“Vliegreis van anderhalve minuut”: dit zijn ‘s werelds kortste lijnvluchten

Illustratiebeeld
iStock Illustratiebeeld
Brussel en Amsterdam liggen om en bij de 200 kilometer uit elkaar. Die route wordt dagelijks nog altijd meerdere keren gevlogen. Daarom zijn Groen en CD&V voorstander van het voorstel van het Nederlandse parlement om de vluchten tussen beide hoofdsteden stilaan af te schaffen. Die afstand tussen beide hoofdsteden is nog betrekkelijk lang. Ter vergelijking: tijdens de kortste lijnvlucht ter wereld, die op regelmatige basis vliegt, hoeven de passagiers maar anderhalve minuut in de lucht door te brengen. 

In de luchtvaart wordt steeds gesproken over “verder en langer vliegen”. Al bestaan er toch ook wel enkele, opmerkelijk korte vluchten. Hieronder enkele voorbeelden.

Westray - Papa Westray (Schotland): drie kilometer

De kortste lijnvlucht verbindt de Orkney-eilanden Westray en Papa Westray bij Schotland, een afstand van maar liefst... drie (!) kilometer. De Schotse luchtvaartmaatschappij Loganair vliegt al ongeveer 50 jaar tussen deze twee kleine Schotse eilanden, waardoor het de kortste commerciële vlucht ter wereld is. Die vlucht wordt uitgevoerd door een achtpersoonsvliegtuigje en neemt ongeveer anderhalve minuut in beslag. Met rugwind kan het zelfs maar 53 seconden duren. Een ticketje kan je boeken vanaf 16 euro. 

“Deze route wordt voornamelijk gebruikt door de mensen van de Orkney-eilanden die hun dagelijkse routines uitvoeren”, zegt Andy Thornton, directeur van Loganair. “Vooral leraren, de lokale politieagent, de bankier en kinderen die naar school gaan, maken gebruik van de route. Maar ook bij toeristen en luchtvaartliefhebbers is die zeker bekend.”

Kegata - Apowo (Papoea, Indonesië): twee kilometer

Kegata en Apowo liggen in elkaars zicht, maar worden gescheiden door een diepe en beboste vallei. Reizen tussen de twee dorpen over land is een zware reis door de dichte jungle en over steile berghellingen. Het is gemakkelijker met een eenmotorig vliegtuig dat plaats biedt aan tien personen. 

Een Britse piloot bood vluchten aan in het afgelegen gebied van de Indonesische provincie Papoea, maar het was geen regelmatige verbinding. Toch vervoerde hij passagiers tegen betaling, waardoor het mogelijk de kortste commerciële vlucht ter wereld is.

Sint Maarten - Anguilla: 19 kilometer

De kortste internationale, commerciële vlucht is die tussen het Caribische eiland Sint Maarten en Anguilla, een Brits overzees gebied in de Caribische Zee. 

Sint Maarten staat gekend om zijn korte internationale, commerciële vluchtroutes. Over de reis tussen Prinses Juliana International Airport op Sint Maarten en Anguilla’s Clayton J. Lloyd International Airport doe je maar tien minuten. 

Het strand Maho Beach, vlak bij de start- en landingsbaan van Prinses Juliana International Airport, is populair bij toeristen, omdat vliegtuigen op enkele tientallen meters hoogte overvliegen. Ondanks de aanwezigheid van waarschuwingsborden, gebeurde het al regelmatig dat mensen gewond raakten of zelfs stierven door de jetblast. Wat zo’n jetblast kan doen, ziet u in de archiefbeelden hieronder. (lees verder onder de video’s)

