Barrière blijkt iets te effectief

VRACHTWAGENSLUIZEN WORDEN VOLLEDIG WEGGEHAALD NA ONGEVAL

De vrachtwagensluis was al van in het begin te smal voor gewone auto's.
Foto Gaëtan Regniers De vrachtwagensluis was al van in het begin te smal voor gewone auto's.
Het gaat van kwaad naar erger met de wegversmallingen in De Piste. De constructie in de Zonnelaan werd eerst fout geplaatst, dan deels afgebroken en nu vernield bij een ongeval. "Wij smeken al maanden om die gevaarlijke obstakels weg te nemen, maar er was eerst een ongeval nodig", hekelt oud-burgemeester Henk Heyerick (CD&V).

Een succesverhaal zijn de verkeersremmende maatregelen in De Piste voorlopig niet. De woonwijk tussen de Waregemstraat en de industriezone aan de Karreweg had via vrachtwagensluizen gevrijwaard moeten blijven van zwaar verkeer dat de woonwijk als sluiproute gebruikt. Dat liep echter iets anders af. In december vorig jaar al werd een vrachtwagensluis geplaatst. De nogal opvallende constructie werd dezelfde dag nog buiten werking gesteld.

Doorgang te smal

De barrière bleek te effectief: vrachtwagens konden niet langer doorrijden, maar ook voor de auto's en bestelwagens van de bewoners van de wijk was de doorgang te smal. De ene helft van de barrière bleef wel nog staan, in afwachting van een definitieve oplossing. Die oplossing is er nu, al ging het wellicht niet op de manier die het gemeentebestuur in gedachten had. "Er is een auto ingereden op het obstakel. Gevolg: veel schade en het stukgereden obstakel is verwijderd", zegt oud-burgemeester Henk Heyerick (CD&V), bijgetreden door partijgenote Sally Cosijns.

Camera's

"Wij smeken al maanden om die gevaarlijke obstakels weg te nemen, maar de meerderheid lachte dit gewoon weg. Jammer dat er eerst iemand op moest rijden alvorens het gevaarlijk obstakel werd verwijderd." Schepen van Mobiliteit Michaël Vandemeulebroecke (Open Zulte) nuanceert. "De vrachtwagensluis is bijna een jaar geplaatst en het klopt dat de doorgang te smal was, waarop we een kant hebben verwijderd. Of we schuld treffen aan het ongeval? Het resterende deel van de barrière werd wel degelijk verlicht, dus dat kan het probleem niet zijn. Nu, het is en was altijd onze bedoeling om de sluis opnieuw te installeren zoals het hoort: zowel in de Zonnelaan als in de Leenstraat. Uit metingen blijkt dat er tot 20 procent zwaar verkeer door De Piste rijdt, in een 'normale' straat is dit 8 procent. Een andere oplossing, zoals de camera's die in Rieme het zwaar verkeer traceren, kost heel wat meer. Binnenkort laten we de vrachtwagensluizen opnieuw plaatsen, maar dit zal pas mogelijk zijn nadat de tunnel in de Waalstraat open is (na 14 oktober, nvdr)."