Klanten Thomas Cook worden gegijzeld in hotel: “2.000 euro betalen om weg te kunnen”

Faillissement kan leiden tot grootste Britse repatriëringsoperatie sinds WOII

Wanhopige toeristen op de luchthaven van Antalya vragen zich af of ze nog wel thuis zullen geraken vooraleer de touroperator failliet gaat.
Reuters/Twitter Wanhopige toeristen op de luchthaven van Antalya vragen zich af of ze nog wel thuis zullen geraken vooraleer de touroperator failliet gaat.
De Britse reisgroep Thomas Cook houdt momenteel een ultiem crisisoverleg met de grootste aandeelhouders en schuldeisers. De opties drogen stilaan op. Het faillissement kan leiden tot grootste Britse repatriëringsoperatie sinds WOII. De reisgroep die een grote schuldenberg torst, moet dringend 226 miljoen euro weten te vinden om de komende weken te overleven. Ondertussen groeit de ongerustheid bij reizigers en hoteluitbaters. De reizigers vragen zich af of ze nog wel thuis zullen geraken en hoteluitbaters vrezen dat ze hun geld niet meer gaan krijgen van Thomas Cook. In een hotel in Tunesië loopt de situatie uit de hand. De hotelgasten worden er vastgezet door bewakers en gedwongen om geld op tafel te leggen, zo blijkt uit beelden op sociale media. 

De ultieme vergadering die al dan niet gaat leiden tot de redding van Thomas Cook, zou plaatsvinden bij advocatenkantoor Slaughter & May in de Britse hoofdstad. Een bron nabij het dossier verklaarde dat de 200 miljoen pond extra (ruim 226 miljoen euro) die de groep nodig heeft (bovenop de eerder aangekondigde 900 miljoen pond), niet van nieuwe private investeerders zal komen. 

Thomas Cook zou daarom hebben aangeklopt bij de overheid. Er zouden volgens de bron gesprekken lopen, al schreef de Britse krant The Times zaterdag ook al dat het weinig waarschijnlijk is dat de overheid effectief zou tussenkomen. Mogelijk komt er vandaag snel duidelijkheid over de toekomst van de groep. 

Spanning is te snijden

Maar in de vakantieresorts loopt de spanning toch al hoog op. Toeristen vrezen dat ze niet tijdig naar huis zullen kunnen en ook sommige hoteluitbaters zitten met de handen in het haar. Sommigen grijpen naar drastische maatregelen om hun kosten vergoed te zien. In het Tunesische hotel ‘Les Orangers’ in Hammamet, vlak bij Tunis, worden Britse toeristen vastgezet en verplicht om geld op tafel te leggen. Volgens de hotelgasten zou de hoteluitbater hen vragen extra geld te betalen uit angst dat de touroperator niet zal vergoeden wat verschuldigd is voor de boekingen. Voor gasten die weigeren te betalen, blijft de deur op slot. Het zou gaan om sommen tussen 2.000 en 2.800 euro.

De Britse toerist Ryan Farmer beschreef de chaotische situatie in het hotel. “Gasten die normaal naar huis zouden gaan, moesten naar de receptie komen en werden daar verplicht tot het betalen van ‘extra kosten’. Het was duidelijk dat dit te maken heeft met de crisissituatie bij Thomas Cook”, aldus Farmer.

De poorten van het resort blijven potdicht en worden bewaakt door veiligheidspersoneel. “Er stonden vier bewakers die de poort gesloten hielden, niemand mocht door. Ik zou het beschrijven als gegijzeld worden.” Volgens de man moest een 80-jarige vrouw meer dan 2.000 euro ophoesten, ook al had ze de reis al betaald aan Thomas Cook.

“Er was een Ierse hotelgast die met de bewakers probeerde te praten, maar ze lachten alleen maar en hielden de poort toe. Een vertegenwoordiger van Thomas Cook probeert de situatie op te lossen, maar de uitbaters van het hotel lijken niet geneigd om te luisteren.” Bovendien is ook het internet door het hotel afgesloten, waardoor de gasten moeilijker met de buitenwereld kunnen communiceren.

