Komt het plots verdwenen zebrapad dan toch terug?

"Voetgangers en auto's tellen en dan beslissen", zegt Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) Oost-Vlaanderen

Het Agentschap Wegen en Verkeer haalde zonder medeweten van het gemeentebestuur van Zingem het zebrapad weg.
Ronny De Coster Het Agentschap Wegen en Verkeer haalde zonder medeweten van het gemeentebestuur van Zingem het zebrapad weg.
De kans bestaat, dat het plots verdwenen zebrapad op de Nederzwalmsesteenweg terug komt. "We tellen het aantal voetgangers dat de straat oversteekt en ook hoeveel auto's er voorbij komen en kunnen daarna beslissen om het zebrapad opnieuw te schilderen", zegt Sylvie Syryn, woordvoerder van Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) Oost-Vlaanderen. 

De verdwijning van een zebrapad op de Nederzwalmsesteenweg in Zingem heeft een storm van protest doen opsteken bij omwonenden. Ook burgemeester Kathleen Hutsebaut (Samen) reageerde hier maandagochtend verrast . “Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) Oost-Vlaanderen heeft dit zebrapad weggenomen zonder enig overleg met ons”, betreurde ze. 

Oversteekplaats verlegd

Het zebrapad nabij het kruispunt van de Nederzwalmsesteenweg en de Verbindingsstraat in Zingem is er gekomen, toen de gemeente de Strijpstraat liet vernieuwen. Door die werkzaamheden konden kinderen van de gemeentelijke basisschool “De Bosrank” en de Vrije Basisschool “De Regenboog” niet langer langs de Strijpstraat naar de Nederzwalmsesteenweg. Daarom had de school de oversteekplaats naar de Verbindingsstraat verlegd. Daar had het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) Oost-Vlaanderen op vraag van de gemeente een zebrapad geschilderd.

Onthutst

Enkele dagen geleden was de oversteekplaats plots verdwenen: de witte verf is van het wegdek gehaald. Bewoners en ouders van kinderen die school lopen in De Bosrank reageren onthutst op sociale media. De Nederzwalmsesteenweg is een drukke weg, waar vaak snel wordt gereden en waar het dus gevaarlijk is om kinderen alleen te laten oversteken.

“We hebben het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) Oost-Vlaanderen al om uitleg gevraagd, maar die komt er niet”, reageert burgemeester Kathleen Hutsebaut. Nu weet ik wel dat de aanleg van dit zebrapad een tijdelijke maatregel was tijdens de werkzaamheden. Dat werk is nu wel af, maar dat is toch nog geen reden om het zebrapad zomaar weg te halen zonder enig overleg. Wij zijn even verrast als die ouders en grootouders die de straat wilden oversteken en plots zagen dat het zebrapad er niet meer ligt. Ik vind het trouwens geen goed idee om het te schrappen”, zegt Hutsebaut.

We waren even verrast als die ouders en grootouders die de straat wilden oversteken en plots zagen dat het zebrapad er niet meer ligt

Burgemeester Kathleen Hutsebaut (Samen)

"Er is met de gemeente altijd heel duidelijk gecommuniceerd, dat de aanleg van dit zebrapad tijdelijk zou zijn. Er was afgesproken, dat deze oversteekplaats zou verdwijnen na de beëindiging van de werkzaamheden in de Strijpstraat. Dat is wat nu is gebeurd", reageert Sylvie Syryn, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen intussen.

Toch bestaat er nog een kans, dat het zebrapad aan de Verbindingsstraat terugkeert. "We zullen tellingen doen om na te gaan hoeveel voetgangers op die plaats effectief de straat oversteken en ook hoeveel wagens hier voorbij komen. Op basis van die objectieve cijfers kunnen we eventueel overwegen om weer een zebrapad te schilderen", zegt Syryn.

Misschien komt het zebrapad tòch terug.
Ronny De Coster Misschien komt het zebrapad tòch terug.



2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Yves Van Rossem

    Ik begrijp niet wat het probleem is. Het "tijdelijk" zebrapad werd weggehaald nadat de werken waren beëindigd ... dus wat is het probleem? Oh, ik begrijp het. Het zijn verkiezingen en men wil op de één of andere manier in het nieuws komen.

  • Geert Hebbrecht

    Beter FAVO : federaal agentschap voor de verkeersonveiligheid. Het lijkt er sterk op dat zij 200% pro auto en 200% anti fiets&voetganger zijn, gelet op de op zijn minst bizarre exploten van de laatste tijd. Afschaffen die handel. Profiteren toch maar op kosten van de belastingbetaler