Na de fietssuggestiestroken de paaltjes: opnieuw hoongelach over ingreep voor veiliger verkeer

De paatjes op de Gentse Steenweg werden al een tiental keer afgereden.
Frank Eeckhout De paatjes op de Gentse Steenweg werden al een tiental keer afgereden.
De kritiek over de fietssuggestiestroken is nog maar net verstomd of schepen van Mobiliteit Peter Vansintjan krijgt alweer bagger over zijn hoofd. Nu gaat het over snelheidsremmende paaltjes op de Gentse Steenweg. Die staan er amper enkele weken en werden al tien keer weggemaaid. “En toch laten we die paaltjes staan”, laat de schepen weten.

Zottegem en mobiliteit, voor heel wat inwoners gaan beide niet samen. In de aanloop naar de verkiezingen werden de fietssuggestiestroken in het centrum van de stad op hoongelach onthaald. Nu zijn het twee wegversmallingen op de Gentse Steenweg. Die wegversmallingen moeten de snelheid afremmen, maar daar lijken automobilisten, bus- en vrachtwagenchauffeurs zich niets van aan te trekken, want de paaltjes werden al een tiental keer afgereden.

Het lijkt wel of sommigen er een sport van maken om de paaltjes af te rijden.
Frank Eeckhout Het lijkt wel of sommigen er een sport van maken om de paaltjes af te rijden.

Vooral op sociale media worden de paaltjes serieus op de korrel genomen. Daar wordt zelfs geopperd om de paaltjes opnieuw weg te nemen en te snelheidslimiet op te trekken naar 70 per uur. Nochtans is het net door de hoge snelheden op de Gentse Steenweg dat die paaltjes er gekomen zijn. “Die paaltjes zijn er gekomen omdat wekenlange metingen uitwijzen dat daar onverantwoord snel wordt gereden. Er werden zelfs snelheden van van 120 per uur gemeten terwijl men daar maar 50 mag. Dergelijke snelheden kunnen niet getolereerd worden en zijn levensgevaarlijk. Net daarom zijn maatregelen nodig. Zij die er een sport van maken om de paaltjes af te rijden, zullen vroeg of laat wel de rekening gepresenteerd krijgen. Dat staat vast", stelt schepen Peter Vansintjan duidelijk. Om de paaltjes wat zichtbaarder te maken, gaat de stad extra belijning aanbrengen en het bord dat de wegversmalling aanduidt, verplaatsen om de weggebruikers vroeger te waarschuwen. 

Ingrepen wel degelijk nodig

We trokken zelf naar de Gentse Steenweg en stelden vast dat die extra ingrepen wel degelijk nodig zijn. Bestuurders rijden je aan hoge snelheid voorbij. Sommigen geven net gas bij om als eerste door de wegversmalling te geraken. En wie al afremt, scheurt daarna aan hoge snelheid verder. Omwonenden getuigen dat bus- en vrachtwagenchauffeurs de paaltjes gewoon afrijden omdat ze toch geen schade veroorzaken aan hun voertuig. De bewoners zijn blij dat het stadsbestuur tegemoetkomt aan hun jarenlange vraag naar snelheidsremmende maatregelen, maar vinden de paaltjes een pleister op een houten been. “Hier zijn meer ingrijpende maatregelen nodig dan enkele nietszeggende paaltjes. Die zorgen net voor gevaarlijkere situaties", klinkt het.

Sommige bestuurders geven gas bij om als eerste door de wegversmalling te geraken.
Frank Eeckhout Sommige bestuurders geven gas bij om als eerste door de wegversmalling te geraken.



1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Sabine Van de Kerkhove

    Hoe meer toeters en bellen op straat hoe gefrustreerder de mensen rijden. Maak mooie rijvakken, maak deftige parkings, zodat er vlot doorgaand verkeer is. Er komen altijd meer auto's bij en alle wegen worden maar gepast voor paard en kar. Leer voetgangers en fietsers terug op te letten vooraleer over te steken en in te zien dat je tegen auto's en vrachtwagens geen verhaal hebt. En vooral leer iedereen met volle verstand deel te nemen aan het verkeer.