17.800 kilometer in de lucht: Qantas test nu ook ultralange verbinding van Londen naar Sydney

Het vliegtuig van Qantas steeg deze ochtend op vanop de Londense luchthaven Heathrow.
Twitter Qantas Het vliegtuig van Qantas steeg deze ochtend op vanop de Londense luchthaven Heathrow.
Vanop de Londense luchthaven Heathrow is deze ochtend een vliegtuig van de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas opgestegen met bestemming Sydney. De vlucht zal naar verwachting ongeveer 19,5 uur duren. Het is de tweede test die Qantas uitvoert voor een ultralange rechtstreekse vlucht, na de verbinding New York-Sydney minder dan een maand geleden.

Aan boord van de Boeing 787-9 Dreamliner zitten zowat vijftig passagiers en bemanningsleden. De lading van vlucht QF7879 is beperkt om de afstand tot luchthaven Kingsford Smith in Sydney - 17.800 kilometer - te kunnen overbruggen. Met de testvluchten wil Qantas wetenschappelijke gegevens verzamelen om bijvoorbeeld de gevolgen van jetlag te verminderen en het welzijn van de bemanning te verbeteren.

Het is nog maar de tweede directe vlucht tussen Londen en Sydney door een commerciële maatschappij. In 1989 legde Qantas een Boeing 747 in tussen beide steden. Die vlucht duurde meer dan 20 uur. Toen Qantas in 1947 met de verbinding Londen-Sydney startte, duurde de reis nog vijf dagen en waren er zes tussenstops nodig.

Dezelfde maatschappij begon vorig jaar met de route Londen-Perth. Dat is op vandaag de enige directe vlucht tussen Australië en Europa. Hij duurt ongeveer 17 uur.

Qantas hoopt in 2022 rechtstreekse passagiersvluchten te kunnen opstarten tussen New York en Sydney, en Londen en Sydney.

De langste directe lijnvlucht ter wereld is momenteel in handen van Singapore Airlines. De vlucht tussen Singapore en Newark (vlakbij New York) duurt 18,5 uur.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Feline Noé

    Ik vraag me af hoeveel brandstof er was overgebleven vorige keer en hoeveel er nu gaat overblijven. Hoeveel reserve blijft er nog echt over?

  • Johnny L Verhoeven

    je verplaatst vooral brandstof. Economisch is het beter om 1 of 2 tussenstops te maken

  • willem keuleers

    Welzijn van bemanning...maar van passagiers ?...

  • marnick dedier

    goed om te weten, ik wil volgend jaar op reis naar down under.