Huwelijksreis Vera en Rob na amper 1 dag afgelopen: “Taxi besteld en vlucht naar huis geboekt”

Voor Rob (51) en Vera (55) Verhoeven zat hun huwelijksreis er al na één dag op.
RV Voor Rob (51) en Vera (55) Verhoeven zat hun huwelijksreis er al na één dag op.
Voor Rob (51) en Vera (55) Verhoeven uit het Nederlandse Tilburg zat hun huwelijksreis er al na één dag op. “We mochten gisteren onze kamer niet meer in als we niet bijbetaalden. Het ging om ongeveer 150 euro per nacht dat we zouden blijven”, zegt Rob. Een reisleider van Neckermann adviseerde hen om dat niet te doen. “Onder begeleiding van veiligheidsagenten haalden we onze kamer leeg.” Het pas getrouwde koppel boekte zelf een vlucht terug naar huis.

Rob (51) en Vera (55) Verhoeven uit Wateringen bij Tilburg trouwden afgelopen weekend. Daarna trok het paar op huwelijksreis naar Tenerife. Ze hadden via vakantiediscounter.nl een Neckermann-vakantie geboekt in Hotel Cleopatra, in Playa de las Américas, met vertrek vanuit Schiphol. Net bij hun vertrek, afgelopen zondag, begonnen de perikelen rond het faillissement van Thomas Cook.

“Toen we zondag aankwamen, liep het al fout”, zegt Rob. “Ze vertelden in ons hotel dat we mochten blijven, als we 1.200 euro oplegden. Terwijl we onze vakantie al betaald hadden. Maar ze hadden nog geen geld ontvangen van Thomas Cook. We hebben een reisleider gebeld, die zei dat we naar een ander hotel moesten. Toen ik dat uitlegde aan het hotel, mochten we plots toch blijven. Het komt wel in orde, zeiden ze.”

150 euro per nacht

Een dag later bleek dat niet te kloppen. “Plots mochten we onze kamer niet meer in”, vervolgt Rob. “We zaten dus vast in de hotellobby. We moesten 150 euro betalen om nog een dag langer te blijven. Daar stonden we dan aan de receptie, zonder onze spullen, en niet weten wat te doen. Uiteindelijk kregen we iemand van Neckermann aan de lijn. Hij raadde ons aan om iet te betalen.”

350 euro voor terugvlucht

“We mochten onder begeleiding van veiligheidsagenten onze kamer leegmaken. Daarna namen we voor 30 euro een taxi naar de luchthaven.” Daar zaten ze vanmorgen, te wachten op hun terugvlucht. “Die hebben we zelf geboekt, dat kost ons nog eens 350 euro.”

“Betaal geen extra kosten”

Intussen circuleren verschillende verhalen van reizigers die op hotel geconfronteerd worden met extra kosten, ook al hebben zij de vakantie al betaald aan Thomas Cook of Neckermann (een merk van Thomas Cook, red.) zelf. Hoteleigenaren eisen tot duizenden euro’s van verschillende Thomas Cook-klanten, omdat zij hun geld nog niet kregen van de reisorganisatie.

Minister van Consumentenzaken Wouter Beke waarschuwt de getroffen reizigers om daar in geen geval op in te gaan. Het Garantiefonds Reizen vergoedt reizigers die hun vakantie in het water zien vallen en brengt gestrande vakantiegangers terug, maar dergelijke extra kosten in hotels vallen niet onder die regeling, waarschuwde hij dinsdag in De Ochtend. “Dat zijn verschrikkelijke situaties. Men maakt misbruik van de kwetsbare situaties waarin die reizigers zitten. Ik kan maar één boodschap geven: ga daar niet op in.” 

Het overkwam ook twee Vlaamse koppels uit Klein-Brabant tijdens hun Neckermann-reis naar het Spaanse Roquetas de Mar. Ze zitten in zwembadkledij in de foyer en kunnen niet naar hun kamer. “Ze deblokkeren onze kaarten pas als we 1.038 euro betalen.”

Ook Els Luyten (27) en haar vriend Roel Speybrouck (29) uit Merchtem boekten een reis via Neckermann. Ze trokken naar Tunesië, maar zagen hun vakantie in duigen vallen. “We hebben echt een limiet bereikt. We willen gewoon terug naar huis”, getuigt Els vanuit Hammamet.

Bekijk ook het verhaal van deze Vlaamse reizigers die bedreigd worden in Tunesië:




53 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Pieter Van den Abbeele

    Lijkt me vrij logisch dat een hotel vraagt om betaald te worden. Zeker indien de kosten nadien aan de reizigers toch vergoed worden door het Garantiefonds Reizen zie ik hier geen probleem in. Is niet leuk maar zou in hun geval gewoon betalen, genieten van de reis en dan nadien krijg je je kosten terug. No drama..

  • Edmond Dillien

    Die hotels gijzelen mensen en eisen losgeld, wanneer die mensen terug in België zijn moeten zij een klacht indienen tegen die hoteleigenaars, kwestie van die hun leven ook te verpesten want als er een veroordeling van komt kunnen ze misschien internationaal geseind worden en dat gaan die oelewappers niet graag hebben want dan kunnen ze voor de rest van hun rijkeluisleven in hun eigen land blijven, of een arrestatie riskeren. Ik hoop dat ze het allemaal doen en gelijk krijgen.

  • Davy Laureys

    Zelf alles boeken en dan heb je dat niet voor

  • emiel hayen

    Die hotels en landen vermijden bij vakantie, laat ze de vruchten plukken van hun gedrag.

  • Leopold Bielen

    Hallo ministers van België, word eens wakker!!! Zorg dat het leger haar vliegtuigen gebruikt om ALLE Belgen terug te halen. Doen en niet zeveren, daar heeft niemand iets aan! Dus actie, NU!!!