Inpakken en wegwezen met de motorhome

Travelhome
De motorhome heeft een mooie stek veroverd in de reiswereld. Vooral met jonge kinderen is die manier van kamperen een aanrader, al was het maar voor de vrijheid waarover je beschikt. Want met een camper kan je overal gaan en staan, van Argentinië tot Zwevezele. Wij zetten alle do's en don'ts op een rijtje.

Het is een cliché van jewelste, maar het klopt wel: eens een camper, altijd een camper. Het duurt niet lang of je ontdekt de vele voordelen. Zo proef je van het avontuurlijke kampeergevoel, maar dan gecombineerd met een hoger comfortniveau dan van een tent. Eigenlijk neem je je eigen huis mee op reis. Daarnaast is het fijn dat je zo snel of traag kunt reizen als je wil. Nooit hoef je overdag te racen, want 's avonds hoef je niet op een bepaald uur in je hotel te zijn. Ook in het duister kun je nog zonder problemen een parkeerplaats of een plek op de camping opzoeken.

Dicht bij moeder natuur
Meestal logeer je ook heel dicht bij de ongerepte natuur. Tegelijk beschik je soms over een stopcontact met elektriciteit zodat je je eigen potje kunt koken, een douche nemen of 's avonds de batterijen van je camera opladen.

En, niet onbelangrijk: je moet maar één keer uit- en inpakken! Een camper zorgt voor het echte 'on the road'-gevoel: goddelijke landschappen paraderen voorbij je reuzegrote voorruit.

Wie met zijn kinderen op reis gaat, zal snel merken dat zeker kids zich prima thuis voelen in een zwerfauto. Niet alleen hebben ze het gevoel van voortdurend onderweg zijn, door het feit dat je kids tijdens het rijden zelf hun tijd in de camper kunnen doorbrengen behoren vervelende autoritten voorgoed tot het verleden.

A way of life
Met een camper op reis gaan kan dezer dagen haast overal. Gespecialiseerde touroperators bieden zelfs in de meest exotische landen buiten Europa vakanties met een huurmotorhome aan.

De topbestemmingen in Europa zijn Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië. Ook de Noorse fjorden blijven een tot de verbeelding sprekende camperbestemming.

Verder van huis, in de uitgestrekte landschappen en vele nationale parken van de Verenigde Staten en Canada, is een camper de beste manier om het wonderlijke natuurschoon en de lange afstanden optimaal tot hun recht te laten komen.

In de Verenigde Staten is de camper zelfs een way of life. Veel mensen beschouwen het als een tweede thuis, en brengen er al hun weekends in door. Daarom beschikken de meeste campings er ook over draadloos internet.

In Zuid-Amerika zijn Chili en Argentinië veilige camperlanden. Gespecialiseerde camperorganisaties zoals Travelhome (Travelhome) hebben zelfs het schitterende Zuid-Afrika en Namibië in hun aanbod opgenomen.

Zo begin je eraan!

Waar huren?
In tegenstelling tot pakweg een jaar of twintig geleden hoef je niet per se meteen een camper te kopen. En gelukkig maar. Met een aankoopprijs van tussen de 30.000 en 60.000 euro zijn de meeste modellen enkel voor een kapitaalkrachtig publiek weggelegd. Bovendien moet je eerst wel een paar keer uitproberen of deze reisformule je bevalt, in Europa of op een ander continent. Tegenwoordig vind je overal verhuurbedrijven waar je voor korte of langere tijd een camper kunt huren.

Welk model?
Stel jezelf maar één vraag: met hoeveel mensen wil je op vakantie? Dat zal het aantal slaapplaatsen, de grootte van het interieur en dus het model van je motorhome bepalen. Let erop dat je genoeg kastjes hebt om al jullie bagage in op te bergen. Vergeet ook niet dat je dicht op elkaar leeft met je reisgezellen, en dus een groter gekozen model niet te versmaden is.

Wat kost het?
De huur van een motorhome voor 2 tot 4 personen kost in Europa pakweg vanaf 550 euro per week in het laagseizoen, en tussen de 800 à 1.100 euro in het hoogseizoen. Dat lijkt misschien veel, maar vergeet niet dat je met een paar mensen onderweg bent. Bovendien kun je elke dag zelf koken en dus geld besparen. Daarnaast moet je nog wel een deel van je budget reserveren voor brandstof en voor de huur van je campingplaats. Besluit: supergoedkoop is een camper zeker niet, maar voor gezinnen vormt hij een waardig alternatief voor vlieg- en autovakanties (kostprijs vliegtuigtickets, logies...). De procedure op de camping is dezelfde als voor een caravan of een tent. Je betaalt voor een staanplaats, inclusief douches en het gebruik van water en elektriciteit.

Op de website Camper kun je per continent camperprijzen opzoeken.

Speciaal rijbewijs?
Voor een motorhome met een maximaal toegelaten gewicht van 3,5 ton volstaat een rijbewijs B. Ligt het gewicht hoger, dan moet je over een rijbewijs C beschikken. De wegcode voor motorhomes is net dezelfde als die voor een auto. Wat niet wil zeggen dat een camper dezelfde wegligging of manoeuvreerruimte heeft. Daarom krijg je voor je achter het stuur kruipt een grote hoeveelheid praktische raadgevingen en veiligheidsvoorschriften. Het is vooral wennen aan de afstand van het ding (zo'n 9 meter), niet alleen bij het achteruitrijden maar ook bij het nemen van bochten. Maar al na een dag ben je daaraan gewend. De verzekering is inbegrepen in je huurovereenkomst en wordt volledig geregeld door het verhuurbedrijf. Let wel goed op de vrijstelling die je zelf moet betalen. Bij een camperverhuurbedrijf is de pechverhelpingsservice meestal inclusief de huurprijs.

