Directie en vakbonden bereiken akkoord: bagagisten opnieuw aan het werk

De drie vakbonden en de directie van bagageafhandelaar Aviapartner hebben een akkoord bereikt tijdens het overleg naar aanleiding van de staking bij een deel van het personeel op Brussels Airport. De arbeiders gaan sinds 21.20 uur stilaan opnieuw aan de slag, zegt Bjorn Vanden Eynde, vakbondssecretaris van ACV-Transcom. Aviapartner en de luchtvaartmaatschappijen stellen alles in het werk om de vertraagde vluchten die niet geannuleerd werden vanavond nog te laten vertrekken.

"We hebben een verdedigbaar akkoord bereikt, we hebben alles verkregen wat we gevraagd hebben", aldus Vanden Eynde. Volgens VTM NIEUWS legde de directie een voorstel op tafel waarbij op twaalf punten van kritiek van de vakbonden een toegeving werd gedaan.

Het gaat dan om onder andere de uitbetaling van een kilometervergoeding voor het personeel dat in de periode na de aanslagen in Brussel elders aan de slag moest. Ook wordt een dagvergoeding van 35 euro uitbetaald aan wie in het buitenland aan de slag moest, op de luchthaven van Rijsel in Frankrijk.

"De arbeiders bij Aviapartner gaan in de mate van het mogelijke sinds 21.20 uur opnieuw aan de slag", zegt Vanden Eynde aan de telefoon. "De bedienden zijn nog aan het onderhandelen. De arbeiders kunnen dus bagage behandelen, daar waar er geen werk nodig is van de bedienden."

De vier ploegen die normaal vanavond aan het werk zouden zijn, kunnen het werk hervatten, zegt Anke Fransen van Brussels Airport. Alle partijen stellen alles in het werk om de vluchten die vertraagd waren, alsnog vanavond te laten vertrekken.

Volgens Brussels Airport werden er door de staking vandaag 32 vertrekkende en aankomende vluchten geannuleerd en waren er 3 omleidingen.

We hebben een verdedigbaar akkoord bereikt, we hebben alles verkregen wat we gevraagd hebben

Bjorn Vanden Eynde
Jan Aelberts
Jan Aelberts
Jan Aelberts

"Ondankbaarheid van directie"

De bagagisten en een deel van de passagiersdienst van Aviapartner legden rond 13 uur uit ontevredenheid rond de ondankbaarheid van de directie voor de flexibiliteit van de werknemers na de aanslagen van 22 maart spontaan het werk neer op Brussels Airport.

"Een fout met de loonbrieven was de spreekwoordelijke druppel", verklaarde Kurt Callaerts, algemeen sectorverantwoordelijke van ACV-Transcom deze namiddag. "Het aantal gewerkte dagen en dus de vergoeding van de salarissen zijn verkeerd, bizar genoeg quasi altijd in het nadeel van de werknemers. Premies die niet of verkeerd uitbetaald worden. Transportkosten die niet betaald worden", klonk het.

De vakbonden en directie gingen als gevolg van de werkonderbreking samen rond de tafel zitten om het conflict op te lossen. Vanavond is dan een akkoord met de arbeiders bereikt. Het is nog wachten op een goedkeuring door de bedienden.

Jan Aelberts
Jan Aelberts
Jan Aelberts

CEO: "Staking voor niets"

De CEO van Aviapartner, Laurent Levaux, hekelde de werkonderbreking eerder op de dag als een "staking voor niets". De topman zei dat "een vakbond de passagiers van de luchthaven (Brussels Airport, nvdr.) gijzelt om stemmen te winnen voor de sociale verkiezingen en om de overheid te contesteren".

Levaux wees er ook op dat zo'n wilde staking niet zou kunnen gebeuren in landen als Spanje en Frankrijk.

"Er was geen conflict of een complexe discussie", benadrukte nog de ceo. "We zijn de verschillende zaken aan het regelen", zoals de kilometervergoeding voor het personeel dat na de aanslagen van 22 maart op andere luchthavens werkte, en de uitbetaling van overuren. Volgens hem zaken die het bedrijf ook niet betwist. "De luchthaven wordt geblokkeerd om sociale en politieke redenen", klonk het.

De vakbond gijzelt de passagiers om stemmen te winnen voor de sociale verkiezingen en om de overheid te contesteren

CEO van Aviapartner
Photo News
Jan Aelberts

Reactie minister Bellot

Federaal minister voor Mobiliteit François Bellot drong erop aan dat directie, vakbonden en personeel zo snel mogelijk de moeilijkheden en misverstanden uitklaren. Hij vroeg ook dat de activiteiten van de luchthaven niet verstoord worden. De minister zei ook zich bewust te zijn van de inspanningen die het personeel van Aviapartner geleverd heeft sinds 22 maart.

Hoe krijgt u uw bagage terug?

De passagiers waren opnieuw de dupe van de actie en uitten hun ongenoegen aan de nieuwsdienst van Radio 1. "Het is een ramp", aldus een van de passagiers. Een andere zei in de toekomst niet meer via Zaventem te zullen reizen.

Getroffen reizigers moeten formulieren bij de lost-and-found-desk invullen. Na het achterlaten van hun gegevens, krijgen ze de bewijzen dat hun bagage niet werd meegegeven. Later worden ze gecontacteerd door de luchthaven, wanneer hun bagage van de vliegtuigen is gehaald. Dan wordt bekeken hoe die terug tot bij de reiziger komt.

Jan Aelberts

OPROEP

Bent u als 'frequent flyer' de voorbije weken al herhaaldelijk de dupe geweest van vakbondsacties op de luchthaven van Zaventem? Laat het onze redactie weten op 3535@hln.be.

Aviapartner vs. Swissport

Aviapartner is één van de twee bagageafhandelaars in Zaventem, naast Swissport. Het bedrijf werkt voor 30 procent van de luchtvaartmaatschappijen op de luchthaven, aldus Anke Fransen, woordvoerster van de nationale luchthaven.

Aviapartner is met zowat 8.500 personeelsleden actief op 40 luchthavens in 8 Europese landen. Onder meer Jetair, Etihad en Qatar Airways zijn klanten van de bagageafhandelaar.