Bizarre redenen vertraging vlucht: "Dat meen je niet!"

thinkstock
Dat onze vlucht vertraging oploopt, kennen we allemaal. De reden waarom dat precies gebeurt, klinkt niet altijd even overtuigend in de oren. Stewardess Sarah Steegar klapt op Flyertalk.com uit de biecht en maakt een overzicht van de zogenaamde 'no-go items': als die niet in orde zijn, dan wordt er niet gevlogen. Punt.

Het vertrek uitgesteld wegens het ontbreken van de lichtkap over een exit-bord? Alsof de stewards en stewardessen het ter plaatse verzinnen. Maar dat is niet zo. Er is een waslijstje dat moet kloppen, op bevel van de overheid. Sommige herstellingen, bijvoorbeeld, moeten nu eenmaal meteen uitgevoerd worden. Anders blijft het vliegtuig simpelweg aan de grond. Veiligheid boven alles, is daarbij het levensbelangrijke motto.

Nat tapijt
Als de vloerbekleding vochtig is, stijgt het vliegtuig niet op. De reden hiervoor is dat de stewards bij een noodlanding op water het tapijt aan de uitgangen moeten kunnen controleren op waterinsijpeling. Uiterst belangrijk voor de crew: zal het toestel onder water lopen als ik deze nooduitgang open of niet. Een passagier maakte deze vergissing in 2009 tijdens de evacuatie van vlucht 1549 van US Airways die bekend werd als het 'Mirakel van de Hudson'. Gelukkig konden toen alle 155 inzittenden gered worden na de noodlanding op de rivier in New York.
LEES HIERONDER VERDER

Het mirakel van de Hudson.
AP Het mirakel van de Hudson.

Noodinstructies
De kaart met instructies voor een noodlanding moet in élke rugleuning van het vliegtuig zitten. Ook het juiste aantal demonstratievoorwerpen moet aanwezig zijn, bijvoorbeeld twee sets en niet slechts één. Dat kan onnozel lijken, maar niet voor wie al zo'n noodsituatie heeft meegemaakt (en overleefd). De apparatuur delen met elkaar is op zo'n paniekmoment geen goed idee, noch voor de crew, noch voor de passagiers. Maar hoe kan die uitrusting verdwijnen? Blijkt dat passagiers soms een gekke voorkeur voor souvenirs hebben... Bovendien verslijten en verkreuken de instructiekaarten door gebruik. Demonstratieriemen raken dan weer makkelijk zoek, te meer omdat ze soms dienen voor passagiers om de standaardriem te verlengen.

Defecte lampjes
Lichtjes die uitvallen, dat gebeurt constant. Maar niet elk lampje is even belangrijk. Sommige bevatten kwik en die moeten dan ook meteen vervangen worden. Meestal zijn het overigens de passagiers zelf die de lampjes kapotmaken omdat ze hun (te grote) handbagage in de kastjes proberen te proppen. Wees dus voorzichtig daarmee.

Asbak
Roken mag al jaren niet meer, op geen enkele vlucht. Het lijkt dan ook dwaas om asbakjes te voorzien op de toiletten. Toch is dat verplicht. Omdat er altijd mensen zullen zijn die het rookverbod aan hun laars lappen en voor die gevallen moet er een degelijk recipiënt zijn om de aangestoken sigaret helemaal te doven. Je mag er niet aan dénken dat zo'n smeulende peuk in een vuilnisbak terechtkomt tussen de papieren doekjes...

Het lijstje is lang niet volledig. Soms wordt de crew zélf verrast door een klein probleempje dat plots de hele werkdag om zeep helpt. Bedenk bij nog maar eens een vertraging om een ogenschijnlijk stompzinnige reden: gedeelde smart is halve smart.