Belgen gestrand in luxe op Jamaica na vliegtuigpanne: 600 euro per persoon en all inclusive verblijf

(Illustratiefoto)
REUTERS (Illustratiefoto)
Meer dan 300 Belgen zitten sinds dinsdagavond vast op Jamaica nadat de Boeing 787 Dreamliner waarmee ze zouden terugvliegen naar ons land door een panne werd getroffen. De communicatie en opvang verlopen rommelig, getuigen gestrande toeristen aan RTL Info, maar TUI-woordvoerder Piet Demeyere spreekt dat tegen. “De passagiers verblijven in all-inclusive hotels en krijgen 600 euro per persoon.”

Dinsdagnamiddag om 16 uur (lokale tijd) vertrok het vliegtuig met de Belgen aan boord vanuit Punta Cana op de Dominicaanse Republiek richting Montego Bay op Jamaica voor een korte tussenstop. Op het nabijgelegen eiland werd echter een defect aan de remmen vastgesteld. Sindsdien worden de passagiers van het kastje naar de muur gestuurd, getuigen reizigers in de Waalse pers.

“Toen we nog in het toestel zaten, werd ons verteld dat het vliegtuig remproblemen had. Er moest een controle- en herstelprocedure uitgevoerd worden, maar die mislukte”, zegt Ophélie aan RTL Info. Na de vruchteloze test werden de reizigers van het vliegtuig gehaald en opgevangen in het luchthavengebouw van Sangster International Airport. “Een nieuwe test twee uur later liep opnieuw mis, waarna we naar hotels werden overgebracht”, aldus Ophélie. “Kortom, het was een heel gedoe en met de voucher ter waarde van 4,5 euro die we kregen, konden we weinig doen op de luchthaven omdat alles zo duur was.”

Reiziger Emmanuel voegt toe dat het vliegtuig gisteren naar ons land zou terugvliegen, maar er veel onduidelijkheid was over het vertrekuur, of dat telkens weer werd uitgesteld.

Twee dagen extra in RIU- en Hiltonhotel

Twee dagen na aanvang van hun terugreis zitten de reizigers dus nog steeds vast op Jamaica. Dat bevestigt ook Piet Demeyere, woordvoerder van reisorganisatie TUI. “Het klopt dat de vlucht een hele grote vertraging heeft”, maar het vraagt tijd om de nodige wisselstukken en technisch personeel ter plaatse te krijgen, klinkt het. Demeyere onderstreept dat het om een kleine luchthaven gaat, die de juiste hulpmiddelen niet voor handen heeft. Die moesten worden overgevlogen.

“Twee dagen geleden hebben de reizigers inderdaad enkele uren moeten wachten op de luchthaven, maar van zodra duidelijk was dat de herstelling langer zou duren, werden zij overbracht naar twee hotels in de buurt.” Het merendeel van de passagiers logeert in een all inclusive RIU-hotel. Vijftig andere personen kregen onderdak in een Hiltonhotel. Bovendien geeft TUI een tegemoetkoming van 600 euro per persoon aan iedere passagier, zegt Demeyere. Hij snapt de frustraties van de reizigers die graag zo snel mogelijk naar huis willen. Maar wijst erop dat ook TUI afhankelijk is van derde partijen voor de communicatie. “Bovendien staan wij voor 100 procent veiligheid.”

Nieuwe vertrekpoging om 14 uur lokale tijd

Volgens de zegsman is een nieuw vertrekuur voor de vlucht deze namiddag om 14 uur lokale tijd gepland. “Reizigers worden per sms op de hoogte worden gehouden”, aldus nog de woordvoerder.

HLN is op zoek naar getroffen reizigers die al twee dagen vastzitten op Jamaica. Wie wil, kan de redactie (redactie@hln.be) mailen met naam, e-mailadres en telefoonnummer.




13 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Emiel Van Landeghem

    Rasschaert en co, Vertragingen en defecten zijn quasi dagelijkse kost en dit bij alle types van vliegtuigen. Zelf diverse problemen gekend met Airbus. 320 en 330 Feit is dat op kleinere luchthavens men nu eenmaal niet alle wisselstukken voorhanden heeft, dus die moeten samen ‘et bekwame technici worden overgeloven!

  • Robert Henneman

    het is en blijft mechanisch. wees blij dat ze voor de veiligheid gaan, anders liep het misschien af zoals het vliegtuig in istanbul.dus een goede raad: niet klagen maar blij zijn dat t u i dit doet.

  • Pieter Verhulst

    Niet leuk natuurlijk maar als je all in wordt geplaatst en 600 euro op krijgt heb je niet echt te klagen. De vakantie heb je gehad met fikse korting, 4 dagen all in in chique hotel extra kan je beter het beste van maken.

  • ANGELE VANPARIJS

    En wanneer ze geen zin hebben om te betalen bij een vertraging van meer dan 12 uur verzinnen ze een birdstrike...

  • Charlotte Mestdagh

    Mensen die denken dat de extra vakantie leuk is kan ik begrijpen. Maar wij zitten hier zelf vast en als je om de zoveel tijd gevraagd word klaar te staan en uit te checken om te vertrekken en dan uiteindelijk toch niet te vertrekken kun je niet echt genieten en als je dan ook nog eens moet veranderen van hotel al helemaal niet. Het was idd leuk geweest hadden ze van in het begin gezegt het zal 3 dagen duren of hoelang het allemaal idd zal gaan duren dit was een heel ander verhaal geweest.