Giftig gas in cockpit tast hersenen piloten aan

thinkstock
Honderden piloten worden doodziek en lopen zelfs hersenschade op door giftige zenuwgassen, afkomstig uit de motorolie, die de cockpit worden binnengezogen. Dat blijkt uit nieuw, internationaal onderzoek. Ook passagiers die vaak vliegen, lopen mogelijk gevaar.

Het giftige goedje - TCP - is een additief van motorolie. Doordat de temperatuur in de straalmotoren gemakkelijk 600 graden haalt, verdampt de stof en komt ze via het airconditioningsysteem als een zenuwgas het vliegtuig in. "Passagiers komen slechts gedeeltelijk met die lucht in contact, omdat de zuurstof in de cabine wordt 'hergebruikt' tijdens een vlucht. Maar in de cockpit krijgen de piloten constant rechtstreekse luchttoevoer van de motoren", zegt dokter Michel Mulder, die meewerkte aan het onderzoek van de gerenommeerde Amerikaanse Duke University. "Zo'n 3% van de piloten is daar erg gevoelig voor en krijgt binnen de drie jaar gezondheidsproblemen. Bij nog eens 30% is dat na 15 jaar."

De symptomen van het 'aerotoxisch syndroom' gaan van extreme vermoeidheid, over ontstekingen in de zenuwen, tot zelfs hersenschade. Een Britse piloot stapte eind 2012 uit het leven omdat de ziekte hem te veel werd. Ook Belgische piloten hebben hun droomcarrière al moeten opgeven. "Tunnelvisie, slapende handen en voeten, dubbel zicht, misselijkheid, duizeligheid, hoofdpijn, ademhalingsproblemen, hartritmestoornissen... Op een dag val je flauw en is het over", luidt het. Velen moeten al jaren neurologische en/of hartmedicatie slikken. Steeds meer vakbonden dringen intussen bij luchtvaartmaatschappijen en vliegtuigbouwers aan op maatregelen.

LEES ER MEER OVER VANDAAG IN HET LAATSTE NIEUWS, OOK VERKRIJGBAAR IN DIGITALE VERSIE