Dag parkeren in binnenstad Amsterdam? Da's dan 75 euro

"Tarieven kunnen verder stijgen"

Parkeren aan de Amsterdamse grachten. Prijskaartje straks: 7,50 euro per uur.
Floris Lok Parkeren aan de Amsterdamse grachten. Prijskaartje straks: 7,50 euro per uur.
Dagje winkelen in Amsterdam? Automobilisten die graag in het centrum parkeren zullen aardig in de buidel moeten tasten. Een dag op straat staan in de Amsterdamse binnenstad zal circa 75 euro kosten, nu het stadsbestuur het uurtarief verhoogt van 5 naar 7,50 euro. Ook drie andere grote Nederlandse steden (Utrecht, Den Haag, Rotterdam) verhogen de parkeertarieven op straat flink. Winkeliers en werkgeversverenigingen zijn boos: "Straks zijn de stadscentra alleen nog maar voor de happy few."

De grote steden draaien stevig aan de tariefknop. Zo schroeft Den Haag de uurprijs in het centrum op van 3,50 naar 4,50 euro, in Utrecht gaat het circa 5,20 euro kosten (nu 4,70). 

In Rotterdam moet nog blijken hoeveel de automobilist extra gaat betalen in de binnenstad, maar de kersverse coalitie boekt alvast ruim zeven miljoen euro aan extra parkeeropbrengsten in.

Kleine ondernemer

Die geplande prijsverhogingen in de vier grote steden betekenen slecht nieuws voor bewoners, bezoekers en bedrijven, stellen winkeliers en ondernemers. "Het schiet ongebreideld omhoog, lijkt het wel", zegt voorzitter Hans Biesheuvel van branchevereniging Ondernemend Nederland (ONL). "Daarmee tref je vooral de kleine ondernemer hard."

Als parkeerprijzen zo hard stijgen, gaan klanten binnensteden mijden, vrezen ook andere belangenclubs: "Zeker Amsterdam: dat is exorbitant", zegt de directeur van Detailhandel Nederland, Sander van Golberdinge. ,"eel mensen komen gewoon met de auto. Als je hen geen alternatieven biedt, dan heb je een probleem." 
De parkeertarieven op straat stegen al hard: de afgelopen vijf jaar verhoogde tachtig procent van de 36 grootste winkelsteden de uurprijs, volgens onderzoek van Detailhandel Nederland vorig jaar.  

KMO-organisatie MKB Nederland stelt dat stadscentra straks alleen nog bereikbaar zijn voor de 'happy few'. "Dit soort tarieven als melkkoe gebruiken is aan aanfluiting", zegt een woordvoerder. Automobielorganisatie ANWB vraagt zich af of er wel genoeg goede betaalbare alternatieven zijn in de vorm van park & rides, openbaar vervoer en fietsroutes: "Hoe toegankelijk, bereikbaar en betaalbaar zijn de grote steden?'"

150 miljoen

De steden doen een beroep op de parkeerportemonnee om onder meer hun ambitieuze milieu- en vervoersplannen te bekostigen. Met de in totaal 150 miljoen euro extra inkomsten worden klimaatplannen, nieuwe openbaar vervoer-verbindingen en fietsvoorzieningen betaald.

Verkeerswethouder (schepen) Robert van Asten van Den Haag: "Van dat extra geld bouw je nog geen metrolijn, maar we gebruiken de opbrengsten wel voor investeringen in de bereikbaarheid met de fiets, de auto en het openbaar vervoer." In Den Haag wordt vooral geprobeerd om automobilisten naar parkeergarages te lokken. "En winkelstraten als Noordeinde worden deels autoluw, dat is goed voor de levendigheid en aantrekkelijkheid."

"Nergens bewezen"

Milieu-en mobiliteitsexpert Hans Voerknecht van het adviesbureau CE Delft vindt de prijsstijgingen in de steden allesbehalve te fors. "Waarom doen ze het niet volgens het principe 'de gebruiker betaalt'? Zo'n parkeerplek kost de overheid vaak veel meer, tot wel tien euro per uur. Dat wordt nu dus deels door alle andere belastingbetalers opgebracht."

Steden met minder geparkeerde auto's zijn prettiger en gezonder, zegt Voerknecht. "En het argument dat winkels massaal failliet gaan als parkeren duur wordt, heb ik nog nergens bewezen gezien."

Milieu- en mobiliteits-expert Hans Voerknecht: "De prijzen kunnen verder omhoog".
rv Milieu- en mobiliteits-expert Hans Voerknecht: "De prijzen kunnen verder omhoog".



51 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Christine Laevers

    Ik heb geen auto en woon op het Franse platteland. Dichtstbijzijnde bankcontact is op 8 km, Carrefour, Aldi en Lidl op 26 km. Ik val uit de lucht: 7,50 per uur om te parkeren ? Tja ... Wat je hebt met die grote steden : een of tweemaal bezocht en dan heb je 't gezien. Alle winkelstraten lijken op elkaar. De mensen die daar werken en wonen, moeten dat toch niet betalen of wel ?

  • FRANK WILLEMS

    Heb ooit bij het kopen van een verlovings ring aan een joodse winkelier wijsgemaakt dat het ringetje voor mij duur was .Hij maakte een betere prijs maar zegde er wel bij , niks is te duur ge verdient te weinig .. is intussen wel 52 jaar geleden ben het nooit vergeten.

  • Gino Denil

    Ze doen maar. Maar ik betaal niet om ergens iets te mogen kopen.

  • Erik Desloover

    Ik kom niet waar parkeren duur is simpel

  • Ronaldo vatrijp

    Wat ze hier niet vertellen is , dat er buiten de de stadskern parkeerplaats is, met een zeer goede shuttle verbinding.