"Wie vlucht rechtstreeks bij VLM boekte, is waarschijnlijk zijn geld kwijt"

Photo News
Passagiers die een vlucht boekten bij SHS Antwerp Aviation (VLM) en een annuleringsverzekering hebben, kunnen daarvoor niet bij de verzekeringsmaatschappij terecht. Dat zegt Koen van den Bosch van de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus (VVR). De maatschappij, die vrijdag in vereffening ging, had dat gisteren nochtans aangekondigd in een persbericht. "Maar deze reisverzekering dekt de klant wanneer hij zélf door omstandigheden moet annuleren."

SHS Antwerp Aviation, dat onder de naam VLM op de luchthaven van Antwerpen vliegt, ging vrijdag in vereffening. "Wie rechtstreeks bij de maatschappij boekte, is waarschijnlijk zijn geld kwijt", zegt de VVR. "De enige optie is via de geijkte kanalen aansluiten bij de andere schuldeisers en aangifte van schuldvordering doen."

Wie via een reisbureau een vlucht boekte die onderdeel is van een reispakket, kan in tegenstelling tot de bewering in het persbericht niet naar het Garantiefonds Reizen stappen. "Zij dekken, net als de Vlaamse Solidariteit Reisgelden via Amlin, de insolventie van het reisbureau. Deze passagiers moeten bij hun reisbureau zijn." 

"Sinds 1 juli 2018 geldt in België een nieuwe pakketreizenwet, die stelt dat een reisbureau in gevallen als deze een bijstands- en informatieplicht heeft", zegt van den Bosch. "Bovendien zoeken ze samen met de betrokken reiziger een passend alternatief". Wanneer het gaat om een zakenreis met een raamovereenkomst tussen een bedrijf en een reisbureau, gelden dan weer de voorwaarden van die overeenkomst.

Van den Bosch hekelt het feit dat onder de Europese wetgeving luchtvaartmaatschappijen niet verplicht zijn een verzekering tegen insolventie te nemen. Reisbureaus moeten dat wel. "De recente gebeurtenissen, zoals het faillissement van Air Berlin en Monarch Airlines en nu de vereffening van SHS Antwerp Aviation, tonen aan dat dat dringend moet veranderen." 




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • peter maas

    Eric van Den bergh,ja maar alleen met een goldcard!

  • Eric Loyens

    En maar blijven stelen van de gewone brave man

  • Eric Van den Bergh

    Wie rechtstreeks geboekt heeft met een kredietkaart, kan z’n geld terugvorderen, via z’n bank die de kaart heeft geleverd, wegens “ niet geleverde diensten”. De bank vordert het dan terug van een derde, betrokken, partij.

  • Erik Van Bever

    Als er een bedrijf, een aannemer of gelijk wat overkop gaat, verliest de gewone burger altijd. De curatoren gaan in deze lijn te werk, 1 de staat, 2 de banken, 3 leveranciers, en tot slot als er nog geld over is klant (de burger )

  • Thomas Symons

    Ze verkopen een luchtreis mét verzekering. De reis valt weg. Wat blijft er over?