Cabinepersoneel bij Ryanair staakt twee dagen in juli: "Het wordt een hete zomer"

Photo News
Vakbonden uit vier Europese landen, waaronder België, lanceren een gecoördineerde staking bij de Ierse lowcostmaatschappij Ryanair. De stewardessen en stewards uit België, Portugal en Spanje staken op 25 en 26 juli, Italië doet ook mee op 25 juli. De hinder zou groot kunnen zijn: in de vier landen zijn volgens de bonden ongeveer 200 Ryanair-vliegtuigen gestationeerd, of bijna de helft van de hele vloot.

"We hebben spijtig genoeg geen andere keuze dan acties te lanceren, want Ryanair-topman O'Leary heeft ons ultimatum volledig genegeerd", zei Paul Buekenhout van de christelijke bediendebond LBC-NVK tijdens een persconferentie met vakbondslui uit de vier landen. 

Dat ultimatum werd eind april door de bonden gelanceerd na een bijeenkomst in de Portugese hoofdstad Lissabon. Ze gaven Ryanair toen tot eind juni de tijd om aan hun eisen tegemoet te komen: nationale wetgeving toepassen in de contracten van de werknemers, onderhandelingen opstarten met vakbonden, en dezelfde voorwaarden aanbieden aan al het cabinepersoneel, zowel bij Ryanair zelf als bij de onderaannemers waarmee het werkt.

Als de passagiers hinder ondervinden, dan zal dat de fout zijn van Michael O'Leary

Luciana Passo (SNPVAC)

Een afdoende reactie bleef uit, en dus komen er stakingen op 25 en 26 juli. "Als de passagiers hinder ondervinden, dan zal dat de fout zijn van Michael O'Leary (de topman van de lowbudgetmaatschappij, red.), omdat hij weigert te onderhandelen", stelde Luciana Passo van de Portugese vakbond SNPVAC. "We vragen gewoon dat O'Leary normale onderhandelingen zou opstarten, zoals dat gebeurt in alle andere ondernemingen."

Primeur

Dat het cabinepersoneel in Italië maar één dag staakt, heeft te maken met de Italiaanse wetgeving. Ook in andere landen is er interesse om actie te voeren, maar die kunnen zich volgens de bonden om verschillende redenen (wettelijke beperkingen, administratieve procedures ...) nog niet aansluiten bij de vandaag aangekondigde acties.

Het is de eerste keer dat bonden uit verschillende landen zich verenigen om actie te voeren bij Ryanair. Dat was volgens hen nodig, omdat de directie bij een vorige staking, in Portugal, werknemers uit andere landen verplicht zou hebben om de staking te gaan breken.

Geweer van schouder veranderen

De nu aangekondigde acties - de Ierse Ryanair-piloten staken ook al op 12 juli - lijken de voorbode van een hete zomer bij Ryanair. "We weten dat deze stakingen niet zullen volstaan om O'Leary het geweer van schouder te doen veranderen; we zullen de beweging moeten volhouden", aldus Didier Lebbe van de Franstalige vleugel van de christelijke bediendebond (CNE). 

Ook in Duitsland en Nederland zou er over acties gesproken worden.

We roepen de overheden op om ervoor te zorgen dat Ryanair de wetten respecteert

Vakbonden uit vier EU-landen

Gisteren ondertekenden stewardessen, stewards en het grondpersoneel van Ryanair uit een tiental landen in Ierland nog een gemeenschappelijke eisenbundel opgesteld voor betere loon- en arbeidsvoorwaarden, het "Ryanair Crew Charter".

Sociale dumping

De Belgische (LBC/CNE), Italiaanse (Uiltrasporti), Spaanse (SITCPLA en USO) en Portugese (SNPVAC) vakbonden riepen vandaag de Europese Commissie en de lidstaten met Ryanair-basissen op om op te treden tegen de sociale dumping die Ryanair volgens het organiseert. "Ryanair staat buiten de wet. We roepen de overheden op om ervoor te zorgen dat de maatschappij de wetten respecteert. We willen niet dat Ryanair de referentie wordt voor de sector."

Er kwam ook een oproep gericht aan de luchtvaartautoriteiten (zoals de European Aviation Safety Agency), om ervoor te zorgen dat Ryanair de veiligheidsregels zou respecteren, ook tijdens stakingsdagen.




18 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gie Vanheers

    Als men bij Ryanair begint te werken, kent men de arbeidsvoorwaarden en gaat men er mee akkoord. Als men nadien niet meer tevreden is, dan moet men van job veranderen in plaats van passagiers te gijzelen. Dus als het van mij zou afhangen, alle stakers buiten.

  • ignace lambert

    hier zitten er veel , die het benijden dat de gewone werkmens ook met het vliegtuig kan op reis gaan

  • Jurgen Van Den Bergh

    Bij niet-lowcost vliegtuigmaatschappijen wordt het personeel meer betaald en beter behandeld. Ieder is vrij om met Ryanair te vliegen maar moet wel beseffen dat ze meehelpen aan de wanpraktijken van deze Ierse maatschappij door zo goedkoop mogelijk te willen vliegen. Als je ticket zo goedkoop is dat het bijna niet te geloven is, dan wordt er ergens op beknibbelt. Je mag dus eigenlijk niet verbaasd zijn als Ryanair passagier dat je nu met een staking op je dak zit en niet kunt vertrekken.

  • Frank De Witte

    Ik sponsor die maatschappij van meneer de rijke slavendrijver ook niet. Hij heeft geen respect voor zijn personeel en ook niet voor zijn klanten (zie een tijdje geleden wanneer er opeens zoveel vluchten zomaar werden afgeschaft). Voor mij nooit geen Ryanair, vroeger niet, nu niet, nooit niet. Ik betaal liever een eerlijke prijs bij een andere maatschappij die tenminste respect heeft voor zijn personeel.

  • mathieu optRoodt

    ik heb nooit probleem gehad met ryanair, en als piloten met 8000euro en kabinne personeel met 3500 euro per mnd netto denken nog te weinig verdienen, zoek dan maar eens een andere job,ze zijn dan wel enkele dagen van huis ;oke,maar internationale chauffeurs zijn dat ook, ze hebben nog ni de helft