Brussels Airlines schrapt vluchten naar de zon

Illustratiebeeld.
REUTERS Illustratiebeeld.
Brussels Airlines wil minder naar de Middellandse Zee en Oost-Europa vliegen. Vluchten naar de hubs van Lufthansa in Frankfurt, München en Zürich worden belang­rijker. Dat blijkt uit een interne presentatie die De Tijd kon inkijken. 
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Dinsdag maakte Brussels Airlines bekend dat het zijn activiteiten met een kwart inkrimpt. Daardoor verdwijnen 24 weinig of niet-rendabele bestemmingen op een totaal van 98. 

Uit de presentatie blijkt nu dat tegen 2022 vooral vakantielocaties rond de Middellandse Zee verdwijnen. Zo kunnen zonnekloppers binnenkort niet meer met Brussels Airlines naar Lanzarote, Madeira, Kos en Rhodos. De Belgische luchtvaartmaatschappij blijft wel vliegen op Corsica, Sicilië, Kreta en ook heel wat Spaanse locaties, zoals Alicante, Bilbao, Ibiza, Las Palmas, Mallorca en Tenerife.

Naast een reeks zonbestemmingen wil Brussels Airlines ook acht bestemmingen die het bedrijf vorige maand al heeft stopgezet (Sevilla, Valencia, Bristol, Hannover, Moskou, Billund, Marrakesh en Santorini) definitief schrappen. Ook naar Oost-Europa vermindert Brussels Airlines zijn aanbod fors: het wil niet langer vliegen naar Sint-Petersburg, Krakau, Warschau en Vilnius. Daarnaast wil Brussels Airlines twee Afrikaanse bestemmingen - Ouagadou­gou en Conakry - schrappen.

Lufthansa

Opmerkelijk is dat Brussels Airlines volgens de presentatie geen - zoals aangekondigd - 24 maar 27 bestemmingen schrapt. In de lijst van de 56 overblijvende bestemmingen duiken namelijk drie nieuwkomers op: Frankfurt, München en Zürich. Moedermaatschappij Lufthansa vliegt vanuit die bestemmingen nu al naar Zaventem. Mogelijk kreeg Brussels Airlines het order om nog meer reizigers naar de hubs van Lufthansa te loodsen.

Brussels Airlines wilde vrijdag niet reageren aan De Tijd. "Over ons toekomstig netwerk is nog geen beslissing genomen", zei een woordvoerster.




26 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Dees De Schryver

    Brussels Airlines heeft de burger enkel maar veel geld gekost sinds zijn oprichting en is nog steeds een verliestlatend bedrijf. Lufthansa heeft cash genoeg om te investeren, maar de Duitsers zijn niet gek. Eigen centen in SN Brussels steken gaan ze nooit doen. Deze maatschappij is gewoonweg niet levensvatbaar. Faillisement is de enige oplossing voor deze erfenis van de Belgische bourgeoisie.

  • Marc Van Loo

    victor vandesande, tuurlijk hebben die bodemprijzen gekregen, maar dat was aan hun om er op in te gaan of niet, en wees maar zeker, als het niet opbrengt zouden ze het echt niet gedaan hebben hoor..

  • samison maria

    Ben benieuwd of ik in oktober nog naar Krakau kan gaan? Zo lang alles goed gaat dan is het makkelijk maar als er iets verkeerd gaat dan weten ze het bij Brussels Airlines niet meer. We zijn 2 maand verder en naar al de mensen die tickets hebben geboekt maanden geleden en die geannuleerd zien worden.. Als je naar het contactcenter belt krijg je allemaal verschillende antwoorden, ook kan je ze bijna niet verstaan, telefoons worden beantwoord door Indiërs, Surinamers. Zal veel moeten veranderen.

  • Paul vanhaezebrouck

    Schieten op de vakbonden heeft geen enkele zin. Je kan nu al zien waar het gaat eindigen. En glas en een plas, en alles bleef zoals het was. Politiekers een kapitalisten nemen hun deel in zulke gevallen, en de mensen die er werken moeten tevreden zijn met de kruimels. Ze zitten in de zwakst mogelijke positie om te onderhandelen, wat De Croo ook mag beweren, hun lot staat al vast.

  • Danny Govaerts

    Dat ze maar goed na gaan dat Brussel geen bestemmingen schrapt in het voordeel van Duitsland en in de plaats de minder winst maken de vluchten van Duitsland moet uitvoeren. Dat de regering hun zakken maar dicht houd de aandeelhouders die vorig jaar nog winst pakte moeten nu de verliezen maar bij passen zij zijn toch aandeelhouder voor iets. En niet alleen in goede tijden.