<div style=" display: flex; flex-direction: row; align-items: center;"> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 40px; margin-right: 14px; width: 40px;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: column; flex-grow: 1; justify-content: center;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; margin-bottom: 6px; width: 100px;"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; width: 60px;"></div></div></div><div style="padding: 19% 0;"></div><div style="display:block; height:50px; margin:0 auto 12px; width:50px;"><svg width="50px" height="50px" viewBox="0 0 60 60" version="1.1" xmlns="https://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="https://www.w3.org/1999/xlink"><g stroke="none" stroke-width="1" fill="none" fill-rule="evenodd"><g transform="translate(-511.000000, -20.000000)" fill="#000000"><g><path d="M556.869,30.41 C554.814,30.41 553.148,32.076 553.148,34.131 C553.148,36.186 554.814,37.852 556.869,37.852 C558.924,37.852 560.59,36.186 560.59,34.131 C560.59,32.076 558.924,30.41 556.869,30.41 M541,60.657 C535.114,60.657 530.342,55.887 530.342,50 C530.342,44.114 535.114,39.342 541,39.342 C546.887,39.342 551.658,44.114 551.658,50 C551.658,55.887 546.887,60.657 541,60.657 M541,33.886 C532.1,33.886 524.886,41.1 524.886,50 C524.886,58.899 532.1,66.113 541,66.113 C549.9,66.113 557.115,58.899 557.115,50 C557.115,41.1 549.9,33.886 541,33.886 M565.378,62.101 C565.244,65.022 564.756,66.606 564.346,67.663 C563.803,69.06 563.154,70.057 562.106,71.106 C561.058,72.155 560.06,72.803 558.662,73.347 C557.607,73.757 556.021,74.244 553.102,74.378 C549.944,74.521 548.997,74.552 541,74.552 C533.003,74.552 532.056,74.521 528.898,74.378 C525.979,74.244 524.393,73.757 523.338,73.347 C521.94,72.803 520.942,72.155 519.894,71.106 C518.846,70.057 518.197,69.06 517.654,67.663 C517.244,66.606 516.755,65.022 516.623,62.101 C516.479,58.943 516.448,57.996 516.448,50 C516.448,42.003 516.479,41.056 516.623,37.899 C516.755,34.978 517.244,33.391 517.654,32.338 C518.197,30.938 518.846,29.942 519.894,28.894 C520.942,27.846 521.94,27.196 523.338,26.654 C524.393,26.244 525.979,25.756 528.898,25.623 C532.057,25.479 533.004,25.448 541,25.448 C548.997,25.448 549.943,25.479 553.102,25.623 C556.021,25.756 557.607,26.244 558.662,26.654 C560.06,27.196 561.058,27.846 562.106,28.894 C563.154,29.942 563.803,30.938 564.346,32.338 C564.756,33.391 565.244,34.978 565.378,37.899 C565.522,41.056 565.552,42.003 565.552,50 C565.552,57.996 565.522,58.943 565.378,62.101 M570.82,37.631 C570.674,34.438 570.167,32.258 569.425,30.349 C568.659,28.377 567.633,26.702 565.965,25.035 C564.297,23.368 562.623,22.342 560.652,21.575 C558.743,20.834 556.562,20.326 553.369,20.18 C550.169,20.033 549.148,20 541,20 C532.853,20 531.831,20.033 528.631,20.18 C525.438,20.326 523.257,20.834 521.349,21.575 C519.376,22.342 517.703,23.368 516.035,25.035 C514.368,26.702 513.342,28.377 512.574,30.349 C511.834,32.258 511.326,34.438 511.181,37.631 C511.035,40.831 511,41.851 511,50 C511,58.147 511.035,59.17 511.181,62.369 C511.326,65.562 511.834,67.743 512.574,69.651 C513.342,71.625 514.368,73.296 516.035,74.965 C517.703,76.634 519.376,77.658 521.349,78.425 C523.257,79.167 525.438,79.673 528.631,79.82 C531.831,79.965 532.853,80.001 541,80.001 C549.148,80.001 550.169,79.965 553.369,79.82 C556.562,79.673 558.743,79.167 560.652,78.425 C562.623,77.658 564.297,76.634 565.965,74.965 C567.633,73.296 568.659,71.625 569.425,69.651 C570.167,67.743 570.674,65.562 570.82,62.369 C570.966,59.17 571,58.147 571,50 C571,41.851 570.966,40.831 570.82,37.631"></path></g></g></g></svg></div><div style="padding-top: 8px;"> <div style=" color:#3897f0; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:550; line-height:18px;"> Dit bericht bekijken op Instagram</div></div><div style="padding: 12.5% 0;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: row; margin-bottom: 14px; align-items: center;"><div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(0px) translateY(7px);"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; height: 12.5px; transform: rotate(-45deg) translateX(3px) translateY(1px); width: 12.5px; flex-grow: 0; margin-right: 14px; margin-left: 2px;"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(9px) translateY(-18px);"></div></div><div style="margin-left: 8px;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 20px; width: 20px;"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 2px solid transparent; border-left: 6px solid #f4f4f4; border-bottom: 2px solid transparent; transform: translateX(16px) translateY(-4px) rotate(30deg)"></div></div><div style="margin-left: auto;"> <div style=" width: 0px; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-right: 8px solid transparent; transform: translateY(16px);"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; flex-grow: 0; height: 12px; width: 16px; transform: translateY(-4px);"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-left: 8px solid transparent; transform: translateY(-4px) translateX(8px);"></div></div></div>