Operatie Matterhorn

Thomas Cook opereert vanuit zestien landen. Jaarlijks verzorgt de reisorganisatie de vakanties van circa 19 miljoen mensen. Indien het Britse reisconcern er niet in slaagt het nodige geld te vinden, dan zal het het faillissement moeten aanvragen in het Verenigd Koninkrijk. Dat betekent dat alle activiteiten meteen zouden worden stopgezet, dat de reisagentschappen moeten sluiten en de vliegtuigen aan de grond blijven, en dat zowat 22.000 jobs bedreigd zouden zijn. Zowat 600.000 toeristen wereldwijd zouden gerepatrieerd moeten worden.

Het zwaartepunt van de activiteiten van Thomas Cook ligt in het Verenigd Koninkrijk. Circa 150.000 Britten genieten momenteel van een vakantie die ze bij het concern boekten. Indien zij gerepatrieerd moeten worden, zou dat de grootste repatriëringsoperatie zijn in het land sinds de Tweede Wereldoorlog.

De verantwoordelijkheid om de Britse toeristen weer naar huis te brengen, ligt bij de Britse luchtvaartautoriteit (CAA). Die heeft een noodplan klaar: ‘Operation Matterhorn’. De naam verwijst naar een Amerikaans bombardement op de Japanse strijdkrachten tijdens WOII. De hele operatie kan tot twee weken duren, wat overeenkomt met de maximale duur van de meeste vakanties bij Thomas Cook.

De kostprijs van de wereldwijde repatriëring wordt geschat op enkele miljarden ponden (waarvan 600 miljoen pond in het Verenigd Koninkrijk).

10.000 Belgen

Wat België betreft, zijn er momenteel zowat 10.000 mensen op reis met Thomas Cook België (met merken Thomas Cook en Neckermann). De reisorganisator is aangesloten bij het Garantiefonds Reizen. Alle pakketreizen vallen onder de bescherming van het garantiefonds. Daardoor is iedereen verzekerd van de uitvoering van zijn vakantie, of van een terugbetaling, klonk het eerder al.

“Het garantiefonds komt tussen om de hoteluitbater, luchtvaartmaatschappij ... te betalen zodat de reizigers hun vakantie kunnen voortzetten, en voor de repatriëring indien dat nodig is”, verzekert ook consumentenorganisatie Test Aankoop.

Thomas Cook heeft in België geen eigen luchtvaartmaatschappij meer. Die werd in 2017 grotendeels overgenomen door Brussels Airlines. De luchtvaartmaatschappij vervoert sindsdien zowat 80 procent van de mensen die bij Thomas Cook een vliegvakantie boeken.

Bevindt u zich als klant van Thomas Cook in een gelijkaardige situatie in het buitenland? Neem dan contact op met onze redactie via 3535@hln.be. Vergeet uw telefoonnummer niet te vermelden. 




67 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Wim Tack

    Dat die hoteluitbaters die gijzelen opsluiten. Als Thomas Cook niet betaald heeft is dat het probleem tussen hotel en Thomas Cook. Ik vind het erg dat de autoriteiten in Tunesië niet ingrijpen. Tunesië zal niet in mijn lijstje staan om er naar toe te gaan.

  • JAN krommentak

    2 dagen nadat het moederbedrijf het faillissement uitsprak bleef men hier in België gewoon doorwerken en mensen op verlof sturen omdat ze anders hun garantie op terugbetaling zouden verliezen een schande !

  • Hans Engelen

    Grappig hoe velen het opnemen voor hotels die denken dat mensen van hun vrijheid beroven toegelaten is. Het interesseert mij geen enkele zier of ze hun geld gehad hebben van Thomas Cook. Dat is tussen hen en Thomas Cook en valt nu eenmaal onder zakelijke risicos. Mensen gijzelen en beroven (ja dit is beroven, deze mensen hebben hun verplichtingen nagekomen en betaald aan thomas cook, hun treft dan ook geen enkele blaam) is een misdaad en moet als dusdanig behandeld worden door de authoriteiten.

  • Tina Colpaert

    Eric Loyens die mensen staan daar in hun badkledij en hun koffer kunnen ze niet pakken want de kamerdeuren zijn geblokeerd en zo weggaan taxi nemen zonder u geld pas in u zwembroek naar ambassade etc ook de uitgang houden ze gesloten artikel niet begrijpend gelezen?

  • danny janssens

    het grootste slachtoffer zijn de hoteluitbaters en hun personeel, zij werken al 3 maanden voor de schone schijn. De toeristen hebben hun vakantie wel gehad al is het niet altijd met het gewenste comfort. Maar Cook zijn de grote misdadigers. Die gasten van het bestuur verdienen levenslange gevangenisstraf