KLM vervangt één vlucht Brussel-Amsterdam door treinrit

ANP XTRA
De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM schrapt vanaf eind maart één van de dagelijkse vluchten tussen Brussel en Amsterdam. Passagiers zullen in de plaats daarvan met de hogesnelheidstrein Thalys kunnen reizen tussen Brussel-Zuid en de Amsterdamse luchthaven Schiphol. 

KLM vliegt vanop Zaventem momenteel nog vijf keer per dag van en naar Schiphol. Maar vanaf 29 maart 2020 wordt dat dus vier keer. Eén dagelijkse vlucht, die in de late namiddag vertrekt vanuit Amsterdam en in de vooravond terugkeert, wordt geschrapt. KLM zal in de plaats “stoelcapaciteit” aanbieden op de Thalys.

De aankondiging is een eerste stap in de plannen van de luchtvaartmaatschappij om het aantal vluchten tussen Brussel en Schiphol geleidelijk af te bouwen. “KLM heeft al vaker aangegeven voorstander te zijn van het vervangen van korteafstandsvluchten door de trein, zolang het treinproduct een volwaardig alternatief is qua snelheid, betrouwbaarheid en comfort voor de reiziger”, klinkt het in een persbericht.

22 minuten

De verbinding met Amsterdam is de kortste route vanop Brussels Airport. Een vlucht duurt soms maar 22 minuten. Vorig jaar vlogen bijna 278.000 mensen tussen beide hoofdsteden, zo bleek onlangs nog. Velen vliegen naar Schiphol om daar over te stappen op een langeafstandsvlucht van KLM.

Maar dergelijke korte vluchten komen regelmatig onder vuur te liggen omwille van hun klimaatimpact. Volgens Thalys ligt de CO2-uitstoot voor de trip per trein tot 25 keer lager dan de reis Brussel-Amsterdam per vliegtuig. Het verwacht dat 13.000 reizigers per jaar de trein zullen nemen in plaats van het vliegtuig.

De beslissing van KLM is niet alleen ingegeven door klimaatoverwegingen, er zit ook een commerciële redenering achter. Op Schiphol is er immers nog nauwelijks plaats voor extra vluchten. Door korteafstandsvluchten te schrappen, komt er ruimte vrij voor extra langeafstandsbestemmingen. 




11 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Tom De Bondt

    Een tijd geleden geland op zaventem, iemand had een transit naar Amsterdam met de trein. Alle treinen waren afgeschaft, NMBS kon geen informatie geven, je moest op eigen kracht thuis geraken. Ik ben mee kunnen rijden met een passagier die men kwam ophalen. Wat die man gedaan heeft weet ik niet.....

  • Johan Van Biesen

    De drogreden 'klimaat' is dus niet van toepassing, het gaat er hen enkel over het feit dat ze meer lucratieve lange afstandsvluchten kunnen inlassen door hier en daar een korte afstandsvlucht af te schaffen, alles draait rond poen pakken, vergeet dat nooit, en alle roze olifanten en zeemeerminnen verhalen zijn goed om ons te bedriegen.

  • HUGO COOLSAET

    22 minuten Amsterdam-Brussel maar je moet wel 1u op voorhand inchecken, dus tijdig vertrekken en bij aankomst verlies je ook nog wat tijd. Regeringen zouden eigenlijk korte vluchten moeten verbieden.

  • Christian Delgoffe

    Begrijp niet waarom er met KM nog gevlogen wordt tussen Schiphol en Zaventem terwijl er voor Air France gereden wordt met de TGV vanuit Brussel - Zuid naar Parijs CDG en dit terwijl Ai France en KLM éénzelfde fusie groep is !

  • Jean-Pierre Vercruysse

    Alternatieven naar gelang de bestemmingen. Brussel Frankfurt. Deze luchthaven heeft heel wat bestemmingen wereldwijd. Verder zijn er nog andere mogelijkheden naargelang de bestemming. Latijns Amerika via Madrid. Heathrow (London) niet mijn voorkeur maar wel goed voor bepaalde bestemmingen. En dit zijn slechts enkele voorbeelden.