Cabinepersoneel Ryanair dreigt met "grootste staking ooit" eind september

EPA
Het cabinepersoneel van Ryanair in België, Italië, Portugal en Spanje wil in de laatste week van september opnieuw het werk neerleggen. Ook Nederland zou meedoen. Een precieze datum is er nog niet, die wordt volgende donderdag tijdens een overlegmoment in Brussel vastgelegd, blijkt na een vakbondsoverleg in Rome.

Alleen als de op 20 september geplande aandeelhoudersvergadering bij Ryanair gunstig zou verlopen, kan de staking nog worden afgeblazen. Maar "als de bedrijfsleiders de noodzakelijke veranderingen niet willen doorvoeren, dan zullen we geen andere keuze hebben dan te reageren met de grootste staking die het bedrijf ooit heeft gekend", stellen de vakbonden.

Tijdens de vergadering in Rome werden de stakingen van afgelopen zomer geëvalueerd en volgende stappen gepland. De vakbonden stelden er vast dat Ryanair nog altijd niet bereid is de nationale arbeidswetgeving toe te passen in de landen waar de maatschappij actief is, in plaats van enkel de Ierse. Stakers krijgen bovendien te maken met bedreigingen, klinkt het nog.

Juiste spoor

De bonden roepen de aandeelhouders van Ryanair op om de maatschappij op 20 september "op het juiste spoor te zetten". Ze vragen ook opnieuw dat politici zouden optreden tegen Ryanair, en willen een ontmoeting met de Europese Commissie.

Eind juli staakte het cabinepersoneel in België, Italië, Spanje en Portugal al eens. Nadien was er een pilotenstaking in België, Zweden, Ierland, Duitsland en Nederland.

Ryanair beloofde eind vorig jaar om vakbonden te erkennen. Dat gebeurde intussen in enkele landen. Er werden intussen ook twee collectieve arbeidsovereenkomsten (cao's) afgesloten: met de piloten in Italië en in Ierland. 

Verhuis

Ondertussen maakte Ryanair bekend dat het komende winter de operaties in Dublin dan toch niet zal terugschroeven. De zes vliegtuigen die dreigden naar Polen te verhuizen, blijven in Ierland. 

De maatschappij had er na pilotenstakingen in Ierland mee gedreigd de in Dublin gebaseerde vloot met een vijfde te verkleinen, wat 300 banen in gevaar zou brengen. Na bemiddeling kwam het vorige week echter tot een cao met de Ierse piloten, waarna de raad van bestuur besliste het dreigement niet ten uitvoer te brengen.

De Ierse cao legt regels rond anciënniteit vast, waar onder meer promoties en transfers naar andere basissen aan gelinkt zijn.




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • jan dessers

    carmen, wij hebben ons geld teruggekregen na klacht. De extra kost omdat we via duitsland gingen niet. we hebben no cure no pay maatschappij ingeschakeld. Onze volgende vlucht naar Athene was ook met problemen (in november) maar kabinet Peeters heeft dit opgelost..

  • VIVIANE bastenie

    Laat ze toch voor eens en altijd komaf maken met deze maatschappij,,ze brengen de reizigers steeds in de war ,door allerlei akkefietjes van de directie,ze hebben geen respect voor hun personeel en zelfs niet voor hun klanten,je kan beter en beetje meer betalen en zeker zijn van te geraken op jou bestemming,en terug,deze maatschappij is een schande voor de luchtvaart,mensen zijn geen slaven meer en horen een redelijk loon te hebben .

  • hugo van de velde

    Niemand zou nog moeten gaan werken bij Ryanair. Dan kan die stomme CEO de boeken neerleggen. Hij heeft genoeg mensen gekloot.

  • Filip Degezelle

    Hopelijk staken ze niet op 17 oktober!!

  • Carmen Carter

    Schandalig is het dat hun klanten het slachtoffer moeten worden van hun onenigheid. Men koopt maanden op voorhand vliegtickets en dan moet je halsoverkop elders vliegtickets kopen die dan veel duurder zijn. Ben eigenlijk benieuwd hoeveel mensen reeds hun geld hebben teruggekregen voor vluchten die door de staking werden getroffen.