Zo ziet eerste fietsstraat eruit

KLEUREN DUIDEN VOETPADEN, PARKINGS EN RIJWEG AAN

Er zijn geen verhoogde voetpaden meer: kleurschakeringen in de klinkers tonen ieders plaats op de weg.
DCRB Er zijn geen verhoogde voetpaden meer: kleurschakeringen in de klinkers tonen ieders plaats op de weg.
In de Strijpstraat in Zingem zijn de werken gestart voor de aanleg van de eerste fietsstraat in de Vlaamse Ardennen. Verhoogde voetpaden zullen er niet meer zijn. Het wegdek wordt volledig aangelegd in klinkers waarbij kleurschakeringen ieders plaats op de weg zullen tonen.

Handelaars en bewoners van de Strijpstraat zullen nog een paar maanden geduld moeten oefenen: de aannemer krijgt tot april-mei de tijd om de driehonderd meter lange weg te vernieuwen. "Dat is nog een flinke poos, maar het gaat ook om ingrijpende werken", weet burgemeester Kathleen Hutsebaut (Samen). "Over de hele lengte van de straat en ook in de aansluitende Schoolstraat laten we de riolering vernieuwen. Regen- en afvalwater moeten voortaan gescheiden worden."

Dankzij een reflecterende strook is ook 's nachts de afbakening goed zichtbaar voor automobilisten.
DCRB Dankzij een reflecterende strook is ook 's nachts de afbakening goed zichtbaar voor automobilisten.

Geen voetpaden

Maar vooral de bovengrondse herinrichting maakt de vernieuwing van de Strijpstraat bijzonder. De gemeente laat het asfalt vervangen door klinkers. "In deze straat moet vooral de snelheid omlaag. Met klinkers hebben automobilisten de neiging om trager te rijden dan in een straat met asfalt", legt de burgemeester uit. "Omdat de straat zo smal is, leggen we geen verhoogde voetpaden meer aan. Alle niveauverschillen gaan eruit. Door verschillende kleuren klinkers te gebruiken, tonen we aan elke weggebruiker zijn plaats op de weg", verduidelijkt Hutsebaut.

Ronny De Coster

Voorrang

Meest opvallend is de aanleg van een reflecterende strook witte klinkers. "Daardoor zul je ook in het donker duidelijk de rijweg kunnen zien. Hoewel er niet geen voetpad is, suggereert die reflecterende strook wel een afscheiding." De Strijpstraat wordt ook de eerste 'fietsstraat' in de Vlaamse Ardennen. "Dat betekent dat fietsers hier absolute voorrang hebben. Automobilist mogen hen dus niet inhalen. De fietsers bepalen dus de snelheid, maar sowieso ligt de limiet op 30 kilometer per uur."

Inspraak

Handelaars in de Strijpstraat zijn in hun nopjes met de geplande metamorfose. "Het is nooit prettig als er in de straat gewerkt wordt. Ik was bezorgd toen ik hoorde dat de straat maanden dicht zou blijven. Maar ik heb mijn zaak tijdelijk verhuisd naar een container op de parking op de Nederzwalmsesteenweg", vertelt apothekeres Tineke Demeyere. "Het is wel positief dat zowel de handelaars als de bewoners inspraak hebben gekregen. Zo hebben we onder andere enkele plaatsen voor kortparkeren gekregen."


"Die plaatsen voor kortparkeren waren niet de enige elementen die de bewoners hebben aangebracht", reageert Peter Martens, die als hoofd van de technische dienst de onderhandelingen met de buurt heeft gevoerd. "We zijn in januari 2015 met een leeg blad naar de bewoners gestapt om te horen wat hun wensen waren. Sommigen wilden alle parkeerplaatsen weg, terwijl handelaars dat natuurlijk niet wilden. In het uiteindelijke ontwerp zijn alle wensen op elkaar afgestemd."


De vernieuwing van de Strijpstraat kost 582.000 euro, waarvan de gemeente zelf 152.000 euro betaalt.