“Kans bestaat dat Boeing productie 737 MAX tijdelijk stillegt”

Na de twee dodelijke crashes moest de 737 MAX overal ter wereld aan de grond blijven staan.
EPA Na de twee dodelijke crashes moest de 737 MAX overal ter wereld aan de grond blijven staan.
Het is mogelijk dat Boeing de productie van zijn 737 MAX tijdelijk stopzet als het toestel langer dan verwacht aan de grond zou moeten blijven. Dat verklaarde Boeing-topman Dennis Muilenburg in een conference call bij de voorstelling van de kwartaalresultaten. Die lieten al een recordverlies van bijna 3 miljard dollar zien en de vrees bestaat dat de kosten nog zullen oplopen.

“Als onze inschatting van de heropstart van de 737 MAX zou wijzigen, dan zouden we de bijkomende productie kunnen verminderen of andere opties nemen zoals het tijdelijk stilleggen van de productie”, zei de CEO.

Boeing verklaarde eerder nog te verwachten dat het toestel tegen het begin van het vierde kwartaal weer in de lucht mag, na groen licht van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten. Maar vandaag hield de vliegtuigbouwer zich meer op de vlakte. Het is aan de luchtvaartautoriteiten om een datum vast te leggen, klonk het. “We staan in voortdurend contact. Het is een dynamisch proces”, aldus Muilenburg. Volgens hem wordt er ook wekelijks contact gehouden met de luchtvaartmaatschappijen waarvan toestellen nu aan de grond staan.

Twee crashes in vijf maanden
De 737 MAX wordt sinds maart wereldwijd aan de grond gehouden na twee vliegtuigcrashes op amper vijf maanden tijd, eerst in Indonesië en later in Ethiopië. Daarbij kwamen 346 mensen om het leven. De crashes lijken te zijn veroorzaakt door een haperend veiligheidssysteem, waarbij de neus van het toestel naar beneden werd gedrukt wegens een slecht werkende sensor. 

Boeing leed in het tweede kwartaal overigens een verlies van 2,94 miljard dollar (2,6 miljard euro). Dat is het grootste kwartaalverlies ooit voor het bedrijf. In dezelfde periode vorig jaar maakte Boeing nog 2,2 miljard dollar (1,98 miljard euro) winst.

Uit dienstregeling

Het Amerikaanse Southwest Airlines houdt zijn Boeings van het type 737 MAX nog zeker tot in januari uit zijn dienstregeling. Het is daarmee de eerste vliegmaatschappij die deze toestellen de rest van het jaar niet meer inzet.

Southwest Airlines, met de meeste Boeings MAX 737 in zijn vloot, voelde de problemen in zijn tweede kwartaal. Die namen volgens topman Gary Kelly een hap van 175 miljoen dollar (157, 37 miljoen euro) uit de operationele winst. Het bedrijf rekent dit jaar bovendien op een krimp van 1 tot 2 procent in het aantal zitplaatsen en vluchten, terwijl het bedrijf eerder uitging van een capaciteitsgroei van 5 procent.

Desondanks voerde de vliegmaatschappij de kwartaalomzet met bijna 3 procent op tot 5,9 miljard dollar (5,31 miljard euro). Ook de nettowinst steeg, met 1 procent tot 741 miljoen dollar (666,34 miljoen euro).

Branchegenoot American Airlines (AA) heeft eveneens last van het aan de grond houden van de 737 MAX. Deze luchtvaartmaatschappij houdt de toestellen tot begin november uit haar rooster. De geannuleerde vluchten hebben dit jaar naar verwachting een negatieve impact van 400 miljoen dollar (359,76 miljoen euro) op de winst voor belastingen.

AA zag de omzet in het tweede kwartaal evenwel met 2,7 procent stijgen tot bijna 1,2 miljard dollar (1,08 miljard euro), dankzij een sterke vraag naar passagiersvluchten. 




10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Arne Van de Maele

    Vind het allemaal vrij gratuit bekeken. Akkoord, er zijn 2 crashes geweest, maar er waren er al meer dan 2 in de lucht. Het punt is dat het erger had kunnen geweest zijn als alles de doofpot in gegaan zou zijn wat al eerder gebeurt is. Eens ze weer een certificaat hebben zal ik niet terugdeinzen om op een MAX te stappen.

  • Kristiaan Boschman

    Komt er van als je uit puur winstbejag je software laat ontwikkelen in India om op je eigen ervaren ontwikkelingsteams te besparen. Er zijn hier ook organisaties die dat doen. De meesten komen na een paar jaar met hangende pootjes terug.

  • Gino Denil

    Met de F-35 is er geen probleem. Zo lang die maar niet vliegen als het regent of als het donker is.

  • François Defosse

    Ik weiger om met zulk onheilstuig mee te vliegen, een reparatie die op een USB-stick past daar geloof ik niet in. Ze zouden beter alle vliegtuigen van de MAX-serie vernietigen en een degelijk vliegtuig ontwerpen, dat is de enige uitweg uit deze situatie. Welke uitleg gaan ze geven wanneer de volgende 737MAX neerstort?

  • luc asselman

    eerst alle problemen oplossen en dan kijken voor verdere productie