Aanleg parkeergebouw uit de startblokken

De fundering wordt gerealiseerd met 700 schroefpalen.
Kristof Pieters De fundering wordt gerealiseerd met 700 schroefpalen.
Het aannemersconsortium Rinkoniên, aangesteld om de Oosterweelwerken op Linkeroever en Zwijndrecht te realiseren, is gestart met de aanleg van het nieuwe park&ride-gebouw aan de Blancefloerlaan. Het nieuwe gebouw zal plaats bieden aan 1.500 wagens en 180 fietsen en kan gebruikt worden vanaf najaar 2021.

Omdat de huidige P+R-voorzieningen op Linkeroever ontoereikend zijn, wordt een ruim parkeergebouw opgetrokken langs de R1, aan de kant van Zwijndrecht, ter hoogte van de Blancefloerlaan. Het biedt plaats aan 1.500 wagens waarvan 150 plaatsen met een e-oplaadpunt (uitbreiding mogelijk tot 750 e-oplaadpunten), 15 deelauto's, 150 fietsen en 30 deelfietsen. Het gebouw kost 28 miljoen euro. De aanleg van het P+R-gebouw start met funderingswerken waarbij de aannemer 700 schroefpalen van 20 meter lang met behulp van een speciale machine in de grond zal boren. Deze palen maken deel uit van de fundering van het 5 verdiepingen tellende park & ride gebouw. Door het gebruik van schroefpalen worden trillingen en geluidsoverlast naar de omgeving maximaal vermeden.

Burgemeester André Van de Vyver (Groen) is tevreden maar had het gebouw liever ergens ander zien verschijnen. “We zijn als gemeente een absolute voorstander van het creëren van parkeergelegenheid aan de rand van de stad om over te kunnen stappen op het openbaar vervoer en zo het autoverkeer te beperken. Alleen hadden wij dit parkeergebouw nog liever aan de P+R Melsele zien staan, omdat deze gelegen is aan de terminus van tramlijn 3 en men daar al de overstap naar openbaar vervoer kan maken.”

Het gebouw zal vlot bereikbaar zijn door een rechtstreekse aansluiting op de nieuwe verbindingsweg, die binnen de Oosterweelwerken wordt aangelegd.

“De bestaande keerlus voor de tram ter hoogte van Mediahuis wordt ook verlegd naar deze zone”, zegt woordvoerder Tim Van der Schoot. “Zo kunnen pendelaars hier van een uitgebreid tramaanbod genieten. Om het gebouw maximaal in te passen in de groene omgeving en pendelaars een aantrekkelijk overstappunt te bieden, wordt het opgetrokken uit een combinatie van hout en beton.”

Het nieuwe gebouw zal volgens de huidige planning in het najaar van 2021 in gebruik genomen worden. Op dat moment zijn immers ook de aansluitingen met de noordelijke en zuidelijke verbindingsweg klaar en is ook de tramkeerlus verplaatst.

De afgelopen weken nam de aannemer een tijdelijke op- en afrit voor werfverkeer in gebruik op de R1. Met de rechtstreekse toegang tussen de werf van het P+R-gebouw en de snelweg wordt werfverkeer en dus bijkomende verkeersdrukte vermeden op de lokale wegen van Linkeroever en Zwijndrecht.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Luc Caels

    3 jaar? In China doen ze daar 18 maanden over.