Een foto die is geplaatst door null (@pluning) op

Aruba - Punto Fijo (Venezuela): 82 kilometer

Deze vluchtroute werd in mei 2018 gelanceerd. De vlucht duurt tussen de tien en vijftien minuten. De prijs daarvoor start bij 190 euro, een kleine 20 euro per minuut dus.

Tanger (Marokko) - Gibraltar: 69 kilometer

De kortste intercontinentale lijnvlucht is die tussen de Marokkaanse plaats Tanger en het Brits overzees gebied Gibraltar. Slechts 14,5 kilometer scheiden Europa en Afrika van elkaar op het smalste punt van de Straat van Gibraltar. Snelle veerboten varen die route voortdurend. De boot doet er ongeveer anderhalf uur over. Maar degene die liever niet over water reizen, vinden een alternatief bij Royal Air Maroc. Een vliegtuig van de Marokkaanse luchtvaartmaatschappij vliegt tussen Tanger, in het noordelijke punt van Marokko, en Gibraltar. Een vliegticket heen is te verkrijgen voor 89 euro. De vlucht zelf duurt ongeveer vijftig minuten. 

Bekijk ook:

Vliegtuig veilig geland na hevig schokken door wind

Vliegtuig moet noodlanding maken op meer

Sportvliegtuigje landt op snelweg




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Paul Boutsen

    Deze voorbeelden zijn een beetje misplaatst, want het gaat over vluchten tussen eilanden. Maak de trein/wagen goedkoper en stipter, er zal minder gevlogen worden. Maar neen, beter is voor de staat extra belastingen te eisen op vliegen, zo blijven ze van alle vormen van transport extra verdienen, en kunnen ze het makkelijk als "goed voor het milieu" verkopen.

  • Marc Geerts

    Dat de snotneuzen hier tegen gaan betogen dan weten ze tenminste waarvoor want nu is het spijbelen.

  • Bjorn Eeckhout

    Behalve de overzeese bestemmingen, maar waarom zo weinig investeren in een betere spoorverkeer? Met de trein is praktisch gans Eurazie te bereiken per trein! Zowel passagiers ALS vrachtvervoer!! Met de trein is toch altijd een beetje reizen?

  • erwin nijns

    groen en cd&v alvorens die vlucht te willen afbouwen denk dan eerst eens aan het personeel !!!! hopelijk kunnen deze nog van het swt stelsel genieten

  • tyl sachs

    Eens nagaan : 1/ langste treinstellen met minste passagiers; 2/ kost per persoon per kilometer van trein, auto, vliegtuig (leningslast van de overheid in begrepen)