In vijf uur naar het zuiden

SNCF
Voor wie geen zin heeft in lange wachtrijen aan de check-in, oplopende bagagekosten of stressvolle veiligheidscontroles vormen treinreizen een goed alternatief voor het vliegtuig. Treinreizen is sexy en weer helemaal in. Want een nieuwe reeks hogesnelheidstreinen heeft ervoor gezorgd dat je in alle comfort en sneller dan ooit naar alle uithoeken van Europa kan.

Met de trein reizen is een andere manier van onderweg zijn. Op het eerste gezicht gaat het allemaal een stuk trager dan met het vliegtuig. Maar voeg bij dat laatste nog vertragingen en de tijd die je soms verliest met het wachten op je bagage, en je krijgt een heel ander verhaal.

File in de lucht
Bovendien voorspellen specialisten dat in 2030 de helft van alle vliegreizen vertraging zal hebben of zelfs geannuleerd zal worden, omdat het luchtverkeer net zoals dat op de weg volledig dichtslibt. Tegen 2030 zou het aantal vliegtuigen in het Europese luchtruim zelfs verdubbelen tot 20,4 miljoen.

Zeker bij trajecten die maximaal rond de vijf, zes uur in beslag nemen, is de trein een heel interessant alternatief. Treinmaatschappijen zien hun bezettingsgraad de laatste jaren dan ook gevoelig stijgen, en ook bij Eurostar nam zowel het aantal zakelijke als privé-reizigers in 2013 opnieuw toe.

Frankrijk is het per trein best bereikbare buitenland voor wie op zoek is naar een dichtbij gelegen vakantie in de zon, en het land waar de trein de luchtvaartmaatschappijen de komende jaren ongetwijfeld pijn zal doen. Avignon, Marseille, Nîmes en Montpellier in Zuid-Frankrijk liggen dankzij de hogesnelheidstreinen binnen handbereik en vormen met reistijden rond de 5,5 uur een prima alternatief voor het vliegtuig.

Groen
Een andere grote troef van treinreizen is het comfort waarmee je reist - van de fauteuil waarin je lekker je benen kan strekken, via de wifi tot het ruimtelijk gevoel, dat heel anders is dan het bijeengepropt zitten op een lowcostvlucht. Zonder files kun je stressvrij een boek lezen terwijl je naar je vakantiebestemming spoort, een flesje wijn voor je neus, genietend van het landschap dat voorbijglijdt.

Kos

Nog een andere troef van treinen in dit duurzame tijdperk is van ecologische aard. Eén kilometer met de Franse TGV zorgt per passagier voor 6 gram CO2-uitstoot. Bij een vliegtuig is dat per passagier maar liefst 209 gram per kilometer, 35 keer zoveel.

Duurdere tickets
Het grootste minpunt van de hogesnelheidstrein is nog de prijs. Maar ook die is relatief geworden, zeker als je ziet wat bagage op het vliegtuig tegenwoordig kost. Als je ruim op voorhand boekt, dan betaal je slechts een fractie. Als je je ticket tussen de 90 dagen en 14 dagen op voorhand bestelt, kun je bijvoorbeeld vanuit Brussel-Zuid met de TGV naar Marseille voor 59 euro, alles inbegrepen. Reserveer je een paar dagen vooraf, dan betaal je een ander tarief in tweede klasse: 149 euro.

Zo plan je online je treinreis
De beste manier om online te plannen is via de Duitse site Bahn hafas, die ook een Nederlandstalige versie heeft (knop rechts bovenaan). Dat is het enige online treinboekje dat elk station in Europa bestrijkt en waarop je probleemloos in een database kunt opzoeken hoe en wanneer je het best van bijvoorbeeld Warschau via Keulen naar Mechelen spoort. Met het juiste perron en het aantal overstappen erbij!

Wie is de man in treinzetel 61?
Dé site om voordelig en slim met de trein te reizen is Seat 61. Dat is een uit de hand gelopen hobby van de Britse treinspecialist Mark Smith. Net zoals in zijn boek The Man In Seat 61 vind je er alles om op de meest efficiënte manier met de trein door Europa te reizen, met tips over de goedkoopste treintarieven, het boeken van je plaats, reizen met kinderen, rail-passes, slaaptreinen of de combinatie fiets-trein.

Twee keer vlugger van Parijs naar Spanje
Sinds eind december 2013 kun je met de TGV/AVE rechtstreeks drie keer per dag vanuit het Parijse Gare de Lyon naar Barcelona reizen tegen 320 km/uur, via Montpellier en Avignon. Dat wil zeggen dat de gewone treinverbinding (12 uur) met de helft wordt ingekort en je in 6 uur en 17 minuten in Catalonië staat. Ook in Figueras en Girona is een stop voorzien.

Maar deze trein maakt het vooral interessant om in Spanje de citytrips als een parelsnoer aan elkaar te rijgen. Wil je je citytrip Madrid combineren met het schitterende Sevilla, dan spoor je daar met de Spaanse hogesnelheidstrein AVE in slechts 2,5 uur naartoe. Je kunt ook in sneltempo van Madrid naar Barcelona. En Malaga aan de Costa del Sol ligt nog maar 2 uur en 20 minuten rijden van Madrid, in plaats van 4 uur zoals vroeger. Of: hoe je een Spaanse citytrip perfect kunt combineren met een strandvakantie.