"Tegen de Europese regels": klanten van Ryanair die klacht willen indienen, moeten voortaan naar Ierland

AFP
Passagiers die een klacht willen indienen tegen lowcostmaatschappij Ryanair, kunnen daarmee niet meer terecht bij een Belgische rechtbank, maar moeten naar Dublin trekken. Dat staat in de nieuwe algemene voorwaarden van de maatschappij, zo melden Le Soir en La Libre Belgique. De nieuwe klachtenregeling gaat in tegen de regels, reageert Europees commissaris voor Consumentenzaken Vera Jourová.

De nieuwe bepaling werd eerder deze week in de verkoopvoorwaarden opgenomen. "Elk geschil dat voortvloeit uit, of verband houdt met, dit contract behoort tot de bevoegdheid van de Ierse rechtbanken", zo staat er.

Klachten van klanten werden tot nu toe vaak door Belgische rechtbanken behandeld, maar dat lijkt Ryanair dus niet langer te aanvaarden. Dat betekent dat "een Belgische passagier naar Dublin zal moeten gaan, of er iemand aanstellen, om uiteindelijk mogelijk enkele honderden euro's te krijgen", zegt Olivier Dugardyn, een advocaat gespecialiseerd in toerisme. "Daar zal de klant niet aan beginnen."

Het bedrijf Claim It, dat schadevergoedingen opeist in naam van reizigers, meent dat de nieuwe bepaling niet geldig is. Het zal aan het Hof van Cassatie zijn om uitspraak te doen, maar dat kan maanden of jaren duren.

Europees commissaris voor Consumentenzaken Vera Jourová reageert ongerust. "Het feit dat passagiers enkel de mogelijkheid zouden hebben om in Ierland juridische stappen te zetten, gaat duidelijk in tegen de regels", tweet Jourová. Ze roept de autoriteiten die belast zijn met de bescherming van de consument op om de zaak te bekijken.

Ryanair ontkent dat klanten in Ierland klacht moeten indienen. In een reactie zegt de luchtvaartmaatschappij dat klanten gewoon klacht kunnen indienen via de website. "Op die manier moet er geen derde partij aan te pas komen, die dan zelf nog de helft van de schadevergoeding wil opstrijken", aldus Kenny Jacobs van Ryanair.

Europees commissaris voor Consumentenzaken Vera Jourová.
EPA Europees commissaris voor Consumentenzaken Vera Jourová.



50 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Thierry Piette

    Beste Ludovic, ik ben een zelfstandige, ik heb geen vakbond nodig.

  • Ludovic De Beuckeleer

    Thierry Piette , jij heb gemakkelijk praten , het waren steeds andere( vakbonden ea) die voor jou de kastanjes uit het vuur haalden door de cao te onderhandelen.

  • Ludovic De Beuckeleer

    simpel , trek zijn licentie voor gans de EU in , en hij kan enkel zijn grieven in het een of ander land gaan neer leggen. we zij al te lang door Ryanair bedrogen , het moet nu stoppen met dat stukje omhoog gevallen schorem van een O Leary.

  • Mark De vos

    Vlieglicentie onmiddellijk intrekken tot ze de wetten toepassen en opgelost.

  • maurice snelders

    Ryanair desnoods wereldwijd boycotten