Zeeuws-Vlaanderen feest, Zelzate vreest

KONINGSPAAR BIJ OPENING SLUISKILTUNNEL KANAALGEMEENTE BANG VOOR EXTRA VERKEER

Zelzaats burgemeester Frank Bruggeman (VLD-SD) aan de grensovergang aan de Traktaatweg. Binnenkort gaat die weg in Nederland van twee naar vier rijstroken, maar in Zelzate nog niet. Het verkeer komt dan in een flessenhals terecht.
Kristof Vereecke Zelzaats burgemeester Frank Bruggeman (VLD-SD) aan de grensovergang aan de Traktaatweg. Binnenkort gaat die weg in Nederland van twee naar vier rijstroken, maar in Zelzate nog niet. Het verkeer komt dan in een flessenhals terecht.
Het Nederlandse vorstenpaar Willem-Alexander en Maxima heeft gisteren in Terneuzen de Sluiskiltunnel officieel geopend. Maar terwijl Zeeuws-Vlaanderen feest, vreest Zelzate een verkeersinfarct. Bovendien is de kans groot dat er op termijn een nieuwe tunnel moet komen onder het kanaal Gent-Terneuzen, inclusief onteigeningen.

Het was al van bij de opening van de Westerscheldetunnel, twaalf jaar geleden, dat Zeeuws-Vlaanderen zich nog eens mocht opmaken voor een koninklijk bezoek. Het vorstenpaar kon dan ook op een hartelijke ontvangst rekenen. Al moest de koninklijke karavaan wel even rondrijden langs Zelzate omdat de brug van Sas van Gent dienst weigerde. Er werd gesproken van een historische dag voor de regio. Nederland ziet de Sluiskiltunnel als een essentieel onderdeel van de rechtstreekse verbinding tussen de A58 in Zuid-Beveland naar de havens van Gent en Rotterdam, een belangrijk economisch knooppunt dus. Vanaf maandag is de tunnel open voor het verkeer.

De Nederlandse koning Willem-Alexander en koningin Maxima worden toegejuicht in Sas-van-Gent. Het vorstenpaar mocht gisteren de Sluiskiltunnel officieel openen en bezocht ook een aantal gemeenten in Zeeuws-Vlaanderen.
ANP De Nederlandse koning Willem-Alexander en koningin Maxima worden toegejuicht in Sas-van-Gent. Het vorstenpaar mocht gisteren de Sluiskiltunnel officieel openen en bezocht ook een aantal gemeenten in Zeeuws-Vlaanderen.

Traktaatweg

Naast de opening van de tunnel wordt in Nederland binnenkort ook gestart met de verdubbeling van de Traktaatweg van twee naar vier rijstroken. Die moet in 2018 rond zijn. Verwacht wordt dat al deze ingrepen het verkeer richting Gentse haven met 35 procent zal doen toenemen. In Zelzate moet dan nog gestart worden met de omvorming van de R4-Oost. "Als de Traktaatweg verdubbelt, komen ze hier in Zelzate sowieso in een bottleneck terecht", zucht burgemeester Frank Bruggeman (VLD-SD), die niet uitgenodigd was voor de koninklijke ontvangst. "Op drukke dagen verzuipen we nu al onder de verkeersdruk. En dan moeten de werken aan de R4-Oost nog starten. We houden ons hart vast."

Nieuwe zeesluis

Maar de R4-Oost en de ontdubbeling van de Traktaatweg zijn lang niet de enige dossiers die Bruggeman met een angstige blik naar zijn Nederlandse buren doet kijken. In 2021 opent in Terneuzen een nieuwe zeesluis die grotere zeeschepen kan ontvangen. Met een breedte van 55 meter, een lengte van 427 meter en een diepte van 16 meter evenaart de sluis de grootte van de nieuwe sluizen die worden gebouwd in het Panamakanaal. De kosten van het project worden geraamd op 920 miljoen euro. De Nederlandse overheid betaalt 155 miljoen euro, de rest wordt door Vlaanderen bekostigd.


"Het economisch belang van deze nieuwe sluis kan dan ook niet genoeg benadrukt worden", liet Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts zich nog ontglippen bij de ondertekening van het verdrag rond de Sluis dat Nederland en Vlaanderen in februari afsloten. Weyts rekent op meer schepen, meer verkeer en een verdere groei van de Gentse haven.

Ondiepe tunnel

"Dat is allemaal goed en wel", zegt Zelzaats burgemeester Bruggeman. "Alleen is er maar één probleem. De tunnel in Zelzate onder het kanaal Gent-Terneuzen is met zijn 13,5 meter diepte te ondiep om zulke zeereuzen van Gent naar Terneuzen te laten varen. Ter vergelijking, de nieuwe tunnel in Sluiskil ligt op zijn diepste deel op ruim 33 meter. Daarom vragen we duidelijkheid van Vlaanderen wat er in Zelzate allemaal staat te gebeuren. 2021 is niet veraf meer. Onze inwoners hebben het recht te weten wat de plannen zijn", vindt Bruggeman. "Moet Klein Rusland verdwijnen voor de aanleg van een nieuwe tunnel of komen er onteigeningen in de Heidelaan en de Tunnellaan? Dat zijn allemaal geen ondenkbare scenario's, maar in Brussel krijgen we voorlopig geen antwoorden. Er moet een toekomstplan uitgewerkt worden voor onze gemeente, want nu is de onzekerheid te groot. En ondertussen doen ze in Nederland lustig verder."