Toch eentje kopen?
Gezien de relatief hoge kostprijs kun je beter kiezen voor een luxueuzere tweedehandscamper dan voor een gloednieuw lowbudgetmodel. De kwaliteit en dus de prijs van een motorhome zit vooral in de afwerking van het interieur, de materialen en elementen als isolatie en verwarming. De meeste campers worden gebouwd op het chassis van een bestelwagen. Zo is de Fiat Ducato dé 'donorwagen' bij uitstek.

Hoeveel km per dag?
Dat hangt natuurlijk van je eigen zin en goeddunken af. Omdat een motorhome meestal zeer comfortabel rijdt, is de verleiding groot om elke dag tussen 200 en 400 km af te malen. Da's jammer, want zo laat je een heleboel bezienswaardigheden of interessante stopplaatsen links liggen. Zoals gezegd: met een motorhome is je vrijheid absoluut, je kan dus gerust je dagplanning volledig omgooien.

Is kamperen gratis?
In ons land, Duitsland, Luxemburg en Nederland is wildkamperen verboden - en daar valt overnachten in je camper langs de kant van de weg ook onder. Je kunt wel terecht op tal van gratis staanplaatsen.

In Noorwegen, Zweden en Finland is het officieel toegestaan om overal met je camper een plekje te zoeken, zelfs op privéterrein - 'allemansrecht' heet dat in juridische termen. Je moet wel steeds de toestemming vragen van de eigenaar.

In Engeland, nog zo'n schitterende regio voor motorhomes, is wildkamperen aan een aantal strikte regels gebonden.

In het zuiden van Frankrijk - de Provence en de Côte d'Azur - treedt men streng op tegen wie overnacht in zijn zwerfauto buiten campings of staanplaatsen. Een overzicht van de reglementering in Europa vind je in gespecialiseerde campergidsen.

Geldt er een maximaal gewicht?
Ja. Hierboven las je al dat de meeste motorhomes een maximaal toegelaten gewicht van 3,5 ton hebben, en dus een B-rijbewijs volstaat. Om het exacte laadvermogen van je type motorhome te kennen, moet je het rijklaargewicht kennen. Dit is het leeggewicht van de motorhome inclusief brandstof-, water- en gasvoorraad (voor 90% gevuld). Die cijfers hoef je gelukkig niet zelf te berekenen, maar vind je op de technische fiche of het gelijkvormigheidsattest. Trek daar nog eens 75 kg per persoon af, en je kent het resterende laadvermogen.

Wat met de bevoorrading?
Een camper is een huis op vier wielen, maar dat wil ook zeggen dat je je afval permanent meezeult. Om de paar dagen moet je dus je afvalwater lozen en het chemische toilet reinigen. Elke grotere camping beschikt over de faciliteiten om dat te doen. In Frankrijk kun je er zelfs voor terecht bij tankstations en grote supermarkten. Van die gelegenheid kun je dan ook gebruik maken om je voorraad vers water aan te vullen.

Drie types
Motorhomes bestaan in 3 types, elk met een eigen ruimte- en comfortniveau. Binnen die types kun je verschillende prijscategorieën onderscheiden, van 'basic' tot 'zeer luxueus'.

Alkoof
De 'klassieke' motorhome, die bestaat uit een uitstekende bovenbouw boven de bestuurderscabine, waarin een tweepersoonsbed is ondergebracht. Dat bereik je via een laddertje. Echt veel hoofdruimte heb je niet als volwassene. Dat maakt het alkoofmodel bijzonder geschikt voor gezinnen met kinderen. Qua prijs levert dit type de meest voordelige huurtarieven op. Nadeel: wat hoger brandstofverbruik, en ook meer wind door de grote afmetingen.

Kos
Kos

Semi-integraal
Ook wel 'profilé' genoemd. Boven de stuurhut heb je geen slaapplaats, maar een niet-uitstekende en gestroomlijnde bovenbouw die fungeert als opbergruimte. Dit type camper is vaak iets luxueuzer ingericht met een grote koelkast of een oven. Het chassis bevindt zich iets lager en het dak is meestal iets minder hoog, waardoor je meer voeling hebt met het wegdek. Ideaal voor alleenreizende koppels en senioren.

Kos
Kos

Integraal
De crème de la crème van de camperwereld. De bestuurderscabine is niet afgescheiden, maar vormt één geheel met het wooncompartiment. Zelfs het dashboard maakt deel uit van het meubilair. Je kunt ook niet meer zien welk oorspronkelijk basisvoertuig onder de motorhome zit. Boven het bestuurderscompartiment hangt een bed tegen het plafond van de cockpit, waardoor er plaats vrijkomt voor een ruime keuken. Resultaat: luxe, ruimte en comfort zijn bij dit type campers het grootst, en dat vertaalt zich uiteraard in de hoogste prijzen.

Kos
Kos

Logeren op het platteland
In Nederland kun je logeren in de vrije natuur op bijna 140 erkende Natuurkampeerterreinen. Je geniet er ongestoord van een puur natuurlijke rust in prachtige landschappen. De kampeerterreinen zijn verzameld in Het Groene Boekje 2014, te bestellen via Natuurkampeerterreinen.

In Frankrijk kun je gratis logeren bij de boer. Met de jaarlijkse lidmaatschapskaart van France Passion (29 euro) kun je 24 uur lang je motorhome stallen op de gronden van meer dan 1.800 boerderijen en wijngaarden.

Info: France Passion

In Italië heet dit agro-campingsysteem Fattore Amico en kost het 35 euro. Verwacht niet veel voorzieningen, het is echt logeren op de buiten, zonder elektriciteit en douches.

Info: Fattore Amico