosten in hotels vallen niet onder die regeling, waarschuwde hij dinsdag in De Ochtend. “Dat zijn verschrikkelijke situaties. Men maakt misbruik van de kwetsbare situaties waarin die reizigers zitten. Ik kan maar één boodschap geven: ga daar niet op in.”

Ook Mark De Vriendt, directeur van het Garantiefonds Reizen, raadt mensen aan de hoteliers niets extra te betalen. “Dat is totaal tegen de rechtsregels”, zei hij in De Ochtend. “Desnoods moeten ze aankloppen bij lokale autoriteiten of bij de ambassade.” Gestrande reizigers boeken ook maar beter geen terugvlucht op eigen initiatief, waarschuwt het Garantiefonds op zijn website. Wie dat wel doet, riskeert de tickets niet terugbetaald te krijgen. 

Lees ook: 

Wat als hotelbaas extra geld vraagt? En kan ik nog vertrekken als ik vakantie geboekt heb? Dit moeten getroffen reizigers weten




14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ariane Bontinck

    Een echte schande ik weet persoonlijk dat er in het hotel Odyssee in Zarzis niemand aan hun lot werd overgelaten integendeel ze hebben ze zelfs voor overnachtingen gezorgd in een ander hotel dat wat verder gelegen is Safira Palms en voor de rest mochten ze in de Odyssee terug komen consumeren een ganse dag en met het hotelbusje werden ze gevoerd. Ik ken wel een ander hotel eigenaar van een Belg waar het erger aan toe ging en de mensen onmiddellijk moesten betalen of het hotel moesten verlaten.

  • Albert De Vries

    Garantiefonds Reizen (GFG) zegt: "Bescherming van uw gemoedsrust. In het geval van een faillissement van uw reisorganisator, doorverkoper of reisbureau zijn er 3 mogelijkheden: -U krijgt uw voorschot terug. Zo kunt u een andere reis boeken. -U kunt toch op reis gaan, zonder dat u enige hinder ondervindt. -U kunt uw reis in de beste omstandigheden voortzetten. In elk geval komt GFG tussen en neemt de verantwoordelijkheid over. GFG zorgt dus telkens voor een passende oplossing"

  • Albert De Vries

    @Romy Snijers "Brussels Airlines heeft alleen vluchten geannuleerd die volledig door Thomas Cook afgehuurd waren, geen gemengde vluchten. Daar is niets onwettelijk aan". Dat is uiteraard onwettig want de reizigers hebben niets te maken met het contract en betalingen tussen Brussels Airlines en Thomas Cook. Thomas Cook was nog niet failliet én het Garantiefonds Reizen dient indien zo Brussels Airlines te vergoeden

  • Mohamed Mak

    buiten de stad is het goedkoper stad is tegenwoordig te duur .....

  • Wim Haelewyn

    Iedereen zegt maar wat, maar er effectief iets aan doen ho maar... BZ zou er zich beter mee bemoeien en gewoon iedereen terug halen. Hun kosten moeten ze later maar verhalen op de curator. Zo voelen ze ook eens wat het is, wachten op je geld en het misschien nooit terug zien.