Europese aanbevelingen voor vliegverkeer: verplichte mondmaskers en een gezondheidsverklaring

Reizigers checken in op de luchthaven van Brussels Airport.
AP Reizigers checken in op de luchthaven van Brussels Airport.
Er is een Europees protocol klaar voor als het vliegverkeer herneemt. Volgens de aanbevelingen zullen passagiers onder meer steeds een mondmasker moeten dragen en bij de check-in een Covid-19-verklaring moeten ondertekenen.

Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) en het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) hebben een reeks maatregelen opgesteld voor luchtvaartpersoneel en reizigers. De luchtvaartmaatschappijen en luchthavens zullen die richtlijnen in de praktijk moeten omzetten. 

Reizigers moeten volgens de aanbevelingen een mondmasker dragen vanaf het moment dat ze de luchthaven binnenkomen tot op hun bestemming. Voor kinderen onder zes jaar is een uitzondering mogelijk. Zeker bij lange reizen zullen passagiers voldoende maskers moeten voorzien, want in principe moeten ze om de vier uur vervangen worden.

De afstandsregel van 1,5 meter is aanbevolen, "indien mogelijk" tijdens alle etappes van de reis. De luchtvaartmaatschappijen hebben al laten verstaan dat zoiets moeilijk is in het vliegtuig, omdat het zou leiden tot minder volle toestellen en daardoor hogere ticketprijzen. Als de afstand niet gerespecteerd kan worden, is een strikte naleving van de andere preventiemaatregelen belangrijk en zijn medische mondmaskers aanbevolen. 

Reizigers zullen volgens het protocol ook een "gezondheidsstatement" moeten invullen binnen 12 uren voor de vlucht. Daarin zullen ze moeten bevestigen dat ze in de laatste 14 dagen geen Covid-19 hebben gehad, dat ze geen symptomen van de ziekte hebben of dat ze niet in dicht contact geweest zijn met een Covid-patiënt.




51 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Guiliaume Claes

    Er bestaan ook nog autocars. Veilig en comfortabel reizen. De veiligheid maatregelen zijn hier veel beter te controleren. Handen ontsmetten bij het instappen en verplicht mondmasker dragen tijdens de ganse reis. Een passagierslijst voor de opvolging bij eventuele opvolging van covid. Helaas vergeet iedereen deze sector.

  • Arne Van de Maele

    Mensen die het vliegen willen verbieden met als achterliggende reden het milieu zouden eens moeten nadenken over alternatieven dan, met de auto kom je de plas niet over en een cruiseschip verbrand (veel) meer brandstof die schadelijker is voor het milieu dan kerosine ook al hebben ze meer passagiers aan boord. En autovakanties goed en wel allemaal maar 189 auto's die er meer dan 10u over doen Frankrijk te bereiken of 1 vliegtuig dat dit in anderhalf uur doet zal ook wel een groot verschil zijn

  • ingrid grieten

    Met de 1,5 meter afstand in een vliegtuig heb je nu dus drie vliegtuigen nodig waar er vroeger 1 nodig was. Zelfs al het toerisme met 20% daalt. Deze 20% zullen de auto nemen waardoor er dan weer meer verkeer en meer files ontstaan.

  • danielle uyttebroeck

    Veel reacties, maar niemand die leest dat dit alleen maar een Europese aanbevelingen is? Een aanbeveling is zelfs geen wet, verre van! Dat ze de EU maar snel afschaffen ... ze hebben tijdens deze crisis bewezen wat en wie ze zijn en bovenop wat ze waard zijn ... ( ze zijn al zeker niet waard, wat ze betaald worden!)

  • Nols GERRY

    Hoe sneller hoe liever, ben heel die Corona hysterie zo beu als kou